Kanske svårt att presentera på ett bra sätt eftersom döden kan vara känsligt ämne men:
Fakta 1: Nästan alla dödsfall i överlevnadssituationer beror på stress och uppgivenhet
Fakta 2: I princip allt vatten i Sverige är drickbart.
Fakta 3: Man klarar sig utan mat i flera veckor (alltså ingen orsak till stress om man inte har mat)
Fakta 4: Inga djur i Sverige är särskilt giftiga (jordgeting är giftigast men i princip alla överlever en attack), och inga djur jagar människor (inte ens varg eller björn, även om de kan bli farliga när de blir trängda) = ingen stress i skogen för djurens skull.
Fakta 5: Det finns få fall av ödemark som man kan hamna i som man inte hittar civilisationen om man går en dag åt samma håll. Även om man tycker man är vilse långt bort är det i princip alltid hus och vägar i närheten.
Fakta 3-5 är i stort sett ämnade att stödja Fakta 1. Fakta 2 är det som ger den långsiktiga överlevnaden.
Jag har hört så mycket myter om dessa fakta i min ungdom och framför allt i skolan så pratas det mycket om det framför allt efter filmer på TV med anknytning till överlevnad. När det gäller att allt vatten är drickbart så är jag själv ett levande bevis för det. Dricker alltid vatten direkt ur sjöar och bäckar när jag är ute och rör mig. Om man håller sig lugn och dricker mycket vatten klarar man sig upp till 10 veckor utan mat om man inte drabbas av omständigheter som köld, vandring eller sjukdom (empiriskt bevisat av IRA). Har själv blivit biten av huggorm och många av mina kamrater också (stenigt och soligt där vi lekte som barn) och vi har aldrig ens besökt läkare för det. Min far körde över ett jordgetingbo (som enligt expertis är giftigare än huggorm) och fick flertal stick utan större biverkningar. Och när det gäller fakta 5 så kan ni ju själv kolla på kartan och sedan försöka dra ett streck i 2 mil åt någon riktning utan att stöta på en väg.
Detta är fakta som jag alltid tar upp i friluftssammanhang och med arbetskollegor som visar intresse. För de som reser med flyg och undrar över sådana situationer brukar jag också nämna att levern klarar 3 dl havsvatten varje dag och att vätskan och saltintaget bara är positivt i varma miljöer. Att beakta dock att för mycket saltvatten kan vara rent dödligt eftersom överskott av salt i kroppen tas ut genom urinen och kroppen därmed dumpar vatten i kampen mot saltet.