Har varit vid Laisälven flera gånger, både vandrat och paddlat. I slutet av augusti/ början av september år -98 var det åtminstone möjligt att vada över Laisälven i trakterna av Glibbojokka. Kommer dock inte med säkerhet ihåg om det var strax efter Glibbojokka eller längre nedströms, men skulle tippa på det tidigare. Vid det tillfället var vattenståndet lågt. Vid högre vattenstånd hade det inte varit möjligt att vada. Överlag är Laisälven en rätt stor älv efter Laisstugan och några andra platser att vada har jag inte prövat på. Det är möjligt att de finns, då mest troligt i de bredare partierna som du själv funderat på. Eftersom det inte finns några uppsamlande sjöar i Laisälven och fjällen stupar rätt brant ner mot älven, är den ytterst känslig för regn. Har själv varit med om att vattennivån stigit med någon meter över en natt. Vid riklig vattenföring kan också Glibbojokka eventuellt ställa till med problem.
Nära Laisäven finns det både på norra och södra sidan rikligt med kärrmarker, eventuellt "värre" på den norra sidan. Har inte kartan framför mig, så jag är inte helt på det klara med vilken rutt du tänkt följa, mer el. mindre rakt norrut från Glibbojokka skulle jag tro?
Hurasjokka (högre upp Dadtjajokka) går i normalfall att vada c 1 km från utflödet i Laisälven. På kalfjället torde Dadtjajokka vara vadbar på flera ställen, åtminstone innan dess fallhöjd ökar. Har rört mig i de nedre delarna nära Laisälven och också ca två-tre km nedströms bron vid leden mot Silvervägen. De närmaste kilometrarna nedströms bron hittas nog vad, liksom även troligen en bit ännu längre nedströms.
För att vara på säkra sida skulle jag ända föreslå att du tar dig till Laisstugan och följer leden därifrån. Det verkar som om leden används rätt lite och sommartid torde man inte direkt behöva bekymra sig om trängsel på leden. Tiden som sparas in genom att undvika vad och kärr kan lämpligen användas till turer mot Fierras. Från bron över Dadtjatjokka är det rätt lättvandrad terräng (ställvis sten/ blockfält) upp mot Fierras. N. Fierras (1605 m ö h) bestiges utan problem från den södra sidan.