Ett deplacement skrov bärs upp av sin volym, deplacement. Ett planande skrov bärs upp av resultant krafterna man får när skrovet planar på vattenytan.
För i världen när båtar drevs av ångmaskiner och var byggda av järnskodd ek. kunde man ha problem att komma upp i båtens "skrov fart" nuförtiden med lättviktsskrov och extrema längd/bredd förhållanden har man inga som helst problem att överstiga "skrov farten".
Vindsurfing brädor av typen sinkers är extrema planande skrov dom har helt enkelt inte tillräcklig volym för att kunna flyta.
Att avgöra när ett skrov planar eller bara går in i '''''''''''''''''' fort är otroligt svårt att avgöra. En vanlig touring kajak kanske aldrig planar under hela sin livslängd.
Även vanliga vågsurfingbrädor tillbringar mestadels av sin tid i deplacement läge.
Att göra ett skrov helt optimerat för planing som även skall fungera som touring kajak verkar inte helt riktigt. Fast det är förstås väldigt roligt att folk meckar och är kreativa kanske en dag...........
En annan variant är bärplansfarkoster det finns en uppsjö av olika varianter
Hans Friedel
För i världen när båtar drevs av ångmaskiner och var byggda av järnskodd ek. kunde man ha problem att komma upp i båtens "skrov fart" nuförtiden med lättviktsskrov och extrema längd/bredd förhållanden har man inga som helst problem att överstiga "skrov farten".
Vindsurfing brädor av typen sinkers är extrema planande skrov dom har helt enkelt inte tillräcklig volym för att kunna flyta.
Att avgöra när ett skrov planar eller bara går in i '''''''''''''''''' fort är otroligt svårt att avgöra. En vanlig touring kajak kanske aldrig planar under hela sin livslängd.
Även vanliga vågsurfingbrädor tillbringar mestadels av sin tid i deplacement läge.
Att göra ett skrov helt optimerat för planing som även skall fungera som touring kajak verkar inte helt riktigt. Fast det är förstås väldigt roligt att folk meckar och är kreativa kanske en dag...........
En annan variant är bärplansfarkoster det finns en uppsjö av olika varianter
Hans Friedel