Sommarens vandring blir i Sarek. Jag tänker mig följande som plan A:
Kvikkjokk
Längs Kungsleden
Upp mot Pårek (hittils väg 4 i Grundstens bok)
Topptur till Hambers observatorium o vädret tillåter
Från Pårek till Luottolako (ungefär Svenonius glaciär, Färdväg 3 i samma bok)
Dagsutfärder till Svenonius glaciär, Tsäkok/Bulkas
Till Sarvesvagge via Noajdevagge
Tielmavadet-Skårkistugan-Snavvavagge-Pelaslätten-Kukkesvaggejåkka-Saltoluokta
En sak jag försöker klura ut är lämpligt vägval från Svenonius glaciär till Tielmavadet. Är det bättre att ta sig ner från Luottalako i mellersta Sarvesvagge och komma över till norra sidan om jokken där, än att ta sig ner via Noajdevagge och vada jokken i Sarvesvagge? Södra sidan av jokken verkar enklare att vandra jämfört med norra sidan om jag förstår Grundsten rätt, men då måste som sagt jokken vadas någonstans mellan Noajdevagge och Rapaätno.
Om vädrets makter går emot en och Rapaätno inte går att vada vid Tielmavadet, vad är då bäst? Ta sig norrut till Smaila på Rapadalens västra sida och sedan följa Ruotesvagge eller Koupervagge(Jag antar att vadet över Tjågnårisjokken är för krångligt vid mycket regnande så den vägen ut ur Sarek är "stängd"). Alternativt ta följa Sarvesvagge västerut?
Hmmmm, jag kommer nog att komma på mer altreftersom jag läser och surfar på.
mvh
Peter P.
Kvikkjokk
Längs Kungsleden
Upp mot Pårek (hittils väg 4 i Grundstens bok)
Topptur till Hambers observatorium o vädret tillåter
Från Pårek till Luottolako (ungefär Svenonius glaciär, Färdväg 3 i samma bok)
Dagsutfärder till Svenonius glaciär, Tsäkok/Bulkas
Till Sarvesvagge via Noajdevagge
Tielmavadet-Skårkistugan-Snavvavagge-Pelaslätten-Kukkesvaggejåkka-Saltoluokta
En sak jag försöker klura ut är lämpligt vägval från Svenonius glaciär till Tielmavadet. Är det bättre att ta sig ner från Luottalako i mellersta Sarvesvagge och komma över till norra sidan om jokken där, än att ta sig ner via Noajdevagge och vada jokken i Sarvesvagge? Södra sidan av jokken verkar enklare att vandra jämfört med norra sidan om jag förstår Grundsten rätt, men då måste som sagt jokken vadas någonstans mellan Noajdevagge och Rapaätno.
Om vädrets makter går emot en och Rapaätno inte går att vada vid Tielmavadet, vad är då bäst? Ta sig norrut till Smaila på Rapadalens västra sida och sedan följa Ruotesvagge eller Koupervagge(Jag antar att vadet över Tjågnårisjokken är för krångligt vid mycket regnande så den vägen ut ur Sarek är "stängd"). Alternativt ta följa Sarvesvagge västerut?
Hmmmm, jag kommer nog att komma på mer altreftersom jag läser och surfar på.
mvh
Peter P.