Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Världens miljövänligaste länder?
- Trådstartare spajk
- Start datum
Jag är inte säker. Den "bästa" kombinationen om man vill förstöra naturen så mycket som möjligt är hög levnadsstandard plus primitiv teknologi. Kommer att tänka på Kina.
Har man inte hög levnadsstandard går det att kompensera för med ännu sämre tekologi. Kommer då att tänka på urbefolkningen på Madagaskar som tycker att det är bra att bränna ner markerna för att odla på dem en gång, och sedan lämna dem permanent förstörda. Många fattiga länder har lokala miljökatastrofer av enorma proportioner.
Bäst miljö får man med högteknologi och moderat levnadsstandard, men det finns få sådana länder; tekniken gör det möjligt att leva lyxigt, och då vil alla det.
Har man inte hög levnadsstandard går det att kompensera för med ännu sämre tekologi. Kommer då att tänka på urbefolkningen på Madagaskar som tycker att det är bra att bränna ner markerna för att odla på dem en gång, och sedan lämna dem permanent förstörda. Många fattiga länder har lokala miljökatastrofer av enorma proportioner.
Bäst miljö får man med högteknologi och moderat levnadsstandard, men det finns få sådana länder; tekniken gör det möjligt att leva lyxigt, och då vil alla det.
Finns det alls?Bäst miljö får man med högteknologi och moderat levnadsstandard
Jag tänkte på Bangladesh, 160 000 000 människor som lever på sju o femti o en riskaka i veckan men så kom jag på att det är ju lönen de får för att på det mest miljö-o hälsovådliga sätt producera konsumtionsprodukter åt oss....
WWF gjorde en slags ranking 2006 där man vägde in olika faktorer så som social utveckling och ekologiskt fotavtryck. Mitt i rankingen (alltså i balans) fanns Kuba.
Artikel här:
http://magazine.vpulp.com/show/outside_v_se/show.asp?pid=2351915810075
(bläddra till sidan 56)
Artikel här:
http://magazine.vpulp.com/show/outside_v_se/show.asp?pid=2351915810075
(bläddra till sidan 56)
Finns det alls?
Nej.
Men det borde finnas. Tänker på David Beckham, som sabbar miljön lika mycket som 400 normaleuropeer, bara för att han råd. De flesta hade gjort precis likadant om dom hatt samma pengar.
Värlens miljövänligaste land måste vara Mauritanien. Invånarna där tär bara på jordens resurser 43 år vardera, och dessutom i minst mängder per personår i hela världen. Rätt svårt att slå.
Värlens miljövänligaste land måste vara Mauritanien. Invånarna där tär bara på jordens resurser 43 år vardera, och dessutom i minst mängder per personår i hela världen. Rätt svårt att slå.
Förmodligen är du inne på rätt spår att något riktigt U-land är det miljövänligaste. Men om vi bara räknar in I-länder. Hur ser det då ut?
1. Sverige
.
.
.
.
.
Sist: USA
????
USA bränner helt riktigt mer resurser per person än något annat land, men de har också en hög levnadsstandard. Räknar vi mängd levnadstandrd per bränd mängd resurser skulle jag gissa att något skitigt gammalt östland hamnar längst ner på miljöskurklistan. (Eller längt upp??)
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Ett hot mot Utsidan??? | Miljöpåverkan | 10 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg