Väghållaren utsätter cyklister för fara

På min cykelpendlarsträcka mellan hemmet och Huddinge passerar jag året runt en cykelbana parallellt med Tyresömotorvägen vid Sköndal söder om Stockholm.

Här har de som plogar motorvägen plogat med sån fart att snön knäckt ett staket vars stolpar sticker ut över cykelbanan. När detta skedde i december var det inte lika föaligt för det var så mycket snö att staketet doldes av vallen från plogningen av cykelbanan.

Men nu när marssolen tar i sydläget så är detta en mycket allvarlig fälla speciellt för den som cyklar här i mörker.

Se bild nedan.

Har ni andra exempel på hur väghållarens prioitering av biltrafiken ger farliga miljöer för cyklister?

Gärna med bilder.

Thure
 

Bilagor

  • staket.jpg
    staket.jpg
    49.8 KB · Visningar: 1,436
2 + 1 vägar

Denna vägtyp blir alltmer vanlig och är bra för bilisterna men ett elände om man är ute på långtur och helt plötsligt kommer in på en sådan.

Det är ju inte möjligt att utifrån kartor avgöra om den tänkta rutten är av sådan typ och när man väl har kommit upp på en sådan är det många gånger omöjligt att välja någon annan väg.

Hamnade på en sådan väg mellan Fagersta och Norberg i somras och det var inte roligt snarare med livet som insats när lastbilarna dundrar förbi ett par decimeter på sidan om en.

Det vore ju perfekt om man asfalterar en meter utanför vajerräcket så får även cyklister nytta av 2 + 1 vägarna.
 
anmäl

Om du anmäler detta via denna sida
http://www.trafikfarligamiljoer.se/
så får ansvarig väghållare mail.
Jag har anmält skaer i mitt närområde och inom enstaka dagar fått svar från min hemkommun Karlskronas trafikingenjör. Kan givetvis inte lova samma snabbhet för dig med anmälningssidan är uppenbarligen inte bromsklotsen.

/Patrik
 
Denna vägtyp blir alltmer vanlig och är bra för bilisterna men ett elände om man är ute på långtur och helt plötsligt kommer in på en sådan.

Det är ju inte möjligt att utifrån kartor avgöra om den tänkta rutten är av sådan typ och när man väl har kommit upp på en sådan är det många gånger omöjligt att välja någon annan väg.

Hamnade på en sådan väg mellan Fagersta och Norberg i somras och det var inte roligt snarare med livet som insats när lastbilarna dundrar förbi ett par decimeter på sidan om en.

Det vore ju perfekt om man asfalterar en meter utanför vajerräcket så får även cyklister nytta av 2 + 1 vägarna.

Så sant.

Mycket obehagligt att passera en cyklist med lastbil och/eller släp modell större. Det räcker men en kastvind för att olyckan ska vara framme.
 
Alla väghållare har inte ett cykeltänk som Västerås och Lund t ex. VV förefaller vara svagast och fantasilösast.
 
Kommuner sparar pengar på sandning och skottning. Samtidigt bryter äldre ben. Men det är olika konton...

Det är inte bara olika konton - det är helt olika huvudmän eftersom akut sjukvård bedrivs av landsting men båda bekostas till del av våra skattepengar - det är olycklig suboptimering.

/Patrik, som hoppas trafikfarligamiljöer sidan börjar fungera igen
 
2 + 1

väg är inte så lätt att utläsa från trafikverkets kartor. Väg 26 "Nissastigen" som jag känner till väl har ett par avsnitt med 2 + 1 väg söder om Hyltebruk och vid Gisslaved men hela vägen från väg 40 väster om Jönköping och ned till Halmstad är markerad som motortrafikled på https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket# när jag väljer Väguppgifter och vägtyp.

Ganska vilseledande. Genom att välja Väguppgifter och körfältsantal och klicka på delvägssträckor ser man mera info men det blir omständigt.

Ytterligare en variant är Väguppgifter och vägbredd vilket förmodligen går att tolka för den invigde till 2 + 1-väg,

Dock för mig svårtolkat. Skulle önska att 2 + 1 väg var mycket tydligare i kartan.

Thure
 

Liknande trådar