Värme i tätkåta

Hej,
jag är ganska ny på forumet och vet att min fråga säkert varit uppe tidigare, men det är många sidor att läsa och behöver svar ganska omgående.
Jag har en Hel Sport varanger Camp 8-10 med både golv och innertält. Jag har funderat på att åka upp till fjällen för ripjakt och vill då gärna slippa bo i stugbyn igen. Jag har funderingar på en gasolvärmare då jag vill sova HELA natten och inte stiga upp och elda. Jag behöver värme hela natten då jaktskor och kläder behöver torka. Vad rekomenderar ni att jag skall köpa?
OBS! Var snäll och svara och hänvisa inte till tidigare svar på forumet.

/Tomas
 
Fotogenvärmare

Finns i olika storlekar, butik kan säkert hjälpa dig att köpa rätt storlek.

Dessa kan du fylla på och de brinner hela natten, se till att du ordnar så att inte kan ta eld, förslagsvis tar du med en brandvarnare samt förvarar kläder utomhus (vattentätt) i det fall att oturen skulle vara framme.

Trevlig tur!
 
Tidigare då jag har jagat vinterripa så har det ibland varit över 25 minus på morgonen. Jag har en Jula fotogenvärmare hemma men jag tror inte att den räcker till då det blir rilktigt kallt, Heat Pal är helt uteslutet.
Det är därför som jag har börjat snegla på olika gasolvärmare som kanske både ger mer värme och då även nattetid istället för kamin. (även om det är trevligt att elda)
 
Tejpa fast en liten handhållen batteridriven fläkt i mittstången? Nä, jag har ingen aning. Fältsäng så man kommer upp en bit till värmen, kanske.
 
Inte vad du frågade efter, men bara en tanke =)

En annan lösning, vilken jag själv förespråkar, är att tokelda på kvällen tills allt är torrt, och sen slutar man elda och kryper ner i sin sovsäck. På morgonen tänder man kaminen igen, äter frukost och får bort det råa i kläderna.

I en rätt dimensionerad sovsäck sover man gott hela natten, och man har dessutom en säkerhet om kaminen fallerar. Man spar dessutom bränsle.

Hänger man kläder högst upp i kåtan torkar de på nolltid.
Dyblöta fodrade kängor är en annan historia


Vad det gäller val av kamin är en fotogenvärmare billig och energieffektiv.
 
Missade poängen här. Bränslet avgör inte mängden luft eller CO?

Ju större molekyl desto svårare att få den att brinna bra dvs desto större risk för dålig förbränning och därmed mycket kolmonoxid. Större kolvätemolekyler består också av fler kol- relativt väteatomer än små molekyler. Fotogen består av större molekyler än gasol. Fotogen är alltså farligare än gasol vad gäller kolmonoxid.

När min far var ung värmde många sina lägenheter med fotogenkaminer. Enligt hans berättelse dog folk emellanåt av att fotogenkaminen började sota (och producera kolmonoxid) under natten. Därför stängde den kloke av sin kamin vid sänggång och accepterade att frysa framåt morgontimmarna.

Ett tält är förhoppningsvis bättre ventilerat än en dragig lägenhet (som de var på den tiden).

Med vänlig hälsning, Klas
 

Liknande trådar