Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Världens sämsta klättergrej?
- Trådstartare markus82
- Start datum
En HB flex friend som jag köpte för att den var så billig när jag ändå beställde skor.
Den kärvar mellan kammarna, är för kort i kroppen och jag har nära på fixerat den innan jag kom på att den bör stanna på marken.
Den kärvar mellan kammarna, är för kort i kroppen och jag har nära på fixerat den innan jag kom på att den bör stanna på marken.
Håller med Teoek om att det sämsta repet torde vara Roca Free. Jag hade ett i ungefär två år innan jag köpte ett nytt. Det var alldeles tuffsigt och hade fått kapats då det hade nötts in till kärnan av någon outgrundlig anledning (typ ett halvkasst topprepsankare).
Det nya repet jag köpte, Beal Topgun, är femhundra kronor dyrare, men jag har haft det i tre år och det ser fortfarande ut som nytt. (Kanske beror på att jag klättrar för lite iofs) :-(
Det nya repet jag köpte, Beal Topgun, är femhundra kronor dyrare, men jag har haft det i tre år och det ser fortfarande ut som nytt. (Kanske beror på att jag klättrar för lite iofs) :-(
_Erik_; sa:Sämsta deadmanankaret = FIXE
De köper man bara en gång.
Håller fullständigt med. Vi testdrog två stycken på Kebkursen för några år sedan. Med handkraft av 3 draghästar så gick godset sönder på den ena och på den andra gick vajerlåset upp. Trevlig säkerhet att hänga sitt liv på! Visserligen ska man kanske inte ta några faktor-2-fall i en deadman men ändå.
Re: Nej då!
Grinden slutar att stänga sig själv efter några års användning. Detta har hänt på tre olika CT med böjd vajergrind som jag känner till. Däremot är CT med rak vajergrind en bra karbin, iallafall de jag har.
Mille_Lille; sa:Sämsta karbinen = Climbing technology med böjd vajergrind.
Varför är de dåliga? Vad vet du som inte jag vet? Jag hade två karbinpar med lång slinga emellan och köpte nyligen två par till för att jag tyckte de var bra. De är exempelvis lätta att klippa.
/Camilla
Grinden slutar att stänga sig själv efter några års användning. Detta har hänt på tre olika CT med böjd vajergrind som jag känner till. Däremot är CT med rak vajergrind en bra karbin, iallafall de jag har.
Climbing Techonology Leo (böjd wiregrind)tycker jag är en mycket prisvärd karbin. Klart sämre är Lucky Raya. Köpte dessa billigt (trodde jag) under en skolresa till tyskland i högstadiet. Karbinerna är helt platta, godset är endast 6mm jämnfört med normala 8-10mm. Istället är de bredare för att göra dem fullstarka vilket ger dem en lustig pannkaksform. Den minimala böjradien vid ett fall är knappast snäll mot repet. De är inte starkare än vanliga karbiner, inte lättare och defenitivt inte säkrare. Helt enkelt värdelösa. De ligger i botten av samma plastback som min Cassin Logic.
Re: Re: Sämsta yxorna
Håller också med Uffe. Dom yxorna är något i kofotsväg!
Schneeberger; sa:Norrköpings klätterklubb ägde (äger?) ett par hårdkromade klätteryxor av märket CAMP. Helt omöjliga att göra något annat än att slå sönder isen med...
Uffe
Håller också med Uffe. Dom yxorna är något i kofotsväg!
Jag har (ytterligare) ett förslag på sämsta rep: Alla sorters "semi-dynamiska" rep, rep som har en töjning på 3-4%. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med dem, och jag tror de vaggar in en i en falsk trygghet. Dynamiken måste med sådana rep tas någon annanstans ifrån, vilket oftast betyder att säkraren flyger upp mer. Det är bättre att använda helt dynamiska rep.
atua; sa:Oj jag har både triop och roca free (northstar) Jag måste ha sämsta utrustningen som finns =)
We've all been there... :-D
atua; sa:Oj jag har både triop och roca free (northstar) Jag måste ha sämsta utrustningen som finns =)
Ja, det är tyvärr inte långt ifrån faktiskt...
markus82; sa:Jag har (ytterligare) ett förslag på sämsta rep: Alla sorters "semi-dynamiska" rep, rep som har en töjning på 3-4%. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med dem, och jag tror de vaggar in en i en falsk trygghet. Dynamiken måste med sådana rep tas någon annanstans ifrån, vilket oftast betyder att säkraren flyger upp mer. Det är bättre att använda helt dynamiska rep.
Benämmningen semidynamiskt stämmer inte riktigt. De rep jag antar att du syftar på är "semi-statiska". De kallas allmänt statrep. Helt statiska rep säljs inte för klättring i Sverige längre. Den lilla dynamiken är en liten säkerhetsmarginal för att få lite mer dynamik i systemet om nån idiot skulle få för sig att klättra med det. Kan även vara bra t.ex. för att minska belastningen på ankaret vid utpendlingar i samband med hissning eller jumarering.
Testa förresten min Cassin Logic idag, den var precis så värdelös som jag mindes den. Helt OK för säkring, men bottendålig när man ska fira ner klättraren.
Nej, jag menar inte statrep, även om det vore ännu sämmre att använda som klätterrep. Det jag menar är just halvdynamiska rep, med en elongation/töjning på en 3-4% istället för, som vanliga dynamiska rep, 8-12% (ta siffrorna med en nypa salt). Är det bara SMUUKK som använder dem i hela världen? Har jag blivit lurad, är de bara en myt? En konspiration!?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Världens högsta klättervägg? | Klättring allmänt | 1 | ||
Världens bästa klätterförare? | Klättring allmänt | 9 | ||
Världens bästa ascender | Klättring allmänt | 15 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg