Värmeljus som bränsletablett

Re: Tändstickor i värmeljuset

Jag var tvungen att testa Peckas tips om tändstickor i ljuset.. Jag förberedde genom att göra hål i ljuset med en syl och sen tryckte jag ner ca 8 tändstickshalvor.. I ett glas på en ugnsplåt tände jag sedan på. Mycket riktigt, inom kort ökade lågan mer och mer till effekten nog var likvärdig t.e.x. med en Esbittablett. Något ojämn, men säkert stark nog för att koka upp en mugg vatten. Efter ca 5 minuter skulle jag blåsa ut "turboljuset" och det var inte alls särskilt lätt, krävde ett ordentligt pustande.. Kvävning är nog smidigare. (Akta dig för vatten som nödsläckning, kan ge rejält sprättande av hett stearin) Om jag ska dra några slutsatser så: nog kan detta ersätta esbittabletter, åtminstone i ett mycket bra vindskydd. Den ojämna lågan och stearinet som kan rinna ut gör det riktigt farligt i ett tält, prova inte det.. Stearindoften är nog mer trivsam än Esbit även om jag inte störs av dem. Bild från kökslabbet:

VisaBild.asp

Lata seniorscouter använder stearinljus och plastpåsar för att koka vatten vilket fungerar förånandsvärt bra efter lite träning :) Marschaller är annars ett alternativ för kraftigare kärl :-D

Har ingen aning om det skulle fungera

kan man inte göra spritljus med t-röd och en veke på samma sätt som man gör spritgodis med sprit och gelatin. För att slippa ha flytande bränsle.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis Trangia med värmeljus för vinterbruk Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg