Mycket snack om en liten sele
Jag har ett kanske oväntat förslag på sämsta sele. Det är....(trumvirvel).... Petzl Calidris!
http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=165
Detta är alltså en sele från Petzl. Petzl som är kanske det mest ansedda tillverkaren av klätterutrustning i världen med paradnummer som grigri, reverso och kanske en av klättervärldens bäst utformade kataloger. Hur många av oss har inte bläddrat igenom denna katalog och drömt oss bort, samtidigt som vi lärt oss hur man gör en tyrolean traverse på säkraste sätt?
Tillbaka till ämnet. Selen suger bajskorv. Jag har haft den, tror jag, i snart fem år och jag börjar först nu inse hur värdelös den egentligen är. (Jag har också skrivit en sur recension av den här på utsidan)
För det första: utrustningsslingorna. De är av hårdplast och utformade så att utrustningen ska åka framåt, så att det ska vara lätt att komma åt. Det låter ju bra. För en sportklättrare alltså, där det inte spelar någon roll vilken klätterpryl som sitter var, men för en traddare/aidare som jag är det förjäkligt. Efter en halv replängd har man möblerat om i racket så mycket att man måste söka med lykta och lampa för att hitta rätt säkring. Ok, så dåligt är det kanske inte, men det är irriterande VARJE GÅNG.
Om ni haft/har selen vet ni vad jag pratar om. Är det någon som har ett enda gott att säga om dessa utrustningsslingor?
För det andra: Oskön. Jag höll nyligen på att skojfalla med en vän som hade en sele av, tror jag, Rock Empire. Vi bytte selar för att jag ville prova hur hans kändes. Resultatet förvånade mig. Hans sele (som kostade ungefär hälften så mycket) kändes knappt. Alls. Att falla i den var som att sätta sig i en fåtölj i jämförelse med den spikpall jag långsamt vant mig vid under årens lopp.
För att inte tala om att man börjar domna i benen efter bara ett par minuter på en hängande standplats.
för det tredje: Priset. Den kostar ungefär lika mycket som en funktionsduglig SAAB '84.
För det fjärde: Spännena. Jag är måhända konservativ, men jag är less på dessa självlåsande spännen som det bara är att dra i för att spänna. Jag vill ha "trä upp, trä ner och sen tillbaka igen"-spännena.
Vid ett tillfälle hängde jag på sjöklippan i Ågelsjön i någon timma innan jag började klättra, och när jag sedan började klättra upptäckte jag, till min stora förskräckelse och förvåning, att selen inte satt fast runt midjan. Den hade börjat hasa ner mot knäna. Dessa självlåsande spännen glider. Det gör inte den gamla sorten.
Utav de selar jag provat i mina dagar, och särskilt bland de jag provat under längre tid, är denna sele den jag tyckt utfört sin uppgift sämst.
Mac