Välja kajak för mindre paddlare?

Hej!

Det här är mitt första inlägg på Utsidan :)

Jag behöver lite hjälp med att välja kajak. Har paddlat med min sambo i 2 år (han har längre erfarenhet) och hittills har det varit uthyrningskajaker typ Seabird (den stora HV!) och Prijon... Alldeles för stora och otympliga för mig :-(

Nu har vi bestämt oss för att köpa egna, och för honom var valet lätt, men inte för mig. Problemet är att jag är 1.60 lång och de flesta kajaker som jag har varit intresserad av visar sig vara olämpliga just på grund av min längd.

Vi bor vid havet men kommer att paddla mest i sjöar och åar, tills jag lär mig mer havspaddling. Tänkte först en oöm plastkajak, men är öppen för andra material också. Vill ha goda packmöjligheter, då vi ofta övernattar 1-3 dagar i naturen.

Vad skulle ni rekommendera mig i prisklassen runt 15.000?
* har bra balans, stark, teknisk sett nybörjare, inte rädd för vågor

Hoppas ni kan hjälpa mig med idéer :)

Det finns massor av fina kanoter men kika gärna på en Lettmann Eski 475 som jag tror skulle passa dig. Bra kvalitet och hittar du en begagnad så hamnar den kanske mellan 10-15 tusen i gott skick.
En annan fin kanot som kanske passar dig är Necky Chatham 16.

Lettmann

Du har rätt, det finns mycket att välja. Jag gillar att läsa om kajaker, men blir inte mycket klok på beskrivningar. Lettmann Eski verkar vettigt, och inte minst snygg :) Undrar hur stabil den kan vara? Jag kan tänka mig sträcka budgeten uppåt, bara kajaken känns rätt.

* Är Biscayan något alldeles för vilt i mitt sammanhang?

Du har inte skrivit något om vikt men med din längd så blir förmodligen en "fullstor" expeditionsmodell alldeles för bärig för dig så de gånger du paddlar olastat kommer den att flyta för högt och därmed bli vindkänslig och topprank.

Jag väger + - 58 kg.

Ok, så det blir ingen Biscaya... Tyckte den verkade ha mer "lastplats" än Eskin. Har faktiskt tittat på kortare kajaker (kortare än 5m) och min sambo avrådde mig från dessa, då enligt honom skulle de vara instabila. Är det så? (ja, vill gärna motsäga hans åsikt)

Har du kollat äldre trådar?

Liknande frågor har förekommit ofta. Vill du ha roder?

En begagnad smalare engelsk kajak som Nordkapp eller Sirius kanske?

Thure

Kan rekommendera Tahe wind 505 (heter solo eller något liknande nu tror jag). Passar små tjejer som oss!

Jag väger + - 58 kg.

Ok, så det blir ingen Biscaya... Tyckte den verkade ha mer "lastplats" än Eskin. Har faktiskt tittat på kortare kajaker (kortare än 5m) och min sambo avrådde mig från dessa, då enligt honom skulle de vara instabila. Är det så? (ja, vill gärna motsäga hans åsikt)

Först och främst skulle jag vilja sträcka ut hakan och påstå att det finns inga havskajaker som är för instabila ens för en en nybörjare. Visst skiljer sig stabiliteten åt lite mellan olika modeller men havskajaker (även de med lite mindre stabilitet som tex grönlandsvarianter) är ändå rejält mycket mer stabila än motionskajaker, surfskis och racekajaker och det finns paddlare som bara har paddlat sådana (även som nybörjare). Känslan av instabilitet som man kan uppleva i en mindre stabil havskajak än den man är van vid kommer att ha försvunnit efter första dagens paddling. Det handlar bara om ovana.

Att kortare kajaker skulle var mer instabila tycker jag också att du kan avfärda helt. Längden har väldigt liten betydelse för stabiliteten (dvs hur rank kajaken är) jämfört med bredd och skrovform, jag har tex en forskajak som är 2 m och den är lika stabil som en rejält stor och stabil havskajak.

Däremot är ju en kortare kajak inte lika riktningsstabil som en längre kajak, dvs den svänger lättare, men så länge man har en lätt justerbar skedda eller ett bra roder så att man lätt kan hålla kursen rak när det blåser så tycker inte jag att detta är en nackdel, snarare tvärt om.

Nackdelen med en kort kajak är att den har lägre toppfart än en längre, men pratar vi 4,8 m istället för 5,2 m så skulle jag vilja påstå att detta är inget som den normala turpaddlaren störs av.

