vägledning til Klättermusens Mjölner

Det som är lätt att förstå för vissa är svårt för andra. Därför borde man bifoga en instruktionsbok. Klättermusen har många funktioner på sina grejjer, en del uppenbara andra inte. Kolla längre ner i den här blogen för att läsa hur en snubbe funderar några funktioner på en Mjölner rygga och ett par Mithrilbyxor. Bägge funktionerna är bra och användbara men inte uppenbara. Jag tycker absolut inte att Klättermusen skall tumma på sitt koncept och bli mer som alla andra märken. Tycker de har lyckats nischa sina produkter på ett strålande sätt. De är absolut mer spännande än det genomsnittliga märket. Som med allt annat så medföljer ett visst mått kontrovers, som ofta gör sig påmind i trådar om KM.

http://natureaddict.blogspot.com/2010/07/mystery-of-double-fly.html

Hej,

Vad bra med videon på you-tube. Tack! Så fick jeg i alla fall svar på hur man sätter fast innerpåsen, samt hur man använder spännet i facket till at stänga påsen. Smart system, men måste säga att dét tycker jag inte var helt uppenbart. Svårt at räkna ut själv. Men tror trots alla förvirringar att jag vill ha den igen, när den jag skickat tilbaks blir reparerat eller dom beslutar ger mig en ny. (En knapp var nämligen sönder, och kompasset råkade inte följa med på just min säck, och så tänker jag at sedan det inte lät sig vara möjligt at strama rull förslutningen så det satt till, at det kansje var för at remmarne var för långa. på just min säck.(kansje?)..).

Men altså, fortfarende verkar den vara en väldigt fin ryggsäck, om jag bara får koll på alla dessa konstigheter.

Mjölner 2.0...

...numera Mjölnerägare, tänkte jag fylla på med lite färsk info om 2.0-modellen som nu finns...

Undertecknad har haft en granit på 90-talet , och en modell av Mjölner från millenieskiftet ungefär. Den senare utlöste kraftig ambivalens hos undetecknad, geniala lösningar blandades med rena katastrofdesignen. Sålde den och var lycklig sen...

...den nya designen (från 2008) med extern ram känns väldigt mogen i jämförelse, och nu slog jag alltså till...några snabba reflektioner...

- tvärtemot vad som står på hemsidan till KM så levereras inte säcken med vattentät innersäck längre. Detta står klart efter lite halvförvirrad korrespondens med ÅF till säcken, som nu också har rättat sin info på hemsidan.

- Väven är ny, kraftigare och därmed tyngre. Vet ej hur sann originalspecen var, men M2 i 100L väger ca 3,4 kilo och inte 3.0 (eller ibland 2,9) som det står på olika webbar.

Detta var det negativa.

- bärsystemet är detsamma som för Mjölner 1 dvs enkelt och renskalat. Det kan framstrå som komplicerat vilket framgår i tråden ovan, men efter lite funderande tycker jag att det är väldigt lätt att ställa in. Mycket handlar om att få till rygglängden (bandet med streckmarkeringar). Och när det sitter, så sitter det som en smäck. Har nog aldrig testat något så lovande, ser fram mot att knega med höstvandringens färskmat och vinboxar med denna :).

- krokarna...redan i lägenheten vid provpackningen så fick jag krokarna att lossna genom att dra och sedan släppa i banden till rullen (som en gren som hakar i). Vissa löser det med att sätta en karbinhake i bandet (motsv).

Efter lite funderande så gjorde jag så att jag vände på krokarna så att kroken öppnar sig inåt mot ryggsäckens tyg istället för utåt (låter sig lätt göras). Det verkar fungera som jag tänkte - remmarna kan inte lossna med mindre än att man aktivt trär av dem, gravitationen gör att spännet faller utåt från säcken och där är kroken nu stängd... att vända kroken inår bör ju också minska risken för att den fastnar i lastnät och andra uttryck för civilisationens fasor..nu gillar jag krokarna också :)...

Nu funderar jag på i tur och ordning ett rör till fiskespöt med passande färsten (resår och klämlås kanske..?) och att sy en spad m.m. ficka för vinterturerna. Kasn inte se att spadficka ingår längre i KM-sortimentet..?

//J

Storleken? Verkar volymen på ryggsäcken vara som man är van att andra tillverkare uppger.
Om du förstår hur jag menar?

Har själv funderat på denna säck då min gamla Berghaus snart faller i bitar, synd att det ska kosta på så mycket.

Storleken? Verkar volymen på ryggsäcken vara som man är van att andra tillverkare uppger.
Om du förstår hur jag menar?

Har själv funderat på denna säck då min gamla Berghaus snart faller i bitar, synd att det ska kosta på så mycket.

Min ver. 2.0 verkar vara ung. vad man förväntar sig av en 100L dvs stor säck. Tälthyllan gör det också möjligt att få med stora prylar, tror att säcken klarar en vintervecka på fjället med tält etc. galant.

...stor skillnad mot förra versionen, den jag såg (70L Q) var ungefär som en 55L från andra tillverkare.

//J

...provpackad med tjockaste dunsäcken för vinterbruk nu, och den går precis in i nedre rullöppningen. Det är en stor sovsäck, i volymen som en 3, 3,5-kilos syntetsäck.

//J

intressant.

så skillnaden mellan mjölner 1.0 och 2.0 är bara tyget? bärsystemet är detsamma? har 60 liter versionen, alltså 1.0 och undrar bara vad skillnaderna är

Instruktionsvideo Mjölner

En instruktionsvideo för Mjölner har publicerats av Klättermusen:

Mjölner 2.0

Man får verkligen en bättre uppfattning av produkter när tillverkarna gör sådana!

- Johan

Är det någon som har erfarenheter av hur Mjölnerś bäregenskaper är gentemot Bergans PowerFrame Samt Norröna Recon?

Vad är det tyngsta ni har burit med Klättermusen Mjölner?

Synpunkter...

Har en Klättermusen 1.0 i 75 -liters version och en 2.0 på öppet köp som jämförelse hemma just nu.

Några saker som slagit mig vid en snabb blick:

- 2.0 har en markant lägre ramhöjd. 1.0 har en tokhög ram, vilket på mig som är 170 cm blir lite knasigt. Detta trots att KM själva tydligen svarat att ramen skall vara lika hög enl. en fråga från Addnature.

- Själva säcken på 2.0 blir därför lägre och bulligare i mina ögon och inte lika slank som 1.0

- Finishen i detaljer är BÄTTRE på 1.0. Första 2.0 gick på reklamation direkt då ett flertal detaljer, och sömmar var direkt felaktiga. Hittar inga liknande slarvfel på min gamla säck.

- Fler detaljer på bärsystemet på 2.0 gör att hela konstruktionen känns rappligare och faktiskt svårare att justera, trots förmågan att småjustera för rygglängd vilket saknas på 1.0. Det gamla systemet sitter som en dykare på min rygg, vilket inte 2.0 gör... Hur jag än justerar systemet blir det assymetriskt trots att jag inte har en sned rygg.

- Åsså fästpunkterna, modularitet är ju en bra grundtanke... Men ärligt talat, skippa designen och kör raka hålstegar för att göra saker enkla. Fastsättning av en sidoficka ska ju inte kännas som en omgång av Rubiks kub.

Spännande att det kom en ny version av 2.0 tämligen snabbt på marknaden, med klart bättre förstärkningar på ram och säck.

Vad jag dock alltid fascineras över hos KM är deras svårighet att förmedla VAD som är förändrat på nya versioner. T.ex är hålstegarna på höftbältet på 2.0 förändrat så att de "gamla" Hip Pocket faktiskt inte är helt kompatibelt med 2.0. Bakåtkompatibelt - nej, miljövänligt - nej...

Intressant är att denbild på Mjölner som flera handlare på nätet och även KM själva visar, inte går att köpa, utan visar en demosäck av något slag. SÅ svårt att förse återförsäljare och sin egen hemsida med rätt bild borde det ju inte vara nådens år 2013...

Senast ändrad:
Har en Klättermusen 1.0 i 75 -liters version och en 2.0 på öppet köp som jämförelse hemma just nu.

Några saker som slagit mig vid en snabb blick:

- 2.0 har en markant lägre ramhöjd. 1.0 har en tokhög ram, vilket på mig som är 170 cm blir lite knasigt. Detta trots att KM själva tydligen svarat att ramen skall vara lika hög enl. en fråga från Addnature.

(klipp)

Spännande att det kom en ny version av 2.0 tämligen snabbt på marknaden, med klart bättre förstärkningar på ram och säck.

(klipp)

Intressant är att denbild på Mjölner som flera handlare på nätet och även KM själva visar, inte går att köpa, utan visar en demosäck av något slag. SÅ svårt att förse återförsäljare och sin egen hemsida med rätt bild borde det ju inte vara nådens år 2013...

Intressant. Min 100L 2.0 har en ram som är 96 cm hög vad jag kan se. Hur hög är ramen på din 1.0 75L..? Skulle vara kul att veta som referens.

Hmm, har det kommit en "ver. 2" av Mjölner 2.0..? Hur avviker den från "ver. 1"..? Eller missförstod jag dig..? MIn är köpt i april 2012 och ser ut som de Mjölnersäckar som finns på bild i olika tester från 2012 (div asiatiska sajter så jag kan tyvärr inte se vad det står :) ). Vikten enl min digitala våg med hänganordning är 3,7 kg, plus-minus ca 5 gram (den visar lite olika varje gång). Såg en japansk test där vågen visar strax under 3,7 kg, så där någonstans verkar vikten ligga nu.

Hmm, min 2.0 ser då ut som de 2.0-säckar som visas av de flesta affärer. Addnature har däremot två bilder, en på Mjölner 1.0 (vad jag kan se) och en på Mjölner 2.0.

Specen på Klättermusens hemsida stämmer dock inte, vikten anges där till 3 kg...

Några länkar med bilder på 2.0...

http://qtskorea.wordpress.com/2012/04/25/klattermusen-mjolner-2-0100-l-2012-version-간단리뷰/

http://outalker.com/review_outalker/11137

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg