värmesulor

Hejsan

Finns det någon som har tillverkat eller alternativt har tips vad det gäller elektriska värmesulor liknande de som presenteras på http://www.hotronic.com ? Tänkte att man kanske skulle kunna tillverka ett par sådana själv, det borde väl inte vara så svårt.

/Fredrik

Köpta sulor klena

Jag har av medicinska skäl tvingats lägga ner stor möda på att utvecka en metod för att hålla mina fötter varma, och jag kan meddela att den där produkten du länkade till inte är så himla prisvärd. Visst värmer den lite, men den är mer att anse som en komforthöjare för den som bara är lite kall snarare än frälsningen för den som verkligen fryser om fötterna.

Sen kan man ju ifrågasätta konstruktionen också, modellen jag provat hade batterihållaren placerad utanpå skon. Visst, 10 poäng för hanterbarhet, 2 för funktion. Batteriprestanda sjunker nämligen vid kyla, vilket innebär att den fungerar som sämst när den behövs som bäst...

Jag gjorde mina egna värmesulor av kanthaltråd från Claes Ohlson (samma sort som används till värmelementen i brödrostar, hårtorkar och liknande). Med ett par stora blyackar i en midjeväska och lampsladdar ner genom byxbenen så har jag 3 W värme per fot i 8 timmar, man kan se snön smälta på skorna!

Det är lite stökigt ändå, man känner sig som en dålig version av Robocop med sladdar i byxbenen och kontakter vid midja och fotleder. Det är även svårt att hitta en kabeldragning från sula till sko som varken förstör skon eller skaver på foten.
Sladdarna genom byxbenen är också struliga, framförallt vid cykling så har de en tendens att vrida sig tills dess att de stramar och kontakterna åker ur.
För den som vill ha värme vid relativt lugna aktiviteter så funkar de helt OK.

Hantverksmässigt däremot så var det ganska lätt, enda svårigheten låg i att få en bra förbindelse mellan värmelementet och matarsladden. Vanligt lödtenn verkar väta dåligt på kanthal.
Skicka en e-post om du vill ha en utförligare beskrivning av hur jag gjorde.

intressant

hmm, det här låte rintressant för mig. Jag har funderat på två saker: dels att sätta en värmeslinga under min kamera för att hålla batteriet varmt, och även att sätta en värmeslinga i min kritpåse till när man är ute och klättrar. Problemet med de tester jag gjort är att man antingen kortsluter batteriet eller inte får någno värmeutveckling alls. Så du får gärna maila mig och berätta om vad du gjorde!!!

tack på förhand

m

Varmt utan ström

Är ni ute efter värme när ni står still, så är isolering ett bra alternativ till batterier.

Tala bara om för mig hur långa era skodon är (och adressen naturligtvis), så skickar jag en bit rosa-lila XPS-isolering.

Med varma hälsningar

Nordic Foam AB
Christer Bratt
541 86 Skövde

Okomplicerat är ofta bäst

Hej Fredrik!

Om du är frusen om fötterna, varför inte bara använda något extra par varma sockar och en riktigt tjock filtsula av tovad ull i skodonen? Varmt och skönt. Billigare och strömsnålare. :)

eller...

i ett par cykelskor...

jag cyklar gärna året runt, och när det blir riktigt kallt så blir det också kallt om fötterna. Liksom en slalompjäxa så är cykelskor stela, så foten rör sig minimalt och kan således behöva lite hjälp med värmen mer än ett par varma strumpor kan göra... sedan är det ju så med cykelskor att de är redan tajta med minimalt med extrautrymme för mer strumpor

/Fredrik

skillnaden mellan att alstra och spara värme

Nu är det ju så att extra isolering bara bromsar nedkylning, den tillför inte värme. Om foten redan från början ÄR kall så spelar det ingen roll hur mycket isolering man har i skon, värmen måste tillföras på något annat sätt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg