Värsta kapet

blandar ihop det ibland m2...tack tureb !
Du finns det m4, m5 ? osv ?

m4 är volym vid en viss tid (rymd-tid) eftersom den fjärde dimensionen är tid. m5 börjar bli lite spooky. Då är vi inne på kvantmekanik och strängteori. Inte så viktigt i vår vardag. Kanske kan någon fysiker förklara bättre än en biolog/kemist.

Tänk
m=en dimension/rak linje/sträcka, en nolla mellan omvandlingar
m2=två dimensioner/area/yta två nollor mellan omvandling
m3=tre dimensioner/volym tre nollor mellan omvandling

Anders

Fin symaskin, tror min farmor hade en sådan.

Eftersom jag gärna vill se mig som en ansvarig utemänniska o gördetsjälvare så köpte jag en symaskin från 30-talet för 100 kr. Inga tillsatser bara raksöm. Denna symaskin kan man teoretiskt sett ha med sig ut i skogen och sy på plats eftersom den är grötdriven. Det tog ett tag att rengöra, smörja och förstå sig på den men nu är den hur enkel som helst att använda. Tyvärr busade jag bort syslöjden i skolan så jag måste lära om för att kunna sy något användbart.

dscn5977.jpg

Min morsa har en (nåja) exakt likadan, gånger 3 t.o.m :)

// Jocke

om du visar din så visar jag min

Efter som vi leker den gamla leken, så kommer foto på min evighetsmaskin. även den av äldre snitt med grötdrift som original, utökad med eldrift via remdrift.
Notera den praktiska sybehörslådan alltihopa står i/på.

Om materialet är för tjockt för att sy med elmotorn kan man försiktigt köra vidare med muskelkraft via stora hjulet på sidan... perfekt

BZ

Bilagor

• DSC_0410.jpg
    DSC_0410.jpg
    39.2 KB · Visningar: 848
Vilka rariteter det står tll friluftslivets tjänst i stugorna, det skulle dom veta, symaskinstillverkarna,
med sina datorprogram-programstyrda med färgpekskärm dags-sländor i plast, ingen kommer minnas ett de funnits...de kommer knappas vara i funktion och till glädje för våra barnbarnsbarn...de e de ingen pryltillverkare som bryr sig om, inte en del av oss heller verkar det som...eftersom det finns efterfrågan på slit o släng.

Sällar mig till skaran som har en blytung och outslitlig gammal singer! :)
Min är utrustad med en liten motor bakom maskinen OCH en bamsemotor under hela paketet (ser ut att kunna driva nära nog en respektabel motorcykel..). Vet inte om den uppgraderats i omgångar eller varför det finns två motorer på´n?

Senast ändrad:
127 Volt och 220 Volt

Sällar mig till skaran som har en blytung och outslitlig gammal singer! :)
Min är utrustad med en liten motor bakom maskinen OCH en bamsemotor under hela paketet (ser ut att kunna driva nära nog en respektabel motorcykel..). Vet inte om den uppgraderats i omgångar eller varför det finns två motorer på´n?

För sådär 50 år sedan hade vi 127 Volt hemma i väggen. Så uppgraderades elsystemet till 220 Volt och då var det massor (med den tidens mått) av elektriska apparater som fick uppgraderas/ bytas ut. Möjligen var det så i hela landet.

Långt senare har jag förstått att det blev just 220 Volt, beror på att det är kvadratroten ur 3 gånger 127.

Kanske är en motor är gjord för 127 Volt och en för 220 Volt?

Per

Har samma maskin men modifierad!
Jag gav 100 pix för den.
Någon har monterat en utanpåliggande elmotor och lampa men fortfarande remdrift och endast raksöm. Det som inte är orginal är gummit på hjulet som driver påspolningen av undertråden, där sitter det nu tunna gummisnoddar.
Man gasar med en knäspak, och ska man ställa undan maskinen finns en huv med handtag, hela åbäket väger massor med kilo, så den lär man inte nöta ut!

En på kompis brukade hyra den när han skulle sy kapell till båtar, efter att ha kört sönder "regeringens" moderna maskin så var han jätteglad över att kunna använda en sådan traktor som bara tuggade på, så maskinen har betalat sig!

Jag skulle köra en sådan gammal elektrifierad trampsymaskin i somras, men den började brinna... Inte roligt alls!

Det fina med

äldre symaskiner är att det nästa alltid går att laga dem. Att det brinner i motorn eller någon kondensator etc kan åtgärdas. Har ärvt en ca 60 år gammal elektrisk maskin med sicksack från min farmor. Utanpå står det Husqvarna men inuti är det enligt symaskinsreparatören en Bernina. Efter lite brand så lagade han den för en liten summa. Kul att den kan leva vidare.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg