Vägval vid sidan av Kungsleden?

Inför Aprilturen sitter hustrun och jag och spånar om olika varianter. För att inte göra bort oss vill vi ha lite synpunkter på vårat förslag.

Buss till Ritsem och sedan på skidor till
Sitasjaure
Hukejaure
Tjäktja
Alesjaure
Abiskojaure
Kårsavagge
Låkktatjokka
Björkliden

Vi tänker oss att åka med buss till Ritsem, men vi vill skida vidare samma dag till Sitasjaure. Hinner man den sträckan på em? Det är 22 km, hur är vägen, lättskidat, eller? Hur är Ritsem att bo på under vintern?

Sträckan från Hukejaure till Tjäktja, hur är den? Det är helt utanför lederna och kräver hyfsat väder, men hur är det att skida där, uppför, nerför, längd, etc? Vid dåligt väder får vi gå via Sälka i stället, det förstår vi.

Från Abiskojaure till Kårsavagge. Hur är vägen över fjället? Kan vi gå fel, faror? Det är inte så långt men finns det problem som inte syns på kartan? Vid problem kan vi gå direkt mot Abisko turist.

Från Kårsavagge till Låkktatjokka, hur är vägen? Bara uppför förstår jag, men hur långt? Finns det någon möjlighet att gå från Abiskojaure via Kårsavagge till Låkkta på en dag?

Från Låkkta ner till Björkliden är det enkelt, där har jag åkt ner på slalomutrustning så där kommer vi att hinna med tåget på em.

Turen ger väldigt mycket nytt för oss och en hel del egen navigering som vi gillar. Den ger också möjlighet att stryka bort det äventyrligaste för att korta vägen i händelse av dåligt väder eller andra problem. Vi tänker oss att använda en vecka med avf'ärd fredag kväll från Sthlm och återkomst nästa söndag morgon. Är det rimligt? Synpunkter tar vi gärna emot.

Lisa och Mats

Jeg, kona og en kollega fra jobben gikk motsatt strekning for noen år siden. Vi startet i Abisko og overnattet i Alesjaure, Hukejaure og Ritsem , før vi fortsatte turen til Sulitjelma. Du finner bilder fra turen her https://picasaweb.google.com/otto.stover/VinterturAbiskoSulitjelma2005# Turen mellom Hukejavre og Tjäkta er umarkert og det kan være vanskelig å navigere i dårlig vær. Skaff deg i alle fall en gps hvis du ikke allerede har en og lær deg bruken så er du sikker på å ikke gå deg bort der. Det er ingen store høydeforskjeller, derimot ganske flatt og kjedelig i alle fall i det lyset vi hadde.

Turen fra Ritsem til Sitasjaure følger stort sett veien. Det er en del stigning rett etter at du starter, men så flater det av og du får litt nedforbakke et stykke før det igjen stiger sakte mot Sitasjaure. Personlig liker jeg å få hele stigningen som en litt bratt motbakke og så få gå flatt lenger. Det verste er laaange slake stigninger som aldri tar slutt. Jeg mener det var strømledninger langs veien hele tiden, så det skal være lett å navigere. I tillegg er det skooterled langs veien, så det er som regel fast og fint å gå der også.

avslutad210712

Gäst
Har inte skidat de sträckor Ni frågor om men har gått dem till fots.

Gissar att Ritsem-Sitasjaure är hyfsat lättåkt. Inga direkta uppförs- eller nerförslut som är något att orda om och jag är rätt säker på att det är en skoterled som går på en väg dvs enklare kan det inte bli.

Sitasjaure-Hukejaure går vinterturen en annan väg än sommarturen men gissar att den är hyfsat lättåkt.

Hukejaure-Tjäktja borde vara hyfsat lättåkt förutom Tjäktjapasset som är rätt brant uppför.

Tjäktja-Alesjaure torde vara mycket lättåkt

Alesjaure-Abiskojaure borde vara lättåkt förutom att det blir en ordentlig nerförsbacke i slutet

Alesjaure-Kårsavagge har jag aldrig gått men jag har sett nerfarten mot Kårsavagge som ser tja hyfsat brant.

Kårsavagge-Låktatjåkka är ordentligt brant oavsett vilken väg Ni åker.

Med reservation för att jag inte vet vilken kondition Ni har så tror jag att sex dagar är i minsta laget.

[Ändrat]

Gissar att Ni tänker gå direkt från Hukejaure-Tjäktja och då sparar Ni lite tid OCH jag är rätt nyfiken på hur det är att åka skidor där för jag har funderat på att åka samma väg MEN kanske hinner jag före Er i vår :) Hursomhelst skriv gärna en rad eller två om Ni åker den vägen för jag är som sagt nyfiken. Har gått halva vägen från Hukejaure och det är inga höjdskillnader att prata om på den biten.

Ett annat vägval

Ett annat alternativ kan vara att åka förbi Sälka och sedan via Nallostugan till Vistasstugorna. Nallo ligger otroligt vackert till och från Nallo är det bara ett par stavtag till Vistas. En lång och skön utförslöpa på närmare milen i vacker terräng.
Från Vistasstugan är det sedan ganska vackert i Vistasvagge upp till Alesjaurestugan eller direkt till Abiskojaure. Sista biten före passet överst i Vistasvagge är det en backe men inte värre än att jag klarat det med tung pulka.
Ha en skön tur
Bo

jag fortsätter den här tråden, har frågor som visserligen rör abisko-nikka.

jag har tänkt att först åka abisko - abiskojaure - unna allakas - alesjaure. unna allakas har jag aldrig varit vid och är väldigt sugen på att ta mig dit. sträckan abiskojaure - unna allakas verkar fin och lite skyddad av björkskogen. vet någon var man lämpligast tar en lunch om vädret tillåter? sen undar jag hur sträckan unna allakas - alesjaure är, det är några rejäla backar och man kommer högt upp så det borde vara ganska jobbigt och väderutsatt, men fint?

sen fortsätter jag mot tjäktja och sälka - singi - keb - nikka. jag har en idé om att vid fint väder ta vägen via nallo till sälka, är detta möjligt? jag var uppe vid sjön ovanför nallo i somras och det var väldigt stenigt, brukar det ligga ett tjockt snölager här eller blåser allt bort?

annars undrar jag om någon åkt tjäktja hukejaure? det är ju inte ledat men man borde kunna följa sjöarna för att inte ta för mkt höjd i onödan. det är nog inte så sannolikt att jag åker sträckan men när man sitter med kartan framför sig så dyker en massa alternativa färdvägar upp i huvudet.

Ritsem-Björkis

Hej!

En skön start från Ritsem är hyra skoterskjuts upp till Sitas!!
STF Ritsem kan säkert hjälpa dej med kontakter, annars är det en ganska jobbig eftermiddag
då bussen kommer rätt sent och det är en motig backe att starta med. Men det beror ju på före,
vilja och kondis oxå...Rätt dyrt är det dock vill jag minnas...

Sitasjaure- Hukejaure
Inga problem alls med den ständiga resevationen, om det är väder...

Hukejaure-Tjäktja
Om du tänker dej att gå genom dalen som mynnar norr om Tjäktja så har jag gjort det (över Tårvejaure) minns att det var kallt och att vi var trötta i backen upp till Tjäktja, vi tillhör vallarna
och då blir ju extra svårt ibland.... annars var det inget dramatiskt.
Det går ju oxå att gå direkt till Ales förstås om man har tappat ngn dag...

Alesjaure -Abiskojaure
-

Abiskojaure- Kårsavagge
Vi brukar köra över sjön och skråa in i Kårsavagge, det är en ganska kort dag på skidor med vad
gör väl det om det är väder.

Kårsavagge-Låktatjokka
Har bara gått ner i Kårsavagge från Låkta och då har vi tagit av oss skidorna och gått ner
i branten Har alltså gått Latnajavaggi ner.
Detta blir helt klart den mest dramatiska stigningen, kanske är det bättre att gå längst in i Kårsavagge och sedan upp????
Någon vet säkert svar på detta...

Låktatjokka-Björkliden
Nedförsnjutning......

God tur
BD6

Sälka - Hukejaure

Försöker väcka liv i tråden. Jag ska upp till fjällen igen och planerar att skida från Katterat eller Abisko. Den sträcka jag undrar över är Sälka - Hukejaure. Hur lång är den sträckan och hur är den att gå?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
undvall Vägval genom Moarhmma Turskidåkning 3
undvall Vägval i västra Kebnkaisefjällen Turskidåkning 2
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
luktafotogen Parkering vid Fulufjället? Turskidåkning 1
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
MartinR Skidpjäxor vid tälttur Turskidåkning 7
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
elin_h Fjälltur vid påsk Turskidåkning 6
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
freka586 Vallningstips vid varmt och soligt? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Martin Gidlund Ryggsäck vid längre vinterturer Turskidåkning 6
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg