Vägtullar?

I min tomtom one finns funktioner för att undvika vägtullar / trängselskatt.
Kan man ladda ner poi´s med kordinater om vägtullarna runt Stockholm? Någon som vet nått om detta?
Jag är toknyfiken och skulle kunna spara flera hundra i månaden om jag fick det här att fungera...
Fler än jag måste ju ha funderat kring detta!?!?!

Kan man ladda ner poi´s med kordinater om vägtullarna runt Stockholm? Någon som vet nått om detta?
Jag är toknyfiken och skulle kunna spara flera hundra i månaden om jag fick det här att fungera...

Eftersom funktionen finns där så borde väl en färsk karta fixa problemet?

Om det inte finns kan man lätt fixa det själv

Här är de 18 stationerna utmärkta på karta. Det tar inte lång tid att själv göra positioner av dem.

Enklast är kanske att använda Eniros kartor. Där finns kamerorna utmärkta och man kan klippa ut koordinaterna (antingen WGS84 eller RT90) och klistra in dem i lämpligt program.

Skall du till eller från innerstan finns det inga smitvägar. Skall du passera Mälarsnittet utan att passera ett stopp i innerstan så kan du ta Essingeleden den är avgiftsfri än så länge.

Att ta reda på var tullstationerna sitter ändrar inte någonting ovan.

Thure

tack!

Tack!
Ska testa din fil,Lennart....
Visste väl att fler funderat över detta.

Någon tyckte att man kunde skaffa en ny, uppdaterad karta...
Verkar ju jättebra, men hur? Var? Kostnad?
Ber om ursäkt för min okunskap, men vi har väl alla varit nybörjare någon gång...

Vägtullar

Jag har en Zumo 550 ( eftersom jag åker både MC & bil ) med kartan City Navigator Europe NT v9
och uppdatering till den ska enl. Garmin's svenska support komma kvartal 1 2008 , pris blir
nog ca 1 500 kr ? Ska kolla först vad dom lagt till för uppdateringar !

Jag är oxå ganska ny men det är roligt att lära sig mer och mer ...... planerar att köpa Friuftskartan
Pro på DVD eftersom jag gillar att vara ute i naturen . Vitsen med att ha den på DVD är kunna planera rutter i PC'n och ladda ner dom till GPS'en , det går inte om man köper kartan på minnes -
kort .

/ Lennart

Hahaha. En vän berättde för mig för några dagar sedan att han kommit på en smitväg in till stan.

Detta gjorde han: Det finns en station vid Ålkistan (in mot stan) där han brukade åka så långt till höger han bara kunde, så nära att han nästan repade lacken på dörrarna på hans breda BMW. Skall tydligen klarat sig från åtskilliga betalningar på detta vis.

Hahaha. En vän berättde för mig för några dagar sedan att han kommit på en smitväg in till stan.

Detta gjorde han: Det finns en station vid Ålkistan (in mot stan) där han brukade åka så långt till höger han bara kunde, så nära att han nästan repade lacken på dörrarna på hans breda BMW. Skall tydligen klarat sig från åtskilliga betalningar på detta vis.
Imponerande.

Ja, alltså att han har råd med en bred BMW men inte att betala vägtullar. Eller tog pengarna slut efter bilköpet? Kanske sover den stackaren i bilen numera?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Janne41 Koord. för vägtullar. Navigering 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg