Högerögd eller vänsterögd?
Det här blev ju en diskussion om asymmetri i kroppen i allmänhet. Så jag ger en lite ny vinkling här, som inte har så mycket med fysisk aktivitet att göra, men dock med uteliv:
Jag är "högerögd". Om jag ska titta på, eller i, nånting med bara ena ögat så föredrar jag högerögat. Det kan vara om man vill blunda med ena ögat för att rikta in en syftline av något slag. Eller om man tittar i en kamerasökare, eller ett monokulärt mikroskop, kikare eller teleskop.
Det är ingen nämnvärd skillnad i brytningen hos mina två ögon. Jag är måttligt närsynt, och de två glasen i mina glasögon är identiska: -1.75 och stigmatiska.
Några gånger i mitt liv har jag drabbats av regnbågshinneinflammation (irit) - det sätter sig alltid i ena ögat, men det har varit högerögat ibland, och vänsterögat ibland. Kommer det bara under behandling är det inte så farligt, men en tid (upp till några månader) efter inflammationen har man betydligt mer "skräp" än vanligt inne i ögat - det syns som suddiga mörka oregelbundna figurer som "flyter runt" i synfältet. Dessa "flytare" blir mycket tydligare då man tittar i ett optiskt instrument med liten utträdespupill, t.ex. ett teleskop eller mikroskop med hög förstoring.
Så om jag har haft regnbågshinneinflammation i högerögat blir det ögat för en tid mer eller mindre oanvändbart för att titta med i teleskop - vilket innebär att jag tvingats använda vänsterögat för detta. Det har känts ovant - jag har då haft svårt att se små subtila detaljer som jag varit van vid att ganska lätt kunna se med högerögat. I och för sig krävs det lite träning för att se dessa detaljer - den som tittar för första gången brukar inte se något alls.
Jag föredrar alltså högerögat om jag tvingas använda bara ena ögat. Men bäst är förstås att kunna använda båda ögonen samtidigt, så binokulära optiska instrument är de behagligaste.