Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vadarskor/lägerskor?
- Trådstartare migael
- Start datum
Hejsan,
Jag kör med ett par sandaler. Dom väger också en hel del men garanterat mindre än ett par blöta jympadojjor. Jag tror dom väger runt halvkilot. Till nästa tur hade jag tänkt ta med ett par våtdräktssockor, borde funka tycker jag. Fördelen är att det borde bli både lättare och varmare. Nackdelen är dom inte funkar som lägerskor.
Nån som har erfarenhet med våtdräktssockor?
Hälsningar
Bengt
Jag kör med ett par sandaler. Dom väger också en hel del men garanterat mindre än ett par blöta jympadojjor. Jag tror dom väger runt halvkilot. Till nästa tur hade jag tänkt ta med ett par våtdräktssockor, borde funka tycker jag. Fördelen är att det borde bli både lättare och varmare. Nackdelen är dom inte funkar som lägerskor.
Nån som har erfarenhet med våtdräktssockor?
Hälsningar
Bengt
Varför kör ni inte med vadare i stället? Då slipper man byta skor vilket jag tycker är omständigt om myggorna är jobbiga. Det är bara trä över de vanliga skorna och traska över.
Den korta varianten av Lundhags väger runt 400 gram.
crazy; sa:Varför kör ni inte med vadare i stället? Då slipper man byta skor vilket jag tycker är omständigt om myggorna är jobbiga. Det är bara trä över de vanliga skorna och traska över.
Kan bero på att jag har för stora fötter eller för små vadare, men jag har inte upplevt det som så bara. Tar mig en 10-15 minuter att få vadarna över ett par blöta kängor...
/Johan
Jag kör också med Coverboots, både som läger- och vadningssko (har stoora fötter och inga problem med att få på vadarna).
Om jag ville spara vikt skulle jag ta ett par riktigt enkla sandaler eller göra ett par av en plastinnersula och gummiremmar.
Om jag ville spara vikt skulle jag ta ett par riktigt enkla sandaler eller göra ett par av en plastinnersula och gummiremmar.
Nordesjö; sa:Jag kör också med Coverboots, både som läger- och vadningssko (har stoora fötter och inga problem med att få på vadarna).
Hur höga är dom lättare (lägre) av Lundhags Coverboots?
jag har funderat på att köpa dom lättaste badtofflorna man kan hitta i stan och sedan göra dom stabilare med remmar som man spänner runt hälen/vristen osv, men jag är lite orolig över stabiliteten samt på fästet med en sån sula om man gör ett svårt vad.
migael; sa:Nordesjö; sa:Jag kör också med Coverboots, både som läger- och vadningssko (har stoora fötter och inga problem med att få på vadarna).
Hur höga är dom lättare (lägre) av Lundhags Coverboots?
jag har funderat på att köpa dom lättaste badtofflorna man kan hitta i stan och sedan göra dom stabilare med remmar som man spänner runt hälen/vristen osv, men jag är lite orolig över stabiliteten samt på fästet med en sån sula om man gör ett svårt vad.
Till strax under knäna tror jag.
Sen till föregående talarare så skall man tydligen ta en storlek för stor.
Våtsockor
Förra sommaren använde jag våtsockor vid ett kortare vad. Det fungerade jättebra, tyckte jag, så jag kommer att fortsätta att packa med dem istället för sandaler som jag gjort tidigare. Då jag vadar i sandaler brukar det komma in grus under tårna, det gör ont, detta slapp jag i våtsockorna. Dessutom är de lätta och tar väldigt liten plats.
Hälsningar BrittMarie som har planer på Jämtlandsfjällen om ett par veckor...
Förra sommaren använde jag våtsockor vid ett kortare vad. Det fungerade jättebra, tyckte jag, så jag kommer att fortsätta att packa med dem istället för sandaler som jag gjort tidigare. Då jag vadar i sandaler brukar det komma in grus under tårna, det gör ont, detta slapp jag i våtsockorna. Dessutom är de lätta och tar väldigt liten plats.
Hälsningar BrittMarie som har planer på Jämtlandsfjällen om ett par veckor...
Jag har 42 i kängor och XXL på mina coverboots. De går lätt att få på (till skillnad från mina förra i XL) men är väldigt vida över foten, ngt som stör vid cykling. Detta löser jag med ett gummiband som drar ihop det hela. Jag tycker att de är hala på stenar mm därför har jag avstått från att använda dem vid vadning, men det kanske blir dags att prova eftersom andra verkar ha bra erfarenheter.
/Eric
/Eric
Re: Orienteringsskor
Borde funka bra...stadiga tunna sulor med bra grepp,sitter stadigt på foten,binder nästan inget vatten,torkar snabbt och har lågt vattenmotstånd..haskell; sa:Jag har ett par Silva K40. Walsh har några bergslöparskor som kan vara ännu lättare.
Regnbyxorna.......
..... och silvertejp nedtill, är varmt och torrt.
har funnit att det inte finns någon anledning att kliva omkring i iskallt vatten barbent.........
Med den lösningen kan man även gå längre sträckor på torra marken, till ev nästa vad, utan att behöva "byta om". Covverbots o likn är ju lite kännsligare om man skall gå på stenar osv.
Lägerskor, ett par enkla sandaler..........
Är å andra sidan inte en "gramjägare".... men jag brukar kappa skaftet på tandborsten ;-)
..... och silvertejp nedtill, är varmt och torrt.
har funnit att det inte finns någon anledning att kliva omkring i iskallt vatten barbent.........
Med den lösningen kan man även gå längre sträckor på torra marken, till ev nästa vad, utan att behöva "byta om". Covverbots o likn är ju lite kännsligare om man skall gå på stenar osv.
Lägerskor, ett par enkla sandaler..........
Är å andra sidan inte en "gramjägare".... men jag brukar kappa skaftet på tandborsten ;-)
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg