välja slang och däck

Vad innebär mycket högt tryck i det här fallet? Det brukar stå rekommenderat tryck på däcksidorna. Du vet väl att du inte vinner någonting egentligen på att köra med för högt tryck? Bara sämre komfort och rull.

Har du tur står det på fälgarna vilken diameter och bredd de har .

Jag har otur - fälgen är helt silvermetalfärgad - utan några siffor på. :-(

På däcket står 40-55 PSI om jag minns rätt och jag brukar pumpa dem till omkring 50. Komforten är borta då - de fjädrar inte nämnvärt utan komforten får sitta i sadel och i mina skinkor.
Men får man sämre rull av för högt tryck. Jag tycker det ser ut som däcket får en allt mindre anliggningsyta ju hårdare man pumpar så friktionen borde bli mindre, eller?

Med för lågt tryck blir det ju defintivt mer svårrullat, men för högt?

/Patrik
 
Givetvis svårt att mäta, men ungefär såhär. Jag har 40-622, d.v.s. 622mm.

Ett bättre sätt är nog att mäta fälgens yttre, och sedan mäta diametern på däcket till den där "fälg-kants-räfflingen". Den ska ju ligga precis utanför kanten på fälgen.

Ta annars med framhjulet till cykelaffären och låt dom mäta. Då har du ju bytesrätt om du får fel =)
 

Bilagor

  • 2013-05-16 13.59.00_liten.jpg
    2013-05-16 13.59.00_liten.jpg
    119.7 KB · Visningar: 1,387
Med för lågt tryck blir det ju defintivt mer svårrullat, men för högt?
Enkelt uttryckt. Med för högt tryck 'hoppar' däcket över ojämnheter, med rätt tryck så formar sig däcket runt ojämnheterna.
Jag brukar köra med 38psi i mina 2.25", rek 30-55psi, väger nått kg mer än dig. En bra kompromiss för mig på asfalt/grus. I skogen sänker jag en del.