Intressant med din redogörelses Martin. Uppfattade du några tecken på dyning under isen eller att isen var utmattade innan svallet kom? Att båtar kan bryta upp is, är välkänt från bl.a. Sörmlandsskärgården nära Oxelösund och i Mälaren på Björkfjärden. Men i många fall kan man stå mycket nära en passerande båt utan att isen påverkas synbart. Min erfarenhet av bogserbåtar är dock att de ofta drar upp stort svall pga. hög motorstyrka och kort bulligt skrov.
Vid incidenten vid Askö 2003, fick vinden från helikoptrarnas rotorblad isen att bryta upp. Skedde så denna gång?
Allmänt:
Jag tror man ska akta sig för att generalisera västkustisens egenskaper (gäller för all del även östkustis och insjöis). Som Palle nämner kan salthalten i ytvattnet variera mycket stort. Men saltisens egenskaper påverkas även av bildningssätt, kristallstruktur, temperatur och åldrande. I äldre is kan också egenskaperna variera i olika lager. Därtill kommer geografiska skillnader som påverkar dyning och strömmar, samt skillnader i fartygstrafikering. Min erfarenhet är att små skillnader kan få isen att uppträda på mycket olika sätt.