vägen till alpinist..

har länge funderat på att sätta igång med klättring, drömmen är alpin klättring. tänkte göra på följande:
Uppsöka min lokala klätterklubb och sätta igång, efter ett tag på väggar och klippor gå några kurser i fjällen och förhoppningsvis går det av sig självt. frågan är bara: är jag helt ute och cyklar, ska man göra på något annat sätt?? vore tacksam för svar.

mvh, Martin

Hej,
Roligt att du vill bli alpinist. Jag kallar mig själv alpinist och jag far till alperna, Norge och Skottland så ofta jag hinner (blir mer sällan såklart nu när man har små barn).

Jag tycker inte det ena utesluter det andra. Bli medlem och ta tillvara de möjligheter som klubbarna ger i form av kurser och resor men passa ändå på att åka på egen hand. Då lär du känna och får tillfälle att klättra med många olika människor som ger dig ovärderlig erfarenhet. Själv träffade jag en engelsman i början av 90-talet som jag har haft som en "läromästare" sedan dess.

Lycka till!

/Henrik

"Mentor" är det som gäller!

Kan inte annat än att hålla med ovanstående. Själv har jag min "egen mentor" som jag har lärt mig en hel del av samtidigt som jag själv fungerar som "mentor" för lite andra kompisar. Detta tillsammans med kurser och att försöka vara ute med så många olika klättrare som möjligt är väl ett bra sätt. Om du redan åker skidor och fjällvandrar så är det en stor fördel eftersom du då redan känner till och har viss respekt för den alpina miljön samt vet hur du ska klä dig etc. Träning inomhus och på hemmaklippan är naturligtvis oerhört värdefullt men samtidigt ska man komma ihåg att sportklättring och de flesta alpina turer i det närmaste inte har någonting gemensamt. Bra är också om du löptränar/cyklar eller liknande och inte är rädd för att ta i eller få lite regn på dig för det kommer att behövas! En viss ödmjukhet och försiktighet kan oxå rekommenderas - personligen räknar jag mig fortfarande som nybörjare och kommer så nog att göra i åtminstone några år till.

"Alpinism is the art of suffering"

Hoppas att jag inte låter alltför mycket som en pubertal Mark Twight utan bara mina $0.02

/M

Pengar och tid

Jag är nog ingen alpinist... än.
Men när jag väljer och planerar mina små spektakel så upptäcker jag att de oftast innefattar ganska stora investeringar. Utrustning är väl en sak men så fort man ska utomlands och tampas med högre berg så tillkommer ofta kostnader för tillstånd, ibland guidetvång mm vilket direkt gör att det rullar iväg många tusenlappar.
En annan klar faktor är ju, som ni andra skriver, att man ska ha många likasinnade kompisar. Många turer tar både mycket tid (förberedelser, resa...) och pengar i anspråk vilket gör att antalet intresserade rasar.

Hur gör ni lite mer erfarna? Kringgår ni regler om tilllstånd och guider, betalar ni snällt eller håller ni er till gratisställena i sverige o europa?

När jag fantiserar är det för mig ofta osäkerheten kring prylar, tider, svårighet mm som gör att planerna tar längre tid att sätta i verk. En sån där mentor verkar ju på så sätt bra. Var hittar man en sån? Och ska man ha något särskilt märke :)

Kul tråd förresten

/Danielski

Jag tror att din metod är den rätta, att börja med den lokala klätterklubben, även om alpin klättring och klippa inte har så mycket gemensamt. Men att lära sig klippklättring ger en nödvändig kunskap i att hantera rep, säkringsmetoder, karbiner, sele mm. Delar av detta ingår oftast i någon form även i alpin klättring. Fjällvandring med camping, laga mat, tält, bära tungt osv ger också värdefulla kunskaper. Fattas gör den rent alpina delen med stegjärn, yxa, skruvar etc. Gå en kurs.

Här är sedan dags att göra en enklare alpin tur, t ex normalleden på Mount Blanc eller någon annan topp i alperna. Detta ger värdefull kunskap om resande, logistik, hur du reagerar på höjd, regler på berget etc.

Har du turen att känna någon med mer erfarenhet så kan det gå mycket snabbare, hoppa över något steg.

/Johan

Tack!

Jag är mer än tacksam för era svar och tips, ska ta kontakt med klätterklubben och finner förhoppningsvis likasinnade och kanske rent av en "mentor", så ses vi väl på nå´n glaciär.

Tack än en gång..

Har kommit en liten bit på väg..

Men har långt kvar innan jag skulle drista mig till att kalla mig alpinist.

Ett riktigt hett tips är ju att söka jobb på tex. Keb som städare eller liknande. Är man på stationen 2 månader så hinner man med att lära sig en hel del om man har intresset och turerna, några av Sveriges finaste, finns precis utanför dörren....

Mvh Martin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Vart tog kylan vägen. Alpin / Bigwall 0
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg