Vadmal?

Är det någon som har erfarenhet av vadmalskläder? Jag tänker bl.a. på ylles förmåga att isolera i blött tillstånd. Nästa fråga är var jag kan inhandla vadmalskläder och även andra ylleplagg. De butiker jag har letat i verkar inte ha något jätteutbud av yllekläder.

När du säger yllekläder syftar du då på ytterplagg och inte underställ och tröjor?

Underkläder i ren ull finns i massor, ytterplagg i ull och ullblandningar är svårare men det finns.

Exempel från Bergans

IceBreaker har en del ytterkläder men de är mycket svåra att få tag på i Sverige, jag har bara sett rocken Mayfair i butik. Välj Nya Zeeland och sök på coats.

Vadmal har tagits upp i tidigare trådar vill jag minnas men det var ett tag sedan.

Försvarets gamla M38...

är vadmalsbaserade om jag inte missminner mig. Men moderna vadmalsfriluftskläder är det sämre med. Jag vet att det finns hantverksbaserade firmor som tillverkar dyliika, främst för stillasittande friluftsaktiviteter men priserna blir därefter. Har inga namn i huvet men kolla annonssidorna i tidningen Land.

Lycka till//Dag

M39 och M58 var ylleuniformer, liksom M52 och privata M60 samt M87 (solo för arme'n, kan inte FVs och Ms)
Civilt fick jag sytt en jaktdress i tynn dansk yllevadmal.
Vintertid har jag länge kört med yllelångbyxor. Tunn ull gör suveräna kostymer. Tweedkavajer och. byxor är ju klassiska jaktkläder.
Funktionen i torrt väder är suverän.
I våt vårsnö fungerar vådligt lite,men kan man torka sig så finns det ju stunder där kan verka tills dess man beöver torka igen.
Ull på utan är tysst, reflekterar ljus nätan som päls.
Har skaffat ylle men ännu inte låtit sy någon folkdräkt. Av en del tynnare ull håller det på att växer fram en mässdräkt.
Till ytterockar funger de väl. Runskuren kappa är bra rastplagg.
Ull under snabbtorkand plagg funkar länge i terrängen .

Kamraters vadnalsytterkläder få syveräna omdömmen som ytterplagg,

Val värda att utvärdras av envar.

go yut

Mitt tips är att köpa ett par m58 eller m39 och testa. Mitt par kostade 50kr. Jag tycker de är suveräna som jaktkläder på vintern. Varma, ventilerande och tysta. Dessutom ingår ju snölås (fotrem). För blött väder finns det nog bättre alternativ, men förr i tiden var det vadmal som rekommenderades för t ex timmerflottare.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Finns ett gäng

gamla trådar.

Ullskjortor gillar jag liksom Ullunderkläder typ ullfrotté med syntet för slitstyrkan.

Ventilationsförmågan med vadmalsbyxor är behaglig.

Ulljacka har jag ingen erfarenhet av. Finns en del norska stickade ulltröjor med foder av vindtätt material. Trevliga men inte så mycket isolation per vikt som dunskjorta/dunjacka.

Thure

Jag har sytt en jacka i vadmal från harrys yrkeskläder i kinna. Billigt och bra, om det inte blåser för mycket. Som en fleece fast tyngre och lite mer vindtålig. Helt okänsligt för glödsprätt.

Den stora fördelen med ylle i kyla tycker jag är att det isolerar bra även om det är vått.
Jag önskar bl.a. få tag i en tjoick ylletröja med en rejäl polokrage utan dragkedja i halsen som kan leda till onödigt värmeläkage.

Devold har några tjocka ulltröjor med hög krage.
Alnes, Svalbard och Nansen.
De är varma och sköna men kostar skjortan, runt 1500kr.

Jag använder tröjor från denna butik, både till vardags och i skogen, de har mycket att välja bland till hyfsade priser. Tyvärr inte så mycket gjort av Merino för herrar, massa merino i dam.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg