Värsta kapet

Det var fiffigt, det har inte slagit mig att jag kan göra så.

När det gäller beg. stereo, HIFI, så kan verkliga kap göras nu när många nästan slänger bort de gamla lösa enheterna de köpt en gång dyrt, MARANTZ var ju mitt favvomärke förr, as-snygga knappar,rattar,snygga ljussatta fronter,sirliga ädelträdekorer på högtalarfronterna, ja helt enkelt en verklig prydnad för bokhyllan, men vilken plats det tog !

Rullbandarnas era får man inte glömma, stora på högkant spelare med fyra kanaler,stora bandrullar som gick sakta runt i timmar...

Var tog Bang Olufsen vägen med sina häftiga tekniska lösningar som låg före allt annat ?, finns dom kvar ?

Har själv använd mig utav knepet att lämna tillbaka grejer hos CO och få kontanterna tillbaka istället för att ha en fånig check som måste användas hos dem. Inom 30 dagar brukar man kunna lämna tillbaka det mesta, undantaget förbrukningsvaror givetvis.

Den första "riktiga" stereon vår familj köpte var just ett paket Marantz. I deras klassiska guld/champange färg. Morsan har fortfarande kvar den och allt funkar förutom att kassettdäcket blivit väldigt kinkig med band, klarar bara 60 min och det måste vara sådana (nya) som inte kärvar det minsta.

Skulle kunna nöja mig med en 4 kanalig Revox A77 men helst skulle jag vilja ha en åtta kanalig Studer rullbandare hemma. Vika hädan Mp3, iPod och Spotify;)

B&O lever kvar i allra högsta grad.

/mats

Det var fiffigt, det har inte slagit mig att jag kan göra så.

När det gäller beg. stereo, HIFI, så kan verkliga kap göras nu när många nästan slänger bort de gamla lösa enheterna de köpt en gång dyrt, MARANTZ var ju mitt favvomärke förr, as-snygga knappar,rattar,snygga ljussatta fronter,sirliga ädelträdekorer på högtalarfronterna, ja helt enkelt en verklig prydnad för bokhyllan, men vilken plats det tog !, o va med sladdar,kontakter.....massor....baksidan på apparaterna var som tagen från en rymdstations kopplingspanel med alla uttag o sånt,...man försvarade de lösa enheterna, kasett,gramofon,radio,förstärkare med att om nåt pajar så behöver man inte lämna in hela stereon.
Rullbandarnas era får man inte glömma, stora på högkant spelare med fyra kanaler,stora bandrullar som gick sakta runt i timmar...
På den tiden (70-80talet) så tävlade många med hur många watt det var, helst runt 150-200 watt skulle det vara..och bra skulle det låta, jag hade hembyggda stora högtalare 12 tums basar, det vibrerade i hela lägenheten när man drog på...de va tider de....

Var tog Bang Olufsen vägen med sina häftiga tekniska lösningar som låg före allt annat ?, finns dom kvar ?

Uj, uj, nu väcker du sovande demoner!
Hade ett hopplock på 80-talet Harman-Kardon stärkare, TEAC cd-spelare, Dual LP-svarv och en saftig Pioneer bandare och ett par kraftiga JBL högtalare som höll grannarna vakna!
Det var tider det!!!!

Nu sitter man med en Philips hemma bio, som man kör cd och radio genom förutom TV/DVD.
Hela skiten kostade mindre än en del i min förra stereo på 80-talet!!!

Men har ingenting att spela upp mina hundratals LP-skivor på längre (snyft) endel har jag kommit över på CD, men alla udda band, bootlegs mm som inte finns på cd! Några hittar man på piratebay, spotify, dailymotion eller youtube, men inte alla.

Jag köpte ett kasett-däck på en loppis. Någon av Philips lyxmodeller med en massa hippa detaljer, och kvalite rakt igenom. 150 spänn gick det på. Den ligger på min stationära dators ljudingång, ifall jag skulle hitta nått gammalt band från 80-talet som behöver läggas över på digitalformat. Har redan fört över alla jag har. Letar efter en en skivsnurra nu.

Tack tafone för tipset, synd att jag såg det försent, jag köpte en ny på Expert för 999:-, den har FM sändare, perfa i bilen !, o CD, radio, kassettbandspelare + aux-uttag till youtube-musiken jag spelar in där ibland, el. spotify.
.

Insåg just att jag missat vart varan inhandlats. Fråga mig inte varför jag fick för mig att det var CO?!? Vet inte om Expert har 30d öppet köp som CO...........

/mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg