Värma näsan

Jag har ett problem att jag blir jättekall om näsan när jag sover i sovsäck och det kryper under nollan. Har ni något tips för att hålla den varm?
Det är ju inte så vidare bra att krypa ner med huvudet i sovsäcken och få en blöt/fuktig sovsäck på morgonen..
Alla tips mottages varmt!

En "rånarluva" med hål för mun (och eventuellt ögon)?

(Med hål för ögonen blir den mer multivalent (kan användas även när man inte soer), men utan hål för ögonen blir den varmare och man slipper väckas av ljus.)

Fast då måste man andas med munnen, och man förlorar oftast mer värme av att andas med munnen än att andas med näsan...

Mest

energi förlorar du från huvudet. Har du huvan på sovsäcken runt skalpen? Att näsan blir kall är nästan nödvändigt om du andas genom den men du skulle kunna komplettera med någon form av vämeväxlare/ansiktsmask.

Thure

Jag har funderat på att införskaffa en balaclava, och med lite tur så kan man dra ner den över ögonen och lämna hål för näsa / mun (men att den fortfarande går över näsroten så att säga).
Har även funderat på en facemask i neoprene-liknande matrial som bara har hål för undersidan av näsan..

Det går att dra ihop sovsäcken ganska bra, så att bara näsa och mun sticker ut, men då blir det ju kallt som tusan om nosen i alla fall eftersom att näsroten inte är täck. Därför jag är nyfiken på hur andra har löst det,, eller är det bara jag som har en frusen näsa kanske..? ;)

Näsans uppgift

är till stor del just att fungera som värmeväxlare och befuktare av inandningsluften jämte kondensering av utandningsluften. Därmed så blir den kall om man andas kall luft igenom den.

Att täcka näsan med ylle etc gör ingen större skillnad. Däremot om du flyttar ut en del av näsans funktion till en värmeväxlare t ex i en ansiktsmask.

Thure

Slänger in frågan här.

Nån som vet var det finns en 'balaclava' som har öppet för hela ansiktet? Jag vill ha helt fria andningsvägar både för näsa och mun.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mz Frysa om näsan på natten Bo och sova 7
lupus Hjälp! jag fryser om näsan Bo och sova 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg