Vadarskor/lägerskor?

coverboots!

har nu testat ett par coverboots i XL (44-47 enl lappen i skon) och jag har 45 på mina vandringskängor som påminner om meindl island pro. Jag fick inte ner hälen tillräckligt i det 'svarta', så jag antar att jag behöver XXL.

Har ni regnbyxorna utanpå eller innanför Coverbootsen?

Det borde vara svårare för vattnet att komma in om man har regnbyxorna utanpå, men kommer det väl in så blir det blött i kängorna också antar jag. har man regnbyxorna innanför så kommer väl vattnet in i Coverbooten lättare men då rinner det ner längs regnbyxan och fyller Coverbooten innan det kommer upp över skoskaftet?:)

Jag har de höga Coverbootsen (minns inte vilken storlek, jag tog med kängorna i affären och provade), de räcker nästan upp till skrevet. Mycket praktiskt, men vikten är lite tråkig, dryga 800 gram.

/Håkan

regnbyxorna......

........ har jag alltid utanpå kängorna, liksom andra byxor också.
tejpar man hårt i skarven så kommer det inte in vatten om man nu inte tänkt stå där i vattnet och fundera en längre tid. Det finns säkert någon som tycker att lite silvertejp också är en belastning att bära. Men man gör ju som man vill........ strävar man alltid efter att få så lätt packning som det bara är möjligt vet jag inte om vi pratar om samma "typ" av vandring och upplevelse. Man skall må bra, ha roligt trivas och unna sig lite mys pys på kvällarna med god och tillräcklig mat, se till att man kan hålla sig torr och inte hela dagen gå och gruva sig för vadet som kommer längre fram... Tycker man att ryggsäcken är för tung så kanske man skall minska på maten OCH korta ner turen.
Att vada barbent med bara sandaler är fråga om självplågeri om det är en lite bredare jåkk, risken för att man tappar kontrollen över sina ben är stor. Sen finns det ju naturligtvis sådana som menar att just detta ÄR fjällvandring. Tung ryggsäck, långa dagsturer, vada kalla vatten, ta tid, spartansk utrustning, lite mat osv.....

Re: coverboots!

migael; sa:
Har ni regnbyxorna utanpå eller innanför Coverbootsen?

Jag kör utan regnbyxor och coverbootsen utanpå byxan. Jag har tack och lov inte behövt vada djupare än till knät. De tillfällen det har runnit över så har det bara blivit blött utanpå kängorna.

avslutad210712

Gäst
Förra vandringen

körde jag med ett par Garmont Nagevi Nubuck. Lätta fina skor när de är torra....

Efter ett vad väger de bly och de tar länge att torka.

Så sista svängen fick mina gamla Teva följa med.

Kommer att köpa eller göra mig ett par damasker till nästa år och sen kör jag med Nagevi vid tältning. Sanningen att säga så tar det så lång tid att byta skor vid ett vad att jag för det mesta chansar utan att byta skor utom om det är så högt vatten att jag vet att det aldrig kommer att gå.

orienteringsskor

Jag använder OL-skor. Suger ej vatten, skyddar tårna,bra grepp, skyddar mot mygg, skyddar mot rivande kvistar om man vill gå lite längre i dom . Är rel lätta.
Många andra verkar frukta att tappa känseln i hela foten och sedan snubbla. Hur många vad i Sverige är så långa att man tappar känseln i fötterna så att man riskerar att snubbla? 1 st?

Re: orienteringsskor

JMel; sa:
Jag använder OL-skor. Suger ej vatten, skyddar tårna,bra grepp, skyddar mot mygg, skyddar mot rivande kvistar om man vill gå lite längre i dom . Är rel lätta.
Många andra verkar frukta att tappa känseln i hela foten och sedan snubbla. Hur många vad i Sverige är så långa att man tappar känseln i fötterna så att man riskerar att snubbla? 1 st?
Det är inte bara längden det handlar om utan även svårighetsgraden. Hårt strömmande vatten eller glaciärjokkar helt utan sikt gör att man måste avancera ytterst försiktigt, och då tar det tid även om själva sträckan är kort.

vaddå vadarskor

Ska erkännas att vad inte så ofta är aktuellt för mig,
men jag kan inte minnas att jag någon enda gång
bytt skor inför ett sådant. Skorna blir ungefär
lika blöta av ett vad som av att gå bland vide och
dvärgbjörk efter regn. Simpla skor är det, f ö,
ett par Salomon som kostat 130 euro (för kontinentalt
bruk har jag ett par skor av samma märke, med stegjärnsklack, för 150 euro).

Att jag trots detta i hundra år släpat på ett par sandaler eller gamla lättare joggingskor för lägerbruk är
därför närmast obegripligt. Gud inskred under min sista
etapp på Korsikas GR20 för två år sen genom att
ena skon försvann och efter det (69 vandringsdagar)
har jag inte haft lägerskor. Lägerkläder i övrigt
har jag betydligt större förståelse för och
mina består av ett par ankelsockor.

Re: vaddå vadarskor

Jag tycker mig känna igen namnet Peter Hackman. Är det Professor Hackman som är i farten igen?

/Håkan

Så, nu har jag inskaffat Coverboots storlek XL & XXL (inte bestämt vilka jag behåller ännu).
Underligt nog så verkar dessa nya i XL passa rätt så bra fast då jag lånade XL av en kompis så var dom för små.
Har Lundhags ändrat designen under dom sista åren?

migael; sa:
Vad har ni på fötterna då ni tvingas göra ett vad som går över skaften på kängorna?

jag använder ett par joggingskor eller ett par sandaler och båda dessa väger kring 750-800 gram vilket jag tycker är för mycket.

Förslag på lätta skor/sandaler med bra sula till ett vettigt pris?

Kolla efter riktigt enkla sandaler modell teva-stuk, även fast dom nu är ohyggligt dyra. Själv köpte jag ett par shyssta McKinley teva-kopior till mindre än halva priset för ett par original-teva. Okej, kvaliteten är kanske inte världens bästa, men dom har hållt i mer än 2 år av flitigt användande nu.

Coverboots?

Jag har tittat lite närmare på mina coverboots, sulan på dem verkar inte vara helt övertygande. Är de inte halkiga att vada i, särskillt med tanke på att de sitter lite löst utanpå kängan?

/Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg