Re: Visst är vi rädda om viltet!
Jag har svårt att tro att vi någonsin kommer tappa kontrollen över vargstammen, vi har ju redan nästan lyckts utrota den en gång, med sämre vapen än nu.
Jag kan inte heller säga hur stor vargstammen kan vara utan att problemen blir för stora, men 500 st kan inte gärna vara i överkant. Problemet med vargar tror jag är större för samer och andra boskapsägare än för jägarna. Här behöver man helt enkelt utveckla olika tekniker för att skydda djuren. I Spanien, som ju har en mycket stor vargstam i områden men mycket får, har löst problemet med hjälp av hundar. En speciell typ av hund med ett kraftigt halsband med stålpetsar på, hindrar vargarna och skyddar boskapen. Halsbandet skyddar hundens nacke och strupe ifall det skulle behövas.
Hans
Problemet är bara, hur vårdar man viltstammarna? Ett aktuellt exempel på när det inte går bra är väl den sjukdom älgarna Älvsborgs län drabbades av för ett par år sedan. De dog som flugor och ingen viste varför, nedsatt immunförsvar mm troddes vara orsaken. Nu har man väl kommit fram till att man har skjutit av stammen felaktigt, så det blivit för hög medelålder så älgarna dog av hög ålder. Det visar hur svårt det är att ta på sig ansvaret att spela gud.arko; sa:Visst är det så! Visst blir vargen en farlig konkurrent om viltet när dess antal blir för stort! Det är ju det diskussionen borde handla om. -Hur skall vi förvalta stammen? Kan vi förvalta stammen om vi kommer upp i de siffror som naturvårdsverket eftersträvar? De som vet mest om och arbetar med dessa frågor, tex. jägarorganisationerna, menar att vi KOMMER ATT TAPPA KONTROLLEN. Det är DET som är problemet! Det låter vackert att vi skall låta naturen sköta sig själv men vet vi ens om det skulle fungera? Har människan inte redan förstört förutsättningarna för en sådan balans?
Ingen jägare behöver skämmas för att han eller hon tänker i viltvårdbanor. Jägare har bedrivit medveten viltvård i hundratals år - predatorjakt är en av de viktigaste viltvårdande åtgärderna. Lika grundligt som man läser om samspelet i naturen när man läser jägarexamen får man sätta sig in att det innebär hårt jobb med viltvård om man vill ha en bra viltstam. Predatorjakt är en bra åtgärd om vi vill fortsätta att använda jakt som en effektivt utnyttjande av en förnyelsebar resurs (ha möjlighet att skjuta och äta mycket vilt). På samma sätt som vi vill ha kontroll på rävstammen måste vi ha kontroll på vår vargstam.
I länder där man varit i vår situation (områden i kanada, baltstaterna, etc) och låtit stammen växa till för många djur har man tappat kontrollen. Det får inte hända här! Vi som har stort intresse i att ha fortsatt goda möjligheter att jaga i framtiden lyssnar på dem som har erfarenhet av problemet eller är riktigt insatta i det.
Jag har svårt att tro att vi någonsin kommer tappa kontrollen över vargstammen, vi har ju redan nästan lyckts utrota den en gång, med sämre vapen än nu.
Jag kan inte heller säga hur stor vargstammen kan vara utan att problemen blir för stora, men 500 st kan inte gärna vara i överkant. Problemet med vargar tror jag är större för samer och andra boskapsägare än för jägarna. Här behöver man helt enkelt utveckla olika tekniker för att skydda djuren. I Spanien, som ju har en mycket stor vargstam i områden men mycket får, har löst problemet med hjälp av hundar. En speciell typ av hund med ett kraftigt halsband med stålpetsar på, hindrar vargarna och skyddar boskapen. Halsbandet skyddar hundens nacke och strupe ifall det skulle behövas.
Hans