Världens sämsta klättergrej?

Mera lucky

När vi ändå klankar ner på Lucky så har jag ett isskruvs-rack-mojäng från just Lucky. Jag har INTE köpt den utan fått den som goodwill i ett byte av grejer av....just det Northstar. Den skall i likhet med andra isskruvshållare spännas över selens höftbälte och har "fasta omvända karbiner" på yttre sidan. Problemet var bara att den var ett gjutet gods närmare 1 cm grovt på insidan mot höften. En dags klättring och man har justa skavsår just där. Den ligger långt ned bland utrustningen.

Vet precis vilken grej du menar, men ska den verkligen sitta runt bältet? Jag känner mig rätt säker på att den ska sitta i selens utr.slinga.

teoek; sa:
Vet precis vilken grej du menar, men ska den verkligen sitta runt bältet? Jag känner mig rätt säker på att den ska sitta i selens utr.slinga.

Möjligt, då är den kanske inte obekväm, men förlorar ju all den stadga man behöver för att kroka av isskruvar. Vad vet jag, någon instruktionsbok kom då inte med i alla fall. Jag har tagit för givet att den ska sitta som de övriga runt bältet.

Förvisso finns det vissa selar där man kan trä in utrustning mellan vadderingen på selen och själva nylonbandet som går på utsidan. En placering där hade gjort jobbet. Ingen av mina selar har en sådan funktion annat än med specialanpassad utrustning. Jmf t.ex. BD Blizzard och Ice Clipper.

Re: Men hallå!

Mille_Lille; sa:
Om dina mad rock har bra passform och bra grepp är de väl inte så dåliga? Jag har samma erfarenhet som du, inga skor har suttit så bra och haft så bra gummi som mad-rock, jättebra grepp, men tyvärr så går de sönder snabbt, ändå ska mina nästa skor helt klart bli mad rock.
/Mille

Jo då, om jag hade haft obegränsat med pengar hade jag ju kunnat slita ut 6 par om året...

Nä, det finns andra skor som också har bra grepp och skön passform - och som håller. Jag tror jag håller mig till dem... :)

Re: Re: Men hallå!

Jo då, om jag hade haft obegränsat med pengar hade jag ju kunnat slita ut 6 par om året...

Nä, det finns andra skor som också har bra grepp och skön passform - och som håller. Jag tror jag håller mig till dem... :) [/QUOTE]

Har du nåt bra tips då? Jag vill ha ett par skor som sitter bra, bra stadga, med gummi som ger bra grepp. Har provat boreal, la sportiva, scarpa och mad rock. De enda förutom madrock som jag tyckte var hyfsade var scarpas, men de var å andra sidan rätt obekväma. Jag håller med om att det blir dyrt med klätterskor som inte håller! Jag har dock provat att sula om en gång, vilket funkade rätt bra.

Lite OT, men jag sulade om ett par Madrock mugen med 5.10 gummi vilket funkade prima tills randgummit gav med sig.

Kan annars rekomendera Evolve, super skor till super priser, ett par hundralappar billigare än 5.10 som också kan rekomenderas å det varmaste.

Men hallå! Sluta med trådkapningen. Det här var den roigaste tråden på länge tills det började bli skotips extravaganza. Ska vi prata skor här ska det vara dåliga skor.

Mitt praktexempel är Boreal Quetzal. http://members.tripod.com/odysseia/sportshop/shoes-boreal-quetzal.jpg
Ett par tofflor med hockeypuckar fastlimmade framtill. Dessutom så var de nästintill outslitliga varför jag i min snålhet fick klättra runt med dem i flera år innan jag med gott samvete kunde slänga dem. Och då var de inte utslitna utan bara inih-e sunkiga.
[Ändrat av rockåtta 2007-01-23 kl 17:47]

Mycket snack om en liten sele

Jag har ett kanske oväntat förslag på sämsta sele. Det är....(trumvirvel).... Petzl Calidris!

http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=165

Detta är alltså en sele från Petzl. Petzl som är kanske det mest ansedda tillverkaren av klätterutrustning i världen med paradnummer som grigri, reverso och kanske en av klättervärldens bäst utformade kataloger. Hur många av oss har inte bläddrat igenom denna katalog och drömt oss bort, samtidigt som vi lärt oss hur man gör en tyrolean traverse på säkraste sätt?

Tillbaka till ämnet. Selen suger bajskorv. Jag har haft den, tror jag, i snart fem år och jag börjar först nu inse hur värdelös den egentligen är. (Jag har också skrivit en sur recension av den här på utsidan)

För det första: utrustningsslingorna. De är av hårdplast och utformade så att utrustningen ska åka framåt, så att det ska vara lätt att komma åt. Det låter ju bra. För en sportklättrare alltså, där det inte spelar någon roll vilken klätterpryl som sitter var, men för en traddare/aidare som jag är det förjäkligt. Efter en halv replängd har man möblerat om i racket så mycket att man måste söka med lykta och lampa för att hitta rätt säkring. Ok, så dåligt är det kanske inte, men det är irriterande VARJE GÅNG.
Om ni haft/har selen vet ni vad jag pratar om. Är det någon som har ett enda gott att säga om dessa utrustningsslingor?

För det andra: Oskön. Jag höll nyligen på att skojfalla med en vän som hade en sele av, tror jag, Rock Empire. Vi bytte selar för att jag ville prova hur hans kändes. Resultatet förvånade mig. Hans sele (som kostade ungefär hälften så mycket) kändes knappt. Alls. Att falla i den var som att sätta sig i en fåtölj i jämförelse med den spikpall jag långsamt vant mig vid under årens lopp.
För att inte tala om att man börjar domna i benen efter bara ett par minuter på en hängande standplats.

för det tredje: Priset. Den kostar ungefär lika mycket som en funktionsduglig SAAB '84.

För det fjärde: Spännena. Jag är måhända konservativ, men jag är less på dessa självlåsande spännen som det bara är att dra i för att spänna. Jag vill ha "trä upp, trä ner och sen tillbaka igen"-spännena.
Vid ett tillfälle hängde jag på sjöklippan i Ågelsjön i någon timma innan jag började klättra, och när jag sedan började klättra upptäckte jag, till min stora förskräckelse och förvåning, att selen inte satt fast runt midjan. Den hade börjat hasa ner mot knäna. Dessa självlåsande spännen glider. Det gör inte den gamla sorten.

Utav de selar jag provat i mina dagar, och särskilt bland de jag provat under längre tid, är denna sele den jag tyckt utfört sin uppgift sämst.

Mac

Re: Mycket snack om en liten sele

markus82; sa:
Jag har ett kanske oväntat förslag på sämsta sele. Det är....(trumvirvel).... Petzl Calidris!

http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=165

Mac

Jag och många andra har en sådan sele. Och nu när du säger det, så kanske det inte är en höjdarsele?!

Vet inte om jag är ensam om problemet, men jag mosar pungen ibland med den selen. Fast det kanske man gör med andra selar med?!

//Gustav\\

Mina första skor känns såhär i efterhand inte som nån höjdare. Rock Empires Fire. Efter tre månaders klättring hade jag hål in till tån.
Köp gärna andra billiga hyfsade grejer från Rock empire men undvik skorna.
Då är Mad Rocks Hooker mycket bättre även fast jag tycker man blir lite okänslig i tån med den.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg