Blev lite oklart, skrubbsår är ju oftast lätta att få rena med bara avtvättning, men punkten innehöll ju alla sorters småskador. Jag tar till spriten bara ibland och mest för säkerhets skull, när det inte är uppenbart att det räcker med avtvättning. Ska jag pilla ut djupt sittande spågor etc, vill jag också gärna sprita både fingrarna, pincetten och nålen.så du tycker inte att det räcker med tvål och vatten för skrubbsår?
Ett traditionellt medel, men nytt i min "sjukvårds"-påse, efter tips från polska vänner. Har visat sig supereffektivt på att snabbt torka ut och ge en tålig yta åt vätskande ytliga småskrubb, skav, blåsor etc. Alltså särskilt praktiskt just på vandring, när man måste fortsätta stoppa in sådana småskadade hudytor i skor och kläder. Man slipper skavande förband och instängning under plåster, Compeed (aldrig mer) e.d., med risk att det geggar till sig därunder och fördröjer läkningen eller rentav förvärrar skadan.sen dermatol? varför använda det?
Dermatol tycks vara något gammalmodigt, fortfarande vanligt på kontinenten men tydligen inte längre i Sverige.