Den största inverkan längden har på kajaken är totalvolymen och därmed lastförmågan, både med avseende på vikt och volym. I ditt fall vill du ha låg volym för att du är liten och inte väger så mycket, men du utrycker att du vill kunna packa för tre dygn. Min personliga åsikt är köp en havskajak med så låg volym som du kan hitta, det blir roligare att paddla då. Får du inte plats med packningen så har du med dig alldeles för mycket grejer. Även en liten kajak rymmer ju lätt innehållet från två riktigt stora ryggsäckar. Klarar folk av att vandra med en ryggsäcks packning i en vecka så ska väl du klara av att paddla i tre dygn med dubbla packvolymen? Visst, när man paddlar har man med sig sitt dricksvatten, men det handlar om kanske 10 liter för tre dygn. Det tar inte speciellt stor plats i jämförelse med den totala packvolymen.

Jag veckopaddlar med en Tahe greenland som visserligen är lång men väldigt smal och låg och därmed med riktig låg volym (maxlast 100 kg inkl paddlare).
Ärligt talat så förstår jag inte hur någon kan ha utrymmesbrist i sin kajak så länge vi pratar om kortare turer än 5 dygn.

Förutom de förslag som redan kommit fram i tråden så kan du leta efter följande kajaker

Vill du ha en ny glasfiberkajak i din prisklass så ta en titt på tahe reval mini. Det är en väldigt trevlig kajak för den mindre paddlaren. Känns den för liten så kan finns den även i en LC version som har lite större volym.

Om du kollar begagnatmarknaden så ta en titt på Arrow Nuka (som begagnat kanske kan rymmas i din budget). En riktigt trevlig havskajak för den mindre paddlaren.

Känner du dig bekväm med lite instabilare kajaker så ska du absolut prova en havskajak av grönlandsmodell. Tex Tahe Greenland (numera Zegul Greenland), Rebel kayaks Greenland, Seabird Black Pearl.

Kajaker av denna typ är några cm smalare än vanliga havskajaker vilket är väldigt trevligt för den mindre paddlaren - det blir mycket lättare att få till en skonsam om bra paddelteknik med en smalare kajak, specielt när man är liten och då vanligen också har kortare armar. En kort person har också lägre tyngdpunkt när han/hon sitter i kajaken så han/hon upplever heller inte en smal kajak som lika instabil som en större paddlare. Känns det lilla sittbrunnshålet lite för spännande så har både Tahe/Zegul och Rebel kayaks en modell som heter Greenland T (Touring) som är ett par cm bredare och har ett stort sittbrunnshål som en modern havskajak.

Hej!

Mindre lätthanterliga kajaker som t.ex:
TRAPPER BONITA

PRIJON MOTION

Hälsningar
Lennart

VKV Anita

Har också samma längd/vikt som trådstartaren.
Tycker om Anitan,haft den i 15år.funkar i bäckar,kanaler och på våra grunda och djupa större sjöar. Tillräckligt lätt för mej att lyfta upp på biltaket(än så länge) och jag känner mej trygg i den,även vid lite mer vågor.Lätt gå i/ur,vovven kan åka med då brunnen är nog stor för liten hund.Går fint att motionera lagom i också. Tyvärr blir det en del fula märken på skrovet av sten då vi har rätt mycket steniga stränder etc.
Fast det är aldrig nån annan som rekommenderar denna kajak...

Små kajaker

Mina idéer:
Greenland Touring (Tahe, Zegul, Rebel är tillverkare)
Greenland Ilaga (den lilla)
Wind 505
Zegul 530
Tahe Reval Mini
Tahe Reval Mini LC ( båda komposit och plast)
Huricane Tracer?
Skim Dex
Valley Avocet (inkl lv-varianten)
Seabird Scott lv
Seabird Nordr S
Tiderace modeller i stlk S
Arrow Nuka
SKUK Pilgrim expedition
VKV Anita? (Tack Brigas!)

det finns många många fler
Vilka kajaker finns det i den storleksklassen som är mer inriktade på snabbpaddling. Tänker mig i stil med Rockpool Taran, Lettman Speedliner mm.

Ger mig in i tråden eftersom min flickvän (ungefär samma längd/vikt) också letar kajak. Hon har också budget ca 15.000 kr.

Packvolym är sällan ett olösligt problem. Jag har packat för 6 dagar (inkl vatten och mat) i en Greenland. Tricket är att ha små påsar, konformad packpåse i fören, vattensäck istället för vattenflaskor och att utnyttja platsen framför fotstöden till en påse med skorna. Trust me, då går det ner mycket i en kajak.

Vi provpaddlade Reval Mini i helgen. Initialrank så det gäller att ha bra balans. Nästan inget motstånd i kajaken i att ligga med 0, 20 vänster/höger graders lutning. Däremot stabil med mer lutning och väldigt lättdriven i vanlig marschfart. Reval mini LC pe är klart initialstabilare om man önskar detta.

Arrow Nuka är annars en riktigt fin kajak men lite dyrare.

VKV Anita ska vi testa i vår.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg