Jag planerar den här turen nästa sommar:
Jag är lite osäker på var det går att vada och hoppas att någon här på forumet har gått där förut. Vadplatserna som jag är osäker på är markerade med varningstrianglar. Från väst till öst:
Några tips eller synpunkter?
Jag är lite osäker på var det går att vada och hoppas att någon här på forumet har gått där förut. Vadplatserna som jag är osäker på är markerade med varningstrianglar. Från väst till öst:
- Ráhkojåhkå - här finns en vadplats markerad på fjällkartan precis där bäcken smalnar av innan den rinner ut i Virihávrre. Där borde det väl inte vara några problem?
- Hurrejåhkå - ingen vadplats på kartan, men enligt flera inlägg på forumet (1, 2, 3) så ska det normalt gå att vada. Bör man ha en reservplan ifall det är högt vatten?
- Bäckarna väster om Árajávrre - jag tog med dem för att jag tyckte att det såg ut som att minst en av dem rann från de halvstora sjöarna på andra sidan gränsen, men efter att ha tittat mera noggrannt så ser jag att de rinner upp från några småtjärnar precis innan dem. De bäckarna borde alltså inte vara särskilt stora och att vada dem borde inte vara något problem.
- Njoammeljåhkå mellan Njoammeljávrre och Sáluhávrre - jag hittar inga svar alls om vad där, bara frågor. Har någon gått över där? Det är bara 8 meters höjdskillnad på cirka 2,5 km avstånd så det borde inte vara omöjligt att hitta ett lugnt parti.
- Slahpejåhkå väster om Slahpejávrre - ska förhoppningsvis inte vara några problem enligt (4, 5); "Vaden över Moalkkomjåhkå och Slahpejåhkå klaras nätt och jämt under kängskaften", "Der Slahpejåhkå lässt sich bei der Renvaktarstuga (also fast noch im See) gut queren, nicht gar zu tief und kaum Strömung".
- Rähtjátjåhkå sydväst om Stibokjávrre - ska gå enligt (6).
- Sieberjåhkå mellan Gálbejávrre och Stibokjávrre - det ska ha funnits en bro här så sent som 2011 (7). Vet någon om den finns kvar? Om inte, hur svårt är det att vada vid broplatsen?
- Guossjájåhkå - planen är att gå genom Vuossevágge och sedan svänga mot Nordkalottleden och korsa Guossjájåhkå ungefär mittemot rengärdet på fjällkartan. Det borde väl gå, eller? I värsta fall kan man ju gå uppströms och runda Guossjájávrre men det blir nästan en mil extra.
Några tips eller synpunkter?