• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väljer du fritid framför arbete?

Hej!

Jag är journaliststudent och vi håller på med vårt slutarbete. Jag söker efter människor i södra Sverige som valt "fritid" framför lönearbete.

Slutarbetet ska bli en nättidning som riktar sig till ungdomar 14-20 år. I den åldern är det mycket stress och press kring framtiden, med att utbilda sig och hitta jobb. Jag vill skriva om personer som hittat andra sätt att leva.

Kanske är du eller känner någon som satsar på självhushållning? Kanske bor du i en koja i skogen? Kanske får du pengar från socialen och kan ägna din tid åt att läsa böcker? Kanske lever du så billigt att det räcker att arbeta några månader om året?

Hör av dig till mig! Så kan vi tillsammans visa högstadie- och gymnasieungdomar att det finns andra vägar än skolbetyg och 40 timmars arbetsvecka.

Det jag söker är personer under 30 år, som lever på "alternativa" sätt. Jag läser på Skurups folkhögskola i Skåne och bor i Malmö. Så det är bra om personen/personerna bor i södra Sverige (typ Götaland). Passar du in på ovanstående eller vet någon som gör det? Hör av dig till mig!

Tacksam för all hjälp jag kan få!


Anton
anton.barck@hotmail.com
 
Slutarbetet ska bli en nättidning som riktar sig till ungdomar 14-20 år. I den åldern är det mycket stress och press kring framtiden, med att utbilda sig och hitta jobb. Jag vill skriva om personer som hittat andra sätt att leva.

Kanske är du eller känner någon som satsar på självhushållning? Kanske bor du i en koja i skogen? Kanske får du pengar från socialen och kan ägna din tid åt att läsa böcker? Kanske lever du så billigt att det räcker att arbeta några månader om året?

Hör av dig till mig! Så kan vi tillsammans visa högstadie- och gymnasieungdomar att det finns andra vägar än skolbetyg och 40 timmars arbetsvecka.


Anton
anton.barck@hotmail.com

Väldigt skrämmande läsning. Du vill visa ungdomar att det inte skall vara nån press på dem att utvecklas till en individ med utbildning, arbete och självförsörjning? Att uppmuntra ett liv i bidrag måste vara det minst genomtänkta jag hört. Det är knappast det man bör lära ut och uppmuntra en redan lågpresterande människa.

De flesta jag känner med en alternativ livsstil har redan provat på ett förvärvsarbetande liv i många år.
Men beter sig som samhällsparasiter och inte betalar skatt men utnyttjar alla förmåner i välfärden. Rättvisa?

Raggar du framtida potientiella väljare till Mp/Vpk? :)
 
Tanken god

Den gamla slogan 8 timmars arbete,8 timmars sömn,8 timmars fritid är för de flesta satt ur spel.Vore gott om åtminstone detta skulle uppnås igen.
Därmed inte detsamma som att uppmuntra till att leva på andras pengar.
Tillväxt och överkonsumtion av varor går ju heller inte ihop med att inte överutnyttja jordklotets resurser.
Utbildning och självförsörjande är dock viktiga för alla människor,inte minst unga på väg ut i vuxenlivet.
 
"Fritid före arbete" eller "alternativa levnadssätt"?

...för det är ju inte alls samma sak.
Att välja bort lönearbete är inte samma sak som att välja bort arbete.
Att vägra betygshets är inte samma sak som att sakna bildningstörst.
Att jobba som volontär i en östafrikansk skola - exemplet taget från detta forum - är motsatsen till bristande ansvar och vilja till egen utveckling.
Att delta i självhushållsexperiment, leva billigt eller periodarbeta för att kunna långluffa på cykel eller bestiga berg, är inte samma saker som att "leva på socialen".

Det är synd att du rör ihop begreppen till den milda grad. Det minskar chansen att du får tag i de personer jag tror du är ute efter, och ökar risken för att du i stället bara får till en idignerad moraldebatt.
 
Hej!

Jag är journaliststudent och vi håller på med vårt slutarbete. Jag söker efter människor i södra Sverige som valt "fritid" framför lönearbete.

Slutarbetet ska bli en nättidning som riktar sig till ungdomar 14-20 år. I den åldern är det mycket stress och press kring framtiden, med att utbilda sig och hitta jobb.

Tacksam för all hjälp jag kan få!


Anton
anton.barck@hotmail.com

All hjälp?

För det första. Du studerar till journalist. Ett av de skrå som dels är bland de viktigast i en demokrati dels är samtidens minst förtroendeingivande grupp. Din uppgift kommer att bli att spegla samhället, informera, kartlägga och åskådliggöra orättvisor och förhållanden. Objektivt. Förmodligen inte lätt med de personliga infallsvinklarna man må ha.

Om jag bortser från att lyfta fram personer som behöver bidrag för sitt uppehälle. Nej, bidrag är varken till för ett stadigvarande syfte, inte heller användas för att få tid för fritidssysselsättning. Du är nästan förlåten för denna felsyftning :)
Om vi även skulle bortse från det fundamentala i ett samhälle som proklamerar sig ha och vara en välfärdsstat vilken baseras på skatt av förvärvad inkomst.
Om vi bortser från dessa faktorer är de kvarvarande alternativen något få förunnat. Det kräver även någon form av insparat/tjänat kapital. Något att starta med.

Din idé om att lyfta fram förebilder som på ett eller annat sätt lever utanför samhället för att inge hopp(?) om en annan framtid än i "ekorrhjulet" tror i varje fall jag blir falsk. Ungefär lika lika falskt som att låta Forsberg, Zlatan m fl berätta om hur framtiden kan se ut.
 
Tack för kul och intressanta svar!

Men jag borde insett (precis som Joanna skriver) att fokuset kunde hamna fel.

När jag skriver arbete syftar jag på arbete som genererar en lön. Det är denna typ av arbete som syftas på i den allmänna debatten om arbete ("Arbetslinjen", "Arbetsförmedlingen" osv).

Jag söker alla typer av människor med det enda gemensamma att de medvetet och självmant valt och lyckats med att minimera sitt lönearbete för att ägna sig åt annan sysselsättning. Om det är för att kolla på TV eller skriva en roman eller samla ihop kläder till fattiga barn eller lära sig allt om aktiebörsen, är inte det väsentliga i detta sammanhang. Det viktiga är hur de gått till väga.

Det finns de (om än antagligen få) som lever på bidrag för att de inte vill lönearbeta. Vilket det så klart finns många moraliska tveksamheter i (och den stora majoriteten som lever på bidrag gör det självklart av helt andra anledningar än att få mer fritid). Det finns givetvis de som löst livssituationen på helt andra sätt (självförsörjning, visstidsarbete osv.) - där det inte behöver finnas några som helst likheter med de förra eller med varandra, förutom viljan att bestämma över sin egen tid.

Jag är inte ute efter att värdera personernas liv, utan endast visa att det finns andra vägar att gå än de traditionella. "Inspirationen" finns i att se att man som ung, i framtiden kan leva ett drägligt liv, även om man just nu är skoltrött/ inte vet vad man vill/ vet vad man vill men inte hur man ska få tid till det/ inte ser fram emot ett 8-17 arbete etc.

Det finns inget fel i att skaffa sig en utbildning. Och det finns inget fel i att arbeta heltid och tjäna pengar. Men min uppfattning är att många ungdomar ser en mörk framtid framför sig med arbetslöshet och ekonomiska kriser. Då tänker jag att det inte är fel att visa att det går att klara sig ändå. Eller vad tror ni?
 
All hjälp?

För det första. Du studerar till journalist. Ett av de skrå som dels är bland de viktigast i en demokrati dels är samtidens minst förtroendeingivande grupp. Din uppgift kommer att bli att spegla samhället, informera, kartlägga och åskådliggöra orättvisor och förhållanden. Objektivt. Förmodligen inte lätt med de personliga infallsvinklarna man må ha.

Om jag bortser från att lyfta fram personer som behöver bidrag för sitt uppehälle. Nej, bidrag är varken till för ett stadigvarande syfte, inte heller användas för att få tid för fritidssysselsättning. Du är nästan förlåten för denna felsyftning :)
Om vi även skulle bortse från det fundamentala i ett samhälle som proklamerar sig ha och vara en välfärdsstat vilken baseras på skatt av förvärvad inkomst.
Om vi bortser från dessa faktorer är de kvarvarande alternativen något få förunnat. Det kräver även någon form av insparat/tjänat kapital. Något att starta med.

Din idé om att lyfta fram förebilder som på ett eller annat sätt lever utanför samhället för att inge hopp(?) om en annan framtid än i "ekorrhjulet" tror i varje fall jag blir falsk. Ungefär lika lika falskt som att låta Forsberg, Zlatan m fl berätta om hur framtiden kan se ut.

Nej precis, ingen väg är enkel. Och ingen skildring kan vara helt objektiv. Men att på ett subjektivt men opartiskt sätt, för ungdomar skildra andra vägar att gå än de mest uppenbara, är väl inte en helt kass idé ändå? ;)
 
Jag tror att du ökar dina chanser att hitta någon om du skippar hela bidragsdelen. Här på forumet finns det några som motsvarar det du söker, men jag kan tänka mig att de tvekar på att vara med när de av dig klumpas ihop med någon som lever sitt liv på andras pengar.

Vad är det egentligen för ungdomar som du vill inspirera med budskapet att ett bra framtidsscenario är att gå på bidrag och läsa böcker?

mvh
cake
 
Jag tror att du ökar dina chanser att hitta någon om du skippar hela bidragsdelen. Här på forumet finns det några som motsvarar det du söker, men jag kan tänka mig att de tvekar på att vara med när de av dig klumpas ihop med någon som lever sitt liv på andras pengar.

Vad är det egentligen för ungdomar som du vill inspirera med budskapet att ett bra framtidsscenario är att gå på bidrag och läsa böcker?

mvh
cake

Jag ser din poäng. I min iver att inte exkludera någon och hålla det öppet och brett, blev resultatet motsatt. Att ta med de som utnyttjar systemet var bara ett exempel och ska inte ses som något politiskt ställningstagande. Men det var klumpigt ihopklumpande.

De jag framför allt är intresserad av att komma i kontakt med, är alla ni som tycker att ni har så mycket saker ni vill göra/lära er/utforska att ni inte har tid att lönearbeta. Och till råga på allt har lyckats hitta vägar att leva som ni vill.