Jag har åkt"lokal taxi" från Ritsem till Sitas. Som det står att läsa i artikeln och i något inlägg så är ju det inget annat än svart taxi. Dvs några som har rätt att köra vägen tillskansar sig extra pengar pga att folk inte vill vandra vägen. Kan jag eller du ställa oss utanför stadshotellet en lördag kväll och erbjuda folk skjuts, mot pengar, på avstängda vägar? Vägar som bara du och det lokala bussbolaget har rätt att köra på?
QUOTE]
Önskar bara förtydliga vad jag ville få fram i inlägget...
Min åsikt är att vem som helst inte får köra taxi, i.a.f inte jag eller någon annan som inte har taxi-kort. Meningen var inte att peka ut enskilda människor, samebyar, vattenfall eller någon annan grupp. Mina åsikter var inte baserade på antaganden eller spekulationer från tidigare inlägg.
Har väl förekommit ett antal trådar tidigare där det mer eller mindre framgått att man kan få skjuts till/från Sitasjaure mot betalning. Om inte mitt minne sviker mig förstås.
Kan inte vara rätt att vissa som har rätt att köra på vägen skall köra svarttaxi oavsett vad vi som vandrare tycker om att det underlättar för oss.
Och nej jag pekar inte ut någon heller men visst är det konstigt om man kämpar för att hålla bommen låst samtidigt som man själv drar ekonomisk vinning av det.