Vad tusan är detta?

Ett deplacement skrov bärs upp av sin volym, deplacement. Ett planande skrov bärs upp av resultant krafterna man får när skrovet planar på vattenytan.

För i världen när båtar drevs av ångmaskiner och var byggda av järnskodd ek. kunde man ha problem att komma upp i båtens "skrov fart" nuförtiden med lättviktsskrov och extrema längd/bredd förhållanden har man inga som helst problem att överstiga "skrov farten".

Vindsurfing brädor av typen sinkers är extrema planande skrov dom har helt enkelt inte tillräcklig volym för att kunna flyta.

Att avgöra när ett skrov planar eller bara går in i '''''''''''''''''' fort är otroligt svårt att avgöra. En vanlig touring kajak kanske aldrig planar under hela sin livslängd.

Även vanliga vågsurfingbrädor tillbringar mestadels av sin tid i deplacement läge.

Att göra ett skrov helt optimerat för planing som även skall fungera som touring kajak verkar inte helt riktigt. Fast det är förstås väldigt roligt att folk meckar och är kreativa kanske en dag...........

En annan variant är bärplansfarkoster det finns en uppsjö av olika varianter

Hans Friedel

OT:

Vad det är som skulle kunna patenteras eller på annat sätt skyddas vet vi ju inte, och därmed kan vi ju vare sig bedöma om det är patenterbart eller om det är möjligt just utifrån förekomsten av nyhetshinder, dvs om t ex annonsen är detsamma som en publicering av uppfinningen.

Jag tror inte säljaren har ambitioner att patentera, men det vore ju ändå fullt möjligt, om han inte avslöjat hemligheten med bilderna eller i texten. Om sedan folk vill kika, så kan man avtala om tystnadsplikt.

Skulle dock inte tro att detta är planen. Men just utifrån att det saknas patent, mönsterskydd och troligen inte finns några immaterialrättsligt skydd alls, så kan jag ju ändå utan vidare förstå att det finns en poäng i att i någon mån hålla det hela lite lagom hemligt. Den som köper paketet, vill ju hinna etablera sig på något vis innan nån annan kopierar idén, om den nu är bra.

Helt riktigt är det relativt enkelