Det du behöver är en dunväst. Min hittade jag i en golfshop, givetvis på rea.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Värmelager
- Trådstartare Smogz
- Start datum
Jag kommer att förlänga min cykelsäsong till året runt och det är ju på vintern det blir komplicerat, i synnerhet då jag cyklar ca 5 mil om dagen. Den enda utrustningbiten som jag inte är klar med är kläderna. Ytterst kommer jag att använda värmejacka M90 och värmebyxa M90 (då det är som allra kallast, annars en tunnare vinterjacka och temobyxor). Men när det gäller kläderna under så är det lite mer invecklat. Jag har läst att man absolut inte skall använda bomullsplagg närmast kroppen, eftersom det suger åt sig frukt och därmed blir kallt.
Närmast kroppen skall tydligen använda en tröja som "transporterar" ut fukten till mellanlagret, vad jag har förstått det som.
Min fråga är helt enkelt vad det är som gäller, beträffande det understa lagret och mellanlagret. Vad för kläder och material skall man använda?
Tacksam för svar.
Närmast kroppen skall tydligen använda en tröja som "transporterar" ut fukten till mellanlagret, vad jag har förstått det som.
Min fråga är helt enkelt vad det är som gäller, beträffande det understa lagret och mellanlagret. Vad för kläder och material skall man använda?
Tacksam för svar.
Hur liten blir en sån när man packat och komprimerat den?
T&P ryms i sin innerficka och blir då ca två liter uppskattar jag. Necessärform sa någon och det är en bra beskrivning, största måtten på necessären är ca 24x16x12 cm. Jag har den i storlek M som vardagsjacka hemmavid och till det är den varm och go. Håller med de som säger att dunväst är bra värmande alternativ. / mvh Tomas F.
Ok sammanfattar lite värmelagertips:
Dun:
Marmot Zeus:
Patagonia Down Sweater
Fiberpäls:
Helly Hansen
Syntet:
ITAB Thermal
Haglöfs Barrier
Hade nästan bestämt mig för ITAB-jackan för att kolla om den räcker, men lutar mer och mer åt att försöka hitta en Patagonia-duntröja till så lågt pris som möjligt på ebay eller annan interantionell sajt..har jag glömt nått vettigt alternativ?
Dun:
Marmot Zeus:
Patagonia Down Sweater
Fiberpäls:
Helly Hansen
Syntet:
ITAB Thermal
Haglöfs Barrier
Hade nästan bestämt mig för ITAB-jackan för att kolla om den räcker, men lutar mer och mer åt att försöka hitta en Patagonia-duntröja till så lågt pris som möjligt på ebay eller annan interantionell sajt..har jag glömt nått vettigt alternativ?
Senast ändrad:
Vänta nu finns det inte tjocka Ulltröjor med hel dragkedja?
Mitt bästa värmeplagg är en gammal militär ribbstickad ulltröja. Borde ju finnas som cardigan med hel dragkedja också så man enkelt kan ta av och på och ha under en skaljacka när det är kallt ute.
Edit:
Hittade en som heter Hunt Kofta som ser rätt shysst ut. kanske inte samma värmekofficient som en duntröja men borde vara minst lika varm som helly hansens va?
Dock 1500 kr - dvs dyrare än patagonias duntröja från ebay...hm..men det borde väl finnas nått motsvarande men billigare eller?
Mitt bästa värmeplagg är en gammal militär ribbstickad ulltröja. Borde ju finnas som cardigan med hel dragkedja också så man enkelt kan ta av och på och ha under en skaljacka när det är kallt ute.
Edit:
Hittade en som heter Hunt Kofta som ser rätt shysst ut. kanske inte samma värmekofficient som en duntröja men borde vara minst lika varm som helly hansens va?
Dock 1500 kr - dvs dyrare än patagonias duntröja från ebay...hm..men det borde väl finnas nått motsvarande men billigare eller?
Vänta nu finns det inte tjocka Ulltröjor med hel dragkedja?
Klart det finns
Lite tunnare variant med polokrage
Hittade två till värmelager som verkar shyssta från Rab
En primaloftjacka - Rab Generator
och en dunjacka Rab Microlight
Till väldigt överkomliga priser 102 pund och 114 pund. (pundet i 10,75 - dan före dopparedan)
Som jag förstår det så är primaloft lite bättre när man rör sig och blir svettig men som rent värmeplagg är dunet bättre. Vilken av dom skulle ni ta?
En primaloftjacka - Rab Generator
och en dunjacka Rab Microlight
Till väldigt överkomliga priser 102 pund och 114 pund. (pundet i 10,75 - dan före dopparedan)
Som jag förstår det så är primaloft lite bättre när man rör sig och blir svettig men som rent värmeplagg är dunet bättre. Vilken av dom skulle ni ta?
Jag tycker att Rab är riktigt bra grejer, framför allt så är deras passform väldigt bra för mig och som du själv har märkt så är det prisvärt om man handlar från England.
Har själv en Generator Alpine jacket (ett favoritplagg) som har lite kraftigare yttertyg och en rejäl huva samt en Generator pullover.
Gällande dun eller syntet för just din användning har jag svårt att råda då det är ett ganska personligt val.
För mig har den här typen av jackor blivit riktiga allroundplagg som används året runt och för det så föredrar jag syntet främst pga tåligheten mot fukt.
Jag tycker det är skönt att slippa oroa sig för just fuktproblematiken, speciellt vid fjällvandring eller andra flerdagars aktiviteter med begränsade torkmöjligheter.
Man kan ju förstås packa vattentåligt och vara nogrann att inte blöta ned sitt dunplagg men det är ganska skönt att slippa.
Det är så jag tänker ur ett allroundperspektiv men om det har någon betydelse för hur du har tänkt att använda jackan vet jag inte.
Har själv en Generator Alpine jacket (ett favoritplagg) som har lite kraftigare yttertyg och en rejäl huva samt en Generator pullover.
Gällande dun eller syntet för just din användning har jag svårt att råda då det är ett ganska personligt val.
För mig har den här typen av jackor blivit riktiga allroundplagg som används året runt och för det så föredrar jag syntet främst pga tåligheten mot fukt.
Jag tycker det är skönt att slippa oroa sig för just fuktproblematiken, speciellt vid fjällvandring eller andra flerdagars aktiviteter med begränsade torkmöjligheter.
Man kan ju förstås packa vattentåligt och vara nogrann att inte blöta ned sitt dunplagg men det är ganska skönt att slippa.
Det är så jag tänker ur ett allroundperspektiv men om det har någon betydelse för hur du har tänkt att använda jackan vet jag inte.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Värmelager vid fjällvandring augusti/september | Kläder | 6 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg