Till...
vilken sorts vadning hade du tänkt att använda dem?
1. Vadarbyxor eller vadarstövlar?
- brallor är bra när man kommer att vada mycket och promenera mindre, för vadarstövlar gäller vice versa (gå mer, vada mindre)
2.Ok, vad är intressant gällande vadarstölar?
- De ska ha en bra stövel och de skall även ha ett bra spänne för att ha dem uppsatta. Vidare så skall de stanna ihoprullade under gång. Ett par som (fiske)kompisar till mig är nöjd med är Loops vadar stövlar. Jag använder inte vadarstövlar utan....
3. Vadarbyxor, strumpvadare eller stövelvadare?
- Jag förespråkar strumpvadare TILLSAMMANS med en bra vadarsko. Det är skönare att vada i samt så ger de bättre stöd. Att vadarskon har filtsulor är självklart (Loops Cordura vadarskor ROCKAR fett...). En annan fördel med strumpvadare är att de är betydligt behändigare att packa...men vilket material skall vadarna bestå av...
4. Neoprene, PVC eller ventilerande?
Jag föreslår ventilerande vadare, några som felaktigt benäms som Andningsvadare (bara växter och djur andas...har jag lärt mig numera) ett par bra vadarefabrikanter är Simms, Loop samt, de som jag har,Orvis. Med rätt underställ/fleece så funkar dessa även bra i kallt vatten, att mina vadare är lättpackade är ju inte helt fel heller...
Neoprenevadare är toppen om man står i kallt vårvatten, då finns det inget bättre alternativ, MEN när du väl kliver upp så är de ett helvete att gå i, har traskat efter Kaitumälven i "neopprisar" och jag var inte på glatt humör...det enda som det skall vara neoprene på är på fötterna på ett par ventilerande vadare. Men om du ska stå bland isflaken så kan det vara läge med neoprenare...
PVC kan vara ett alternativ om man är i slutet-på-månaden-läget ,lite kosing med andra ord, så ger jag inte så mycket för PVC vadare, jag ger faktiskt ingenting för dem i och med att jag inte vill ha dem (har aldrig sett PVC vadare med varken bra stövlar eller filtsulor).
Men mina råd gäller ju förståss för det fisket som jag bedriver, det finns säkerligen dem som tycker att jag har helt fel...
Hur som haver barnen kär...ehhh så ska det ju inte stå... Nåja, det var min tjugofem-öring i ämnet, hoppas att det gav något i alla fall.
MVH Anders B
[Ändrat av brook 2001-12-08 kl 00:59]