Värmeplatta

Köpte en värmeplatta från Naturkompaniet igår.

Plattan är stor som en tvål, är fylld med flytande vätska, och har en metallbit som man böjer. Då ska det utvecklas värme.

Jag har bara lyckats bryta/böja metallbiten rätt en gång, och då har den stelnat och utvecklat värme. Övriga gånger händer inget (Ja, jag har återaktivierat den!)

Är det jag som gör fel, eller är det fel på produkten?

har en kompis som hade samma problem!
han var dock ej lika ihärdig som du utan klippte isär den för att kolla vad som fanns inuti.

och nu kanske någon undrar varför jag skriver det här... det gör jag med..

Annars kan man läsa på den vad innehållet består av; koksaltlösning och lite ättika.

Sen ser man ju att det är nån metallgrej med lite gummi/plats runtom för att det inte ska skava hål.

Har en vän som sitter på 500 st hjärtformade värmeplattor (www.atomwinter.se) och jag har gjort ett test på dessa. Vissa små rackare är VÄLDIGT sega att få igång och andra är jättelätta. Du verkar ha fått en av de segare som kräver ett himla knäckande med blecket fram och åter innan man får igång processen. Vet inte vad det beror på men variationen finns där så fråga om du inte kan få byta!

Att ta med sig dessa saker ut på tur och förlita sig på att de skall fungera som värmekälla tycker jag däremot inte är så lyckat. Efter diverse toppturer med värmarna i fickor eller i säcken har jag nästan alltid lyckats sätta igång processen utan att vara medveten om det (i säcken eller i fickan) och därför inte kunnat njuta av värmen... :(

Nu ligger de flesta och samlar damm i geocacheburkar runt om i Göteborg :)

Marzocchi; sa:
Annars kan man läsa på den vad innehållet består av; koksaltlösning och lite ättika.

Sen ser man ju att det är nån metallgrej med lite gummi/plats runtom för att det inte ska skava hål.

aa...
men det stod inte på hans, då hade han troligen inte kollat! finns ju fler sorter! fast han är ju inte direkt nån kemist eller vad man behöver vara för att ta reda på vad det är i. så han nöjde sig nog med att det var samma sak i som det såg ut som från utsidan av den.

Det har skrivits om såna där förr och det är en underkyld saltlösning som finns i den. Den där metallbiten skall ge en "störning" i lösningen som då gör att den börjar kristallisera sig runt störningen.

Det är alltså fullt jämförbart med att kyla ner vatten till några minusgrader utan att det fryser. Släpper man sen ner ett litet sandkorn (eller saltkorn eller sockerkorn eller nåt) så kommer det omedelbart att börja frysa runt detta.

Det är alltså viktigt att den där metallbiten ger en rejäl "knäpp". Det borde kunna fungera att knäppa med fingret mot påsen (ganska hårt).

Nu har jag provat min värmeplatta 5-6 gånger och den startar direkt. Med andra ord verkar den fungera som det är tänkt ju.

Ganska konstigt att den var så kinkig i början.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg