Vadarskor/lägerskor?

Coverboots med regnbyxor utanpå

Kör med ovannämda kombination i år efter det jag har kört med Gummistövlar under regnbyxor tidigare (ja, kalla mig tokig, jag släpade båda kängor och stövlar, jag gillar liksom torra fötter vid civil vandring).

Jag håller med om att Coverboots kan vara lite halkiga, vi tar därför med ett paar XXXXL-strumpor att dra utanpå (bör i blött läga hålla bra på hala stenar tycker jag, men jag har inte studerat relativa material-glid-egenskaper så nån annan får gärna säga att det är ett dumt påhitt ;-) )

Coverboots kräver rejält tilltagna extre storlekar för att snabbt gå på. Har Meindl Borneo MFS i 42 och Coverboots i XL.

/Jonas

Kör med coverboots sen de kom ut och kallades mooseboots. Tesat olika varianter utan och innan med och utan extra remmar. Senaste vandringen (Abisko 21/6-11/7-2004) så blev det regnbyxor som går utanför kängorna och coverbootsen utanpå det och drar åt snöret hårt. Ett eller två kliv med vatten upp över knät resulterar i lite vatten i coverbootsen men har änså länge aldrig varit över sulan på kängan. Men man får ju inte stå och beundra utsikten utan snabba på med kliven.
Jag upplever inte coverbootsen som halkiga men jag går med stavar som ger kanon stöd på vandring och vad....

jag kör med tevas sandaler för vad och som läger doja mina har hållit i 10 år nu. annars är lundhags vadar holkar också bra väger ingenting och är bara att dra på när det ser ut som det blir blött att kunna ha torra fötter när man är ute är det viktigaste som finns så skippa någon av chokladkakorna och ta med dig ett par sockor till.. trevlig vandrings sommar..

Jag har ett par Lundhags coverboot, den modell som går nästan upp till grenen, men de väger 820g. Det gör att man verkligen drar sig för att ta med dem och nu funderar jag på hur man bäst löser sommarens vandring.

Igår testade jag att "vada" med Meindl kängor och regnbyxor utanpå. Nackdelen (som alltid annars är en fördel) för mig som har Haglöfs FOSS-pant är att de har dragkedjor en bit upp på benen, så de släppte igenom vatten fast de var impregnerade. Det var väl tyget som tänderna är fästade i som läckte. Stramade åt runt kängorna med remmar, men det läckte längre upp. Känns bra att prova och upptäcka sånt här innan man åker!

Funderar nu om man ska plocka med skor/sandaler eller coverboots. Det här försöket mot mer UL går ju åt skogen om man tar med vadarna, men vi får se hur man löser det :)

carl_; sa:
Funderar nu om man ska plocka med skor/sandaler eller coverboots. Det här försöket mot mer UL går ju åt skogen om man tar med vadarna, men vi får se hur man löser det :)
Liknande erfarenheter som du av dragkedjor och vad. Annars skulle det nog vara den bästa varianten, eftersom regnbyxorna ändå är med, och man slipper frysa, samt slipper byta skor stup i kvarten.

Se vadarskor jag tycker är bäst kan du läsa om på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4655

SOC Asti Women's, 321g för hela paret i stl 44, sköna, smidiga, bra grepp, röda... 200 spänn ord pris.

Ett ännu häftigare alternativ vore förstås att köpa ett par såna här:
http://www.loplabbet.se/system/search/product.asp?id=518
290g/sko, kan springa lika snabbt som du kan om inte snabbare, bra grepp och skön passform...

Mmm, precis. Nu kanske det redan finns, men annars borde det uppfinnas vattentäta dragkedjor. Det finns ju de där som är mer vattenskyddade, men jag är skeptisk till att de klarar trycket på en meters djup. Jag använder själv en impregnering för dragkedjor som en del dykare använder till sina dräkter osv, men det förutsätter ju att "tygdelarna" av dragkedjan är vattentäta. De borde väl gå att sy i något vattentätt material!?

Det vore verkligen klockrent att vada i regnbyxorna, men har man såndana här "high-tech" brallor med dragkedjor så straffas man tydligen för det ;) Det pinsamma är att om man skulle ta ett par "vanliga" regnbrallor skulle vaden fungera bra, men å andra sidan andas de inte och har en del andra nackdelar också.

Ingen som vet om det finns några grymma regnbrallor som både är lätta, vindtäta, andas och har _vattentäta_ dragkedjor från typ knäna och ner? Gärna billiga också ;)

En tanke jag annars hade var att det borde gå att sy in ett kilformat vattentätt tygstycke vid dragkedjorna, så att man får funktionen av att kunna trä byxan över kängorna, men ändå ha vattentätt innanför själva dragkedjan. Det blir nog ingen hit att göra det själv, men en tillverkare borde kunna ta fram en smidig lösning tycker jag. Om det inte går att göra dragkedjorna helt vattentäta alltså.

carl_; sa:
Mmm, precis. Nu kanske det redan finns, men annars borde det uppfinnas vattentäta dragkedjor. Det finns ju de där som är mer vattenskyddade, men jag är skeptisk till att de klarar trycket på en meters djup. Jag använder själv en impregnering för dragkedjor som en del dykare använder till sina dräkter osv, men det förutsätter ju att "tygdelarna" av dragkedjan är vattentäta. De borde väl gå att sy i något vattentätt material!?

Det vore verkligen klockrent att vada i regnbyxorna, men har man såndana här "high-tech" brallor med dragkedjor så straffas man tydligen för det ;) Det pinsamma är att om man skulle ta ett par "vanliga" regnbrallor skulle vaden fungera bra, men å andra sidan andas de inte och har en del andra nackdelar också.

Ingen som vet om det finns några grymma regnbrallor som både är lätta, vindtäta, andas och har _vattentäta_ dragkedjor från typ knäna och ner? Gärna billiga också ;)

En tanke jag annars hade var att det borde gå att sy in ett kilformat vattentätt tygstycke vid dragkedjorna, så att man får funktionen av att kunna trä byxan över kängorna, men ändå ha vattentätt innanför själva dragkedjan. Det blir nog ingen hit att göra det själv, men en tillverkare borde kunna ta fram en smidig lösning tycker jag. Om det inte går att göra dragkedjorna helt vattentäta alltså.

Varför måste det vara dragkedjor på byxorna? Annars finns det flera regn/vindbyxor som är både vattentåliga, lätta och andas bra!

Varför måste det vara dragkedjor på byxorna? Annars finns det flera regn/vindbyxor som är både vattentåliga, lätta och andas bra!
Ja, det var ju en bra fråga :)

Det jag tycker är viktigt är att kunna få på sig byxorna utan att ta av kängorna, och ändå ha en rätt tajt byxa. Kan man lösa detta utan blixtlås (vilket man kanske kan) så applåderar jag och köper ett par sådana nästa gång.

Fosspanten har för vida ben tycker jag, så något mer slimmat blir det nog nästa gång.

Har du några bra tips du kan ge namn på eller länka till?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg