Välter ni aldrig?

Det verkar som flera här på forumet både paddlar ensamma och är ute på vintersäsongen i kajaken. Ni har säkert rätt grejer på er för att klara er OM ni skulle välta med kajaken.
Men - välter ni någon gång då? Jag ser sällan någon berätta om det i så fall o jag undrar hur ni hanterat situationen. Rollar ni upp allihopa - även ni som har snabbare havskajaker?
För ni är väl inte alltid minst två o kan köra kamraträddning (vilket kanske bör rekommenderas, men den diskussionen behöver vi inte ta här).
Kan du rolla upp din havsracer eller använder du flottör om det skulle bli så?
Eller är du aldrig längre ut än att du kan simma iland?
Berätta gärna lite om hur du hanterar situationen.

(tråden skriven lite med er i åtanke som är ute o "smygtränar" inför kommande säsongs tävlingar av olika slag o för att få lite tips ;))

Har paddlat i ca 35år nu å bara "vält" en gång ofrivilligt! Men det var inga större problem, hade flytväst på mig å kunde då lyfta upp kajaken ur vattnet vända den så det mesta vattnet rann ut! Har en kajak förberedd för flottörräddning å inbyggd fotpump så alltså inga problem äntra kajaken å lugnt paddla vidare som inget hade hänt ;-)

/Janne

Visst har jag vält men då har det varit vid äntrandet eller att jag förlorat fotfästet när jag klivit ur kajaken för fikarast. Jag har ju en havskajak modell pråm som är ganska svårvält och så ger jag mig inte ut i värre sjö än jag klarar av.

Jag paddlar alltid ensam, jag har aldrig någonsin paddlat tillsammans med någon eftersom ingen av mina bekanta är intresserad. Paddlar vintertid gör jag ju också, och även simmar som avslutning på paddelturen för att sträcka ut ryggen om det inte är en massa is i viken förstås. Torrdräkt är obligatorisk även sommartid och jag klarar att simma två kilometer med halvt vattenfylld kajak i kuling och 1,5-2metersvågor om det kniper och, nej, jag är inte alls någon he-man utan bara en helt vanlig motionspaddlare som testade gränserna under kontrollerade former.

Inte vält än, inte ens i urusla förhållanden. Fast jag paddlar i princip alltid med ganska mycket packning vilket såklart ökar stabiliteten markant.

Men vid den här tiden på året paddlar jag bara om det är mycket säkra förhållanden då jag saknar torrdräkt (hoppas jultomten är snäll i år).

Paddlar jag fors välter jag relativt ofta. Speciellt om jag skall träna något nytt.

Under hösten tränade vi ihop med racingfolk vilket var kul. Då vältes det ganska ofta men det fanns alltid en följebåt som plockade upp folk.

Paddlar jag själv väljer jag stadigare kajaker. Jag brukar ha lite koll på vädret även om jag bara skall ut någon timme.

Jag brukar se till att jag har alternativa färdvägar om vädret skulle bli lite sämre.

Paddlar jag själv paddlar jag ganska konservativt, undviker större vatten. Är vattnet kallt har jag en våtdräkt och torrjacka. Jag har alltid flotör med mig. Jag har självklart alltid flytväst.

Paddlar jag större okända vatten ser jag alltid till att ha sällskap.

På vintern åker jag hellre skidor

Hans Friedel

Jodå

Visst välter jag, men det är ju i sig inte så farligt. Börjat med torrdräkt i vinter som jag använder när det är minusgrader.

Dock har jag inte vält nån gång i vinter, paddlat lite mindre den här vintern på grund av isen. Brukar provvälta nån gång i månaden för att testa klädsel och ta bort dramatiken.

Och ja jag paddlar surfski så det är lätt att komma upp utan hjälpmedel.

När jag paddlade canadensare uppe i Bergslagen/Dalarna så tippade vi några gånger men annars har jag bara vält ute på sjön med min C-kanot (nr 404). Det var ett elände med 6,0x1,5 meter plyfalåda med några flytkorvar. MYCKET vatten att ösa och när man tippade så var det pga vind och vågor så det gällde att ösa fortare än vågorna skickade in nytt vatten. En rädd seglare med en bra hink löste det!

Med hafskajaken har jag aldrig tippat ute på sjön. Slog ikull vid bryggan en gång första året när jag skulle ur den lilla brunnen. En trött paddlare och en liten sittbrunn är ingen bra kombination ;-)

Har alltid flytväst men varken flottör eller pump. En liten hink i ett snöre tömmer kanoten bättre och är det besvärligt ser jag till att hålla mig på simavstånd från land. Det roliga med "simavstånd" är att det oftast är mycket gropigare där än längre ut...

Brukar prova pawlatan och stormsvängen några gånger per år och de har fungerat hittills men förlitar mig mer på att inte befinna mig på fel ställe. Väljer alltså tur efter vädret och paddlar inte under vintermånaderna.

Jag har vält ett par gånger under de tre år jag paddlat. Båda gångerna på grunt vatten i samband med urstigning. Kajaken är lätt att rolla upp men jag ser alltid till att ha med paddelflottör och pump.
Paddlar oftast ensam och undviker paddling utomskärs vid frånlandsvind. Är det kyligt paddlar jag med våtdräkt vilket jag tycker fungerar hyfsat. Har blivit van vid den lite kladdiga känslan efter många års brädsegling.

Det har hänt vid, tre rätt busiga eller möjligen fåniga, tillfällen. Vi lekte "kull" en gång :) , det var total brist på uppmärksamhet en annan gång - och jag skar fel med paddeln. Och den tredje gången så var det väldigt stora vågor med nästintill överlastad kajak - och jag valde att toksurfa och ....

Rollen sitter (satt?). Så det var inga problem.

Jag har "aldrig" vält under normal paddling.

Jo jag har vält. Även i nåt läge då det inte var mening eller inte direkt provocerades.

Kamraträddning upp ur algsoppan och så öste jag med kepsen, för att sen länsa det sista med fotpumpen. Hade gått bra med flottör också, men kamraträddning går ju lite snabbare - om man har kamraten bakom sig vid plurret i alla fall.

Kajaken i fråga var lite halvrank och vågorna "komplicerade".
I stadigare kajak har jag aldrig vält annat än som övning. Men självklart kan det hända, exempelvis genom nån knasig grundstötning eller paddelbrott eller...

jo då

Flera gånger vid hala stenar eller klippor som man ska iland på eller starta ifrån.
Två gånger med en motionsracer som var rank. Med havskajak -Artisan 2000 vid surf på långgrund strand. Flertal gånger vid lek eller när man testar/lär rollar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Orca-välter-kajak-film? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg