Hej,
Nja, det beror helt på vädret. Jag gick i slutet av augusti 2014 från bland annat Hellemobotn till Sörfjorden. Då hade det inte regnat ett antal veckor innan. En månad innan samma år fick jag läsa här på utsidan att vandrare fick vända om på grund av det höga vattenflödet. Så jag var väldigt spänd inför det vadet, tältade en bit innan så jag skulle korsa bägge vattendragen på morgonen. Men oron var obefogad, Rikkejåhka var inget som helst problem, tror jag fick dock ta av mig skorna.
Vid Sårgåjavres förlängning gick jag över enligt den röda linjen på bilden. Där hade man "skiftat upp" stenar (typ stenvall) i vattnet. Vattnet gick upp något till vaden och det var inte strömt. När man tittar nu på bilden så ser det ut att man hade kunnat gå över längre upp utan att ta av sig skorna. Men det minns jag inte att så var fallet.
Ja, området är väldigt lite besökt trots att det är väldigt vackert, mycket upp och ner dock i form av små raviner. Jag träffade inte på någon person från Hellemobotn till Sörfjorden.
2012 kom jag ner från Katterat och skulle ha vandrat ner till Vaisaluokta. I Roysvatnhyttans hyttebok var det vadet omskrivet som mycket svar så jag bestämde mig då att ta Gränseleden till Ritsem istället. Men det var ett år med mycket snö kvar i fjällen och så gick jag något tidigare i Augusti än vanligtvis.
Infogar några bilder,
första 2 bilder visar en tillbakablick över Rikkesjåhka
tredje bilden visar vadet över Sårgåsjavres förlängning