Välja skalbyxa

Letar efter ett par skalbyxor för sommar, vår och höstbruk. De ska vara helt regntäta och andas bra. Köpte en Arcetryxjacka och är mycket nöjd med den men byxorna som skulle vara till var på tok för dyra och de passade inte bra heller för den delen. Nån som har tips på bra såna byxor helst i svart? Ska även vara vida nog nertill för att passa ihop med Meindl kängor. De är ju rätt breda upptill.

Nå, tips på bra skalbxor med bra pris?
 
Jag tycker att du ska hoppa över skalbyxor på sommaren. Något som kanske kan lira är Klättermusen Megin som jag har. Jag hoppades att de skulle duga även sommar men det blev för varmt pch tätt för min smak så jag köpte ett par KM Gere också (båda brallorna på rea kan tilläggas).
 
Tycker också att skalbyxor låter lite väl mkt. Satsa på ett par tunna (o därmed lättare) regnbyxor utan så mkt jox på (dvs inga hängslen o fickor o annat tjafs).
 
Håller med tidigare råd.
En byxa som är helt regntät kommer inte andas tillräckligt bra, trots all reklam :)

Det bästa är att gå i vanliga friluftsbyxor och dra på sig ett par tunna regnbrallor vid behov.
 
Är de där verkligen sköna i sommarvärme på 20-30 grader? Jag använder själv skalbyxor när det är svalt men undviker skaljacka så gott det går så länge det inte regnar vid svett-aktiviteter.

Använder dem bara vid regn och/eller blåst. Annars har jag bara ett par "vanliga" vandingsbyxor a´la fjällräven...

Men som sagt ett par bra byxor som är vind och vattentäta.
 
Jag kör tunna Patagonia byxor under de årstiderna, en kort regnskur gör de visserligen våta men de torkar snabbt igen.

Skulle det dra ihop sig till riktigt skitväder har jag med ett par Marmot Precip byxor och drar över, behöver inte ta av mig kängorna och de håller tort!

Har kört detta koncept allt från mälardalen, gotland, jämtland samt kungsleden och jag tycker det funkar.
 
Jag har problem med skalbyxor. Jag är så grymt varm att jag har så tunna byxor jag kan hitta (för närvarande Haglöfs Sipora) och kompletterar det med så tunna och lätta regnbyxor som möjligt, men som ändå inte blir som våtvarma omslag. Jag tror att jag har hittat de optimala byxorna - för mig. Det är Mountain Equipments Drilite. De kostar 7-800 kr. De har ganska behaglig insida och är lätta att lufta. Jag har en kompis här på Utsidan - Peter - som enbart använder dessa som långbyxor i fjällen. I övrigt har han med sig kortbyxor. Du hittar dem här: http://www.websitefolder.nethighsportDrilite_Plus_Pants.asp

HåkanF
 
Jag har problem med skalbyxor. Jag är så grymt varm att jag har så tunna byxor jag kan hitta (för närvarande Haglöfs Sipora) och kompletterar det med så tunna och lätta regnbyxor som möjligt, men som ändå inte blir som våtvarma omslag. Jag tror att jag har hittat de optimala byxorna - för mig. Det är Mountain Equipments Drilite. De kostar 7-800 kr. De har ganska behaglig insida och är lätta att lufta. Jag har en kompis här på Utsidan - Peter - som enbart använder dessa som långbyxor i fjällen. I övrigt har han med sig kortbyxor. Du hittar dem här: http://www.websitefolder.nethighsportDrilite_Plus_Pants.asp

HåkanF

Nu ska vi se om länken fungerar:

http://www.websitefolder.net/highsport/Drilite_Plus_Pants.asp
 
På mina sommarturer (och en del vinterturer för den delen) så kör jag med Houdini Liquid Rock som är stretchiga och sitter skönt o snyggt, bryter vinden lagom sådär, svala när det är varmt, lätt att kavla upp..
Och dom är på till det börjar regna eller blåsa riktigt kallt, då åker ett par Haglöfs regnbyxor i deras "Proof"-material med dragkedjor i sidorna (som slutar 5 cm under midjan på byxorna, en nackdel om man ska ta på när man har skidor på sig, men en fördel för att delbara dragkedjor i midjan tenderar att gå sönder för mig) på, som är relativt billiga, sitter bra och är rätt vida (så man kan ha på värmebyxor innanför om man vill) och jag tycker dom funkar bra..

För varför ska man ha på sig vattentätt när det inte regnar? :)
 

Liknande trådar