Nja...
i mitt fall så uppstod inte irritationen när jag stod utvadad i vattnet, utan i samband med transporter på land.
I mitt fiske så tenderar jag att röra på mig, som de flesta andra misstänker jag, och det var i samband med dessa transporter som jag erfor dessa otrevliga hudutslag.
Förutom att jag traskar omkring en del när jag fiskar, så gillar jag att mina ventilerande vadare tar relativt lite plats att packa ned.
Om jag skall besöka ett vattendrag jag aldrig varit vid tidigare så är det inte några problem att ta med sig vadarna (och vadarskorna förståss) "just in case", i och med att de inte inkräktar allt för mycket i ryggan, som vanligtvis följer med (packad med bland annat yxa, falukorv, kaffepanna, kaffe och annat "livsviktigt"
).
Denna "gardering" känns inte speciellt betungande om det visar sig att det "nya" vattendraget antingen inte gick att vada i, alternativt inte kräver vadning, något jag har svårt att se som uppnåbart med neoprenvadare.
I mångt och mycket så formar situationer mig mer än jag kan forma dem, men i och med mitt val av ventilerande vadare så har jag förhoppningsvis format just denna situation mer än vad den har format mig.
Men det är ju jag det...om man nu vet om att man (enbart?) skall fiska i sk*tkallt vatten och inte traska omkring något så lär ju neoprenare vara tämligen oslagbara.
/Anders B