• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad vill du bli när du blir stor?

Inte direkt. Ville bli "busschaufför eller astronom" när jag var liten.. :) Men det blev bra ändå.
 
Kommer inte ihåg vad det var som gällde när jag var riktigt liten, men i 9:an var det iaf konstnär eller rockstjärna. Jag är journalist idag.
 
Tja, är ganska nöjd med vem jag är och vad jag har fått vara med om. Förhoppningsvis så finns det mer för mig att uppleva där ute :)

Mvh /Joel
 
Innan jag blev tonåring viste jag att jag skulle bli läkare. Jag var ett sk "öronbarn" och var tvungen att uppsöka läkare titt som tätt. Det enda de gjorde var att glo mig i hals och öron och sen säga: "Det blir 30 kronor." Det tyckte jag var ett högst sympatiskt sätt att förtjäna sitt uppehälle.
Som tonåring upptäckte jag att de flesta av mina lärare var dåligt skickade för sin uppgift. Jag kom fram till att det måste vara den enklaste sak i världen att faktiskt bli en BRA lärare.
På den vägen är det. Hur jag har lyckats må andra bedöma, men jag har (nästan) aldrig ångrat mitt yrkesval.

MAJJEN HåkanF
 
..."ska du bli som far och mor, en försäljare eller disponent nånstans".... (Vaskarubli - Ebba Grön)

Det blev jag inte. Jag blev ungefär vad jag ville; däremot blev man mer kontorsråtta och skärmslav än vad jag föreställde mig.
 
Jag vill bli lycklig!!!! Jag vill vara en bra människa!!! Ibland är jag det och i bland inte.

Varför svarar så många ett yrke eller en titel på denna fråga? Är det det som är det väsentliga i livet??
/Mattias
 
Mattias71; sa:
Jag vill bli lycklig!!!! Jag vill vara en bra människa!!! Ibland är jag det och i bland inte.

Varför svarar så många ett yrke eller en titel på denna fråga? Är det det som är det väsentliga i livet??
/Mattias

Jag tror det var yrket/titeln som efterfrågades. Och eftersom man tillbringar 8 timmar om dagen där man jobbar är det en rätt stor del av ens liv. Lycka är flyktigt och är det det man letar tror jag det är svårt att finna. Att vara en bra människa kan man vara på många sätt.
 
Fjällvandrare

Jag arbetar som receptionist, och förr jobbade jag som brevbärare, men vad jag ÄR egentligen är fjällvandrare och resenär. Inte i den omfattning jag skulle önska, men det går bra ändå.
 
Saker jag ville bli och blev: produktutvecklare

Saker som jag ville bli men inte blev: industridesigner

Saker som jag inte visste att jag ville bli men blev: illustratör (det var ju en hobby, inte ett jobb), webbdesigner, grafisk formgivare, datorspelsutvecklare

Saker som jag trodde att jag ville bli men inte ville bli och därför inte blev: civilingenjör farkostteknik

Saker som jag inte trodde att jag ville bli men blev, och det var helt ok: statligt anställd, IT-konsult

Ungefär så...
Så se till att ha stora valmöjligheter. Ju högre man tar liften, desto fler nedfarter kan man välja mellan.
 
Re: Fjällvandrare

Boludo; sa:
Jag arbetar som receptionist, och förr jobbade jag som brevbärare, men vad jag ÄR egentligen är fjällvandrare och resenär. Inte i den omfattning jag skulle önska, men det går bra ändå.

Tillägg i efterhand: Vad jag ville bli var, i kronologisk ordning: Paleontolog, vulkanolog, laboratorieassistent. Alla visade sig innebära väldigt mycket pluggande, så jag blev postis. I 26 år, medans jag funderade på vad jag skulle bli! Sen kom jag på att turismen är intressant, och där är jag nu.
 
Jag är det jag vill vara just nu. Vad jag vill bli när jag blir större vet jag inte för just nu gör jag ju vad jag vill göra och jag är ganska stor, 32 år, men om 20 år är jag ju ännu "större".......

När är man stor?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg