Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ?

Jag planerar att solovandra Kaisepakte - Mårma - Tarfala - Keb - Nikkaloukta i slutet av Augusti.
Finns det några riskabla, eller omöjliga, vad att passera. Enligt kartan så verkar det inte vara några stora problem.

/Magnus

Troligen aldrig på ti'n... :)

Jag har inte vandrat från Kaisepakte, men från Alisvaggi så är det inga problem. Det lurigaste vadet på den sträckan är nog det välmarkerade vadet vid Nallostugan...

Det finns ett ställe....

... som är lite lurigt.

Hej, förresten!

Det finns ett vad sydsluttning rätt långt söder om Lapporten, just innan man "svänger av" mot Alisvagge, som ställde till problem för mig en gång. Jag har ingen karta tillgänglig just nu, så jag kan inte säga om jokken ens har ett namn. Tilläggas bör att det den gången hade varit mycket snö, det var relativt tidigt på säsongen och det var tropiskt varmt, vilket satte skjuts på de flesta vattendrag. Det var lite trixigt och vi fick hålla på någon timme, innan vi hittade ett lämpligt ställe precis nedanför ett vattenfall.

I övrigt tror jag inte att Du råkar ut för några särskilda överraskningar längs den väg Du tänkt gå.

Mvh Bert

Re: Det finns ett ställe....

Det finns ett vad sydsluttning rätt långt söder om Lapporten, just innan man "svänger av" mot Alisvagge, som ställde till problem för mig en gång.
Det är inte Nissunvaggejokka du menar? Vill minnas att det inte var att bara traska rakt över där. Vi hittade en snöbrygga den gången så det gick fort i alla fall, men snöbryggor är ju lite osäkra rent principiellt..

Vad av Nissunvagggijohka och Mårmaravinen

Själv har jag vadat Nissunvaggijohka uppe i en ravin problemfritt i ett par Lundhagare. Det var vid det på kartan utsatta vadstället som ligger ca 1 km väster om leden genom Bessevaggi. Vi fick leta en liten bit i riktning väster innan vi fann platsen. (Tidigt i september och det torde innebära samma normalvattenstånd som augusti).

Sen beror det på vilka olika alternativ Du tar mot Keb men inget av alternativen innebär normalt några egentliga vad.

Söder om Mårmastugan finns ett snöfält i ravinen som jag gått över sommartid. Ett år när jag gick där i mitten på september var snön borta och bara isen kvar. Jag noterade då att det fanns flera issprickor i ravinen som var flera meter djupa. Snö/isfältet behöver inte korsas då det går att ta sig över vid "ingången" till Leavasvaggi om man håller riktning öster några 100 m.
Västsidan av jokken vid Mårmastugan har jag bara tagit mig över för toppturer och dagsutflykter och detta några 100 m söder om stugan (oproblematiskt). Väljer man den sidan måste man över jokken en gång till nedanför Mårmaglaciären och den varianten har jag inte provat. På avstånd vill jag minnas att det ser oproblematiskt ut.

Tack för tipsen och råden.
Jag har tänkt mig, om vädret tillåter, att ta en dag och runda glaciärerna vid Mårmastugan. Tycker att det verkar möjligt att gå norr om Moarhmmabakti och över kammen till topp 1686 och sedan söderut och runda Mårmaglaciären.

Vad tror ni, är det möjligt att göra ensam?, tänker speciellt på kammen mot topp 1689.

Alternativt kan man gå direkt mot Höktopparna, men hur är den kammen (mellan 1810 och 1888) ??

Hmmm.. kanske läser jag kartan lite dåligt, ÄR det en kam vid top 1686?

Några tips och erfarenheter ??

Mvh/ Magnus

1686 och 1810

Toppen 1810 har jag varit på. En fin topp med formidabel utsikt och inte speciellt svår att komma upp på. Den övergår i en kam mot Höktopparna och, om jag är rätt informerad, ett av de svårare klätterföretagen i Sverige.
Från 1810 stod vi och spanade in 1686 och om den var möjlig att ta sig upp på utan klättring. Sydsidan såg för brant ut på håll men den kanske visar sig möjlig när man är där. Norrsidan kanske är möjlig om man går nedanför den lilla glaciären. Om Du kommer dit kan Du vara bussig och berätta hur det gick genom att fortsätta denna "tråd".
När jag var uppe på 1810 kalvade Mårmapakteglaciären med ett kraftigt dån. En mäktig syn (trots glaciärens relativa litenhet) som jag inte trodde jag skulle få se i Sverige.
Det finns ju de som har rundat massivet men då gått över Mårmapakteglaciären. Själv tänker jag inte utsätta mig för någon glaciärtur utan replag, kunnande och utrustning.
Om det går via 1686 och därmed slippa glaciären hoppas jag Du kan besvara.

Ha en fin tur (där fjällen är som bäst) och lycka till önskar Björn

Intressant!

Funderar på att ta ungefär den turen i slutet av juli. På kartan verkar det möjligt att gå från Mårmastugan, rakt på 1667 toppen, vidare mellan snöfälten strax norr om 1686, vika av söderut mot 1821, 1888, 1938, sydost till 1725 och tillbaks till stugan.

Är svackan mellan 1686 och 1821 hanterbar? Det verkar brant uppför till 1821.

Alla tips och råd om toppturer runt Mårma är välkomna.

/Bosse

Intressant

Det var roligt att någon tar upp den "gamla" tråden igen. Sedan jag svarade tidigare (03) i tråden så har jag varit på 1938 och 1888. De "tog" vi med full turpackning i en tur som bl a gick via två Jojoledspass - Vistas - 1938 - 1888 - Måskomårma osv hösten 2004 (höjdartur).

Jag har planer för denna trakt även i år men det var inte svaret på Din fråga.

En kompis till mig har i princip gjort din tänkta tur men de gick upp på glaciären till Mårmatjatja och sedan 1821-1888-1938. Det får stå för dem men jag går, för egen del, inte på glaciärer då jag varken har rätt kunskap eller rätt utrustning.

Om Du gör turen så svara vidare i denna tråd om hur det gick. Jag återkommer om min tänkta tur går i lås.

Mvh Björn

Vi får se vad vädret har att erbjuda när vi kommer upp till Mårma. Vi har lite reservdagar så det kan nog vara värt att vänta ut vädret om det bara handlar om någondag eller två. Det verkar inte vara ett välbesökt område, så det ska bli kul att komma dit.

Jag håller med om glaciärer, det är inte aktuellt utan jag räknar med att gå från 1667 och mellan snöfälten norr om 1686. Om dina kompisar gick upp på 1888 från glaciären så är det ju möjligt att gå upp på nordsidan av den och det var bra info!

Det kommer en rapport efter turen! Åker upp 22/7 så det dröjer lite...

mvh
Bosse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonah Dörrsjöarna vadning? Fjällvandring 0
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg