Mjölner 2.0...
...numera Mjölnerägare, tänkte jag fylla på med lite färsk info om 2.0-modellen som nu finns...
Undertecknad har haft en granit på 90-talet , och en modell av Mjölner från millenieskiftet ungefär. Den senare utlöste kraftig ambivalens hos undetecknad, geniala lösningar blandades med rena katastrofdesignen. Sålde den och var lycklig sen...
...den nya designen (från 2008) med extern ram känns väldigt mogen i jämförelse, och nu slog jag alltså till...några snabba reflektioner...
- tvärtemot vad som står på hemsidan till KM så levereras inte säcken med vattentät innersäck längre. Detta står klart efter lite halvförvirrad korrespondens med ÅF till säcken, som nu också har rättat sin info på hemsidan.
- Väven är ny, kraftigare och därmed tyngre. Vet ej hur sann originalspecen var, men M2 i 100L väger ca 3,4 kilo och inte 3.0 (eller ibland 2,9) som det står på olika webbar.
Detta var det negativa.
- bärsystemet är detsamma som för Mjölner 1 dvs enkelt och renskalat. Det kan framstrå som komplicerat vilket framgår i tråden ovan, men efter lite funderande tycker jag att det är väldigt lätt att ställa in. Mycket handlar om att få till rygglängden (bandet med streckmarkeringar). Och när det sitter, så sitter det som en smäck. Har nog aldrig testat något så lovande, ser fram mot att knega med höstvandringens färskmat och vinboxar med denna
.
- krokarna...redan i lägenheten vid provpackningen så fick jag krokarna att lossna genom att dra och sedan släppa i banden till rullen (som en gren som hakar i). Vissa löser det med att sätta en karbinhake i bandet (motsv).
Efter lite funderande så gjorde jag så att jag vände på krokarna så att kroken öppnar sig inåt mot ryggsäckens tyg istället för utåt (låter sig lätt göras). Det verkar fungera som jag tänkte - remmarna kan inte lossna med mindre än att man aktivt trär av dem, gravitationen gör att spännet faller utåt från säcken och där är kroken nu stängd... att vända kroken inår bör ju också minska risken för att den fastnar i lastnät och andra uttryck för civilisationens fasor..nu gillar jag krokarna också
...
Nu funderar jag på i tur och ordning ett rör till fiskespöt med passande färsten (resår och klämlås kanske..?) och att sy en spad m.m. ficka för vinterturerna. Kasn inte se att spadficka ingår längre i KM-sortimentet..?
//J