Världens sämsta klättergrej?

Det är ofta prat här på forumet om vad som är bäst, om det så är bästa karbinen, bästa repbromsen, skorna, selarna, repen o.s.v. Jag tänkte att det skulle vara trevligt att höra folks SÄMSTA upplevelser som omväxling, gärna åtföljt av en anekdot om när och hur ni upptäckte det.

Jag drar mig till minnes en Kurt Olsson-sketch där denne frågar Patrik Sjöberg (höjdhopparen): "Vad är det lägsta du har hoppat?" ...lite samma sak här, kanske.

Så vilka är de sämsta kilarna, de sämsta kortslingorna, de sämsta kamkilarna, de sämsta isyxorna, de sämsta repbromsarna, de sämsta selarna, de sämsta whatever...?

Kör hårt, ordet är fritt!

I kategorin whatever...

Gymnasieeleverna som hänger på Hälsans hus i Luleå är bland de sämsta säkringspersoner som någonsin funnits.

/P

Sämsta skorna = Triop

Sämsta karbinen = Climbing technology med böjd vajergrind.

Sämsta deadmanankaret = FIXE

De köper man bara en gång.

Ryska isskruvar i titan köpte jag för dyra pengar. För säkerhetsskull så provdrog vi dem före turen, en av tolv höll för min vikt....
De gamla i RF var plötsligt inte fullt så tunga...

De sämsta kamkilarna måste bara vara de svenska ECO Pro. Finns som tur är inte att köpa längre, men passa er noga för dem om de dyker upp som begagnade. Äger inga själv men min kompis har två tror jag. Det räckte att stå på marken och prova dem i sprickor, för att inse att de inte är att lita på. Man kan sätta dem perfekt i perfekta sprickor och de sitter inte i alla fall, totalt livsfarliga.
Den svenske konstruktören finns dock inte längre bland oss...

/K

Sämsta yxorna

Norrköpings klätterklubb ägde (äger?) ett par hårdkromade klätteryxor av märket CAMP. Helt omöjliga att göra något annat än att slå sönder isen med...

Uffe

Re: Sämsta yxorna

Schneeberger; sa:
Norrköpings klätterklubb ägde (äger?) ett par hårdkromade klätteryxor av märket CAMP. Helt omöjliga att göra något annat än att slå sönder isen med...

Uffe

Du hann före, annars hade jag tänkt nämna dom där isyxorna. Tror jag hyrde dom av Björn på Top15 för länge sen. Dom var faktiskt ett minne för livet.

Jag kan inte begripa hur dom hade lyckats konstruera något så värdelöst, en mindre hur dom vågat skicka ut dom till affärerna.

//Tomas

Nej då!

Sämsta karbinen = Climbing technology med böjd vajergrind.

Varför är de dåliga? Vad vet du som inte jag vet? Jag hade två karbinpar med lång slinga emellan och köpte nyligen två par till för att jag tyckte de var bra. De är exempelvis lätta att klippa.

/Camilla

En av de mer kreativa tillverkarna av klätterutrustning måste vara Bill Forrest, som på 1970- och 1980-talen hade firman Forrest Mountaineering. De gjorde för sin tid väldigt sköna och bra sittselar, i en tid och ett land där s.k. "swamibelt" (ett enkelt midjebälte) fortfarande regerade. De är också firman som uppfann Copperheads, och de gjorde fantastiskt fina och stryktåliga isyxor.

Men de gjorde också några av klätterhistoriens kommersiellt största floppar, prylar som var opraktiska, svåranvända och otympliga och som bara såg bra ut på ritbordet, t.ex. P-nuts, Roll-Your-Own, Tritons:

forresttritonetc.jpg

Fler bilder på konstig och misslyckad utrustning finns på:

http://www.needlesports.com/nutsmuseum/nutsstory.htm
och
http://storrick.cnchost.com/

Den mest värdelösa klätterprylen i min ägo måste vara en Cassin Logic. Sämsta repbromsen någonsin?

cassinlogic.jpg

Det sämsta repet känns som att det skulle kunna vara Roca Free. Det är billigt, men för några hundra till får man ett mycket bättre rep.

teoek; sa:
Den mest värdelösa klätterprylen i min ägo måste vara en Cassin Logic. Sämsta repbromsen någonsin?
Jag vet en som livligt skulle argumentera emot dig, som älskar sin Logic och tycker det är den bästa broms som gjorts.

Annars skulle jag nog ge min röst för sämst repbromsen till CMI Micro http://storrick.cnchost.com/VerticalDevicesPage/Belay/StichtBelayPages/Sticht605.html. Jag tror jag har kvar en i någon skokartong någonstans om någon är intresserad ;)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg