Värme reflektor

Sten spricker och kan skjuta när den gör det. Till värmereflektor är sur ved utmärkt, man vinner att veden torkar och den skjuter garanterat inte.
På Cypern skulle FN spara pengar och tog in strandsten i en bastu. Vid den högtidliga invigningen serverades det rikligt av nordens snapps och hövdingar samlades på laven. Bastun skulle invigas med kast. Stenarna sköt och sårade samtliga mer eller mindre.... Lärdom Medelhavsbasängens stenar är inte härdade av några istider som våra är....
Skönt att höra att det gick bra Östgötaskogarna, nu har barnen tid för skolan...

Go tid

PK Neelix; sa:
Man kanske inte behöver sitta alldeles intill ifall det rasar. Ni får väl lära er i skolan att sten spricker vid värme eller om ett hål fylls med vatten, och vattnet fryser?

Men en fråga också, hur hårt eldade ni?

Indianskt ordspråk:
Liten hövding tända stor brasa, sitta långt ifrån.
Stor hövding tända liten brasa, sitta nära.

Vet som sagt inte hur ni gjorde, det framgår inte. Men ungdomar brukar ofta elda som liten hövding. Man kan också bygga reflektorn av trä, lämpligen något svårtänt träslag och gärna surt.
I boken ”Eld. Flammor och glöd, samisk eldkonst” rekommenderas tall till sådana saker.
Jag har tyvärr lämnat tillbaka den till biblioteket och inte hunnit köpa den än, så jag kan inte citera exakt.

Näää det är,, vit man stor eld, Indian har liten eld, och sitter nära! så har jag hört det! i någon gammal westen film tror jag!!!
Det tråkiga med små eldar är ju att dom briner ut på en gång, och man måste fixa med dom hella tiden varje 10-20min! ska man bara koka kaffe så är väll det ok men ska man hålla sig varm eller sova vid den så bör den nog vara några nummer störe, en kaffe brasan. Om man ska använda en sten som reflektor, så kan man väll dra slut satsen att stenen inte får vara så hög att den kan falla ner på en .. jag har bara läst om att det kan hända, har aldrig hört att det har hänt någon, tack ska du ha, jag fick mig en tanke ställare !!

kontroll; sa:
"Näää det är,, vit man stor eld, Indian har liten eld, och sitter nära! så har jag hört det! i någon gammal westen film tror jag!!!"

Oki, jag har lärt mig som jag skrev. Men den finns nog i fler versioner. Budskapet är desamma.

"Det tråkiga med små eldar är ju att dom briner ut på en gång, och man måste fixa med dom hella tiden varje 10-20min!"

Kort sagt, anpassa efter behovet i varje enskilt fall. Det är sällan man behöver majbrasor.

Välkommen hit föresten.

alven; sa:
simkas; sa:
... som går på Vadstena gymnasiet på natur och friluftsprogramet. detta rekomenderar jag varm er att söka eller säga åt era barn att söka!

Nja, ska jag rekommendera mina barn ett gymnasium ska det i alla fall vara ett där de lär sig att stava ;)

Seriöst, det var en obehaglig upplevelse du rapporterar om. Men om man använder en värmereflektor, är det verkligen tänkt att man ska sitta så nära den?
[Ändrat av Zeeke 2006-12-30 kl 21:29]

En stor brasa med mycket ved behöver inte brinna kraftigt, lägg ett par eller tre scockar längs med varandra bara och pilla in lite skit emellan så kan det brinna i någon timme utan tillsyn, lungt och stilla stadigt och varmt.

Reflekorn ska inte bli varm, då tappar man lite påängen med hela altet, den ska återkasta strålninsvermen, inte (specilet som med en stoor sten) vara ett kylelement som ligger halvt inne i elden. Ju varmare stenen blir ju mer energi försvinner in där, om ni åandrasidan vill hamstra värme genom att säg elda på dagen mot stenen/stenarna och sedan sova invid den varma klunsen så är det en annan femma. Att tex göra en granrisbedd med varma stenar under är ju inte fy skam!

Lagom avstånd till reflektorn i förhållande till elden lär man sig lettast genom att kasta upp reflektorer av snö, de återkastar även strålningsvermen väldigt bra.
Ved går ju också, den är lite snällare (snö smälter ju innan ved brinner) vad gäller avstånd och det gör inte lika mycket om den plockar upp verme så länge men anv'nder den för at torka ved. det viktiga här är att veden inte ska brinna. Om man håller dessa avstånd som riktmärken förstårman att ni nog missat påängen och eldat på tog för nära, kanske till och med mot, stenen.

Enda gången jag eldat direkt mot reflektorn var i lumpen när vi använde en betångvägg, delvis är den armerad så den inte spriker på det sätt eran gjorde och sedan så eldade en annan grupp på exakt samma ställe på andra sidan, dvs att den värme som den ena skjöt genom väggen fick den andra del av och vise versa.

Oftast är det bara enkel fysik som man behöver behärska för att komma på vilka lösningar som är de besta på just den plats man hamnat på och just nu ved resurser man har, de material soom finns att tillgå, den mängd mänskligt kött som behöver värmas osv. Ingen lösning fungerar ständigt. Jag har vid ett tillfälle använt en levande gran med höga rötter som reflektor, påängen är att den inte ska ta skada, då pressar du in värmen i granen istället för låter den återkasta den. Sen måste man ju vara mycket försiktig vid en sådan eld och det duger inta att alla sover då men det är en annan del av saken.

Det finns lika många lösningar som det finns förutsättningskombinationer, böckerna ger bara fingervisningar och utbildningen ger bara exempel, i bästa fall erfarenhet. Varje situation är unik och kräver att man tänker efter, inget kan gå helt efter någon mall.

Lycka till i fortsättningen.

estetdrägg; sa:
Enda gången jag eldat direkt mot reflektorn var i lumpen när vi använde en betångvägg, delvis är den armerad så den inte spriker på det sätt eran gjorde och sedan så eldade en annan grupp på exakt samma ställe på andra sidan, dvs att den värme som den ena skjöt genom väggen fick den andra del av och vise versa.
Betongväggar spricker också. Nästan på samma sätt som sten. Att betongen är armerad är inget skydd mot sprickbildning. Armeringen håller samman betongen och släpper endast mindre bitar. Inga sjok.

estetdrägg; sa:
En stor brasa med mycket ved behöver inte brinna kraftigt, lägg ett par eller tre scockar längs med varandra bara och pilla in lite skit emellan så kan det brinna i någon timme utan tillsyn, lungt och stilla stadigt och varmt.

Reflekorn ska inte bli varm, då tappar man lite påängen med hela altet, den ska återkasta strålninsvermen, inte (specilet som med en stoor sten) vara ett kylelement som ligger halvt inne i elden. Ju varmare stenen blir ju mer energi försvinner in där, om ni åandrasidan vill hamstra värme genom att säg elda på dagen mot stenen/stenarna och sedan sova invid den varma klunsen så är det en annan femma. Att tex göra en granrisbedd med varma stenar under är ju inte fy skam!

Lagom avstånd till reflektorn i förhållande till elden lär man sig lettast genom att kasta upp reflektorer av snö, de återkastar även strålningsvermen väldigt bra.
Ved går ju också, den är lite snällare (snö smälter ju innan ved brinner) vad gäller avstånd och det gör inte lika mycket om den plockar upp verme så länge men anv'nder den för at torka ved. det viktiga här är att veden inte ska brinna. Om man håller dessa avstånd som riktmärken förstårman att ni nog missat påängen och eldat på tog för nära, kanske till och med mot, stenen.

Oftast är det bara enkel fysik som man behöver behärska för att komma på vilka lösningar som är de besta på just den plats man hamnat på och just nu ved resurser man har, de material soom finns att tillgå, den mängd mänskligt kött som behöver värmas osv. Ingen lösning fungerar ständigt. Jag har vid ett tillfälle använt en levande gran med höga rötter som reflektor, påängen är att den inte ska ta skada, då pressar du in värmen i granen istället för låter den återkasta den. Sen måste man ju vara mycket försiktig vid en sådan eld och det duger inta att alla sover då men det är en annan del av saken.

Det finns lika många lösningar som det finns förutsättningskombinationer, böckerna ger bara fingervisningar och utbildningen ger bara exempel, i bästa fall erfarenhet. Varje situation är unik och kräver att man tänker efter, inget kan gå helt efter någon mall.

Utan och vara helt säker tror inte jag det är någon större skillnad om reflektorn är uppvärmd eller inte den strålar lika mycket ändå. När den är uppvärmd så emitterar den även ut värme.

Det blir ju inte mindre värme över för att du har en reflektor som värms upp nära elden. Skillnaden är ju om du inte har någon reflektor alls då strålar värmen rakt ut i luften utan att tas tillvara.

För att reflektorn ska kunna stråla värme måste värmestrålningen nå reflektorn således kommer den att värmas upp. Mörkfärgade reflektorer strålar mindre värme än ljusa.

/mattias

estetdrägg; sa:

Min defination på stor/liten brasa är inte måtten i meter på själva vedhögen. En stjärneld kan vara riktigt stor, men det är bara en liten plätt i centrum som brinner. Är man många kan man laga mat på många små jägareldar eller bygga många små nyingar för värme hela natten. Men givetvis kan man lika gärna göra en gemensam brasa av tiometersstockar ifall man föredrar det. Men det är fortfarande en lugn, kontrollerad brasa. Men att göra en enda jättehög ser jag ingen större vits med utöver majbrasan. Som förövrigt var många år sedan jag besökte.

norpan_; sa:
estetdrägg; sa:

Utan och vara helt säker tror inte jag det är någon större skillnad om reflektorn är uppvärmd eller inte den strålar lika mycket ändå. När den är uppvärmd så emitterar den även ut värme.

Det blir ju inte mindre värme över för att du har en reflektor som värms upp nära elden. Skillnaden är ju om du inte har någon reflektor alls då strålar värmen rakt ut i luften utan att tas tillvara.

För att reflektorn ska kunna stråla värme måste värmestrålningen nå reflektorn således kommer den att värmas upp. Mörkfärgade reflektorer strålar mindre värme än ljusa.

/mattias

Jo när du väl har lyckats värma upp berget och det inte bara tar utan även ger så går det ju på ett ut, men det tar en väldigmassa eldande att värma upp en sten på säg 1 ton (med riktmärke att de lossnade ett 400kg sjok i tidigare exempel). Fram tills den är varm blir det energiförlust, inte lika mycket som om man skulle köra helt utan nått på andra sidan elden men fortfarande en betydande förlust.

Som ett ytterligare riktmerke och råd kan väl tas att ska man elda mot sten gör man det gärna mot en sten som är full med lav (inte den fluffiga sorten utan den som det ser ut som om nån målat vitt/grått på stenen), du ska nu elda så att du inte skadar laven, då spricker garanterat inte stenen. Sen att stenen antagligen vänder dig en ljusare yta på detta sätt är ju även det bra.

Men jag framhåller fortfarande att det bästa (förutom att skippa reflektorn och sova på alla sidor om elden) är att ha snö, därefter kommer vedmuren.

apropå indiansk visdom, det finns ett modernare ordspråk från killarna som nästan alltid spöade indianerna i filmerna: good judgement comes from experience, and experience comes from bad judgement - och det gäller visst än ...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterj1 Värme från fuktig ved, tips? Överlevnad 30

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg