Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Går man in via prinskullen-vallevagge så är det inte mer än någon timme där heller ... , mot Pårek / Pårte eller Tarradalen tar det ju lite längre tid dock.
Vägen förbi Stekenjokk går över kalfjället. Man kommer antingen från Vilhelmina-hållet eller söderifrån. Väl där har du mycket kalfjäll åt alla håll samt norsk nationalpark inom ett par kilometer (Börgefjell).
Sen finns ju Silvervägen. Vid Kuoletisjaure kan man gå Mavasleden norrut, riktning Suitelma.
Eller kan man gå västerut, led till norska gränsen, med fantasi vidare till Graddis och mot Saltfjellet.
Saltfjellet kan förstås också nås från E6 vid antingen Dunderland eller Lønsdal.
Fast erkännas ska, att jag till denna utgångspunkt ,och många andra, tar jag hellre buss så jag är fri att sluta var jag vill.
Ta bilen till Ljungdalens by, fortsätt nordvästut mot Kläppen men ta av åt vänster mot Torkilstötens Fjällift. Där ställer du bilen, går upp i slalombacken och vips! En storslagen utsikt över både Helagsmassivet och Sylarnas vassa toppar. Från liften i Tokilstöten har du 12 km att gå i lättvandrad fjällterräng fram till Helags Fjällstation.
Hemavan och Ammarnäs är två alternativ dock med mindre skidbacke/ stigning att besegra innan man är ute på fjället! Om någon hann före ber jag om ursäkt för min lathet att inte läsa hela tråden ordentligt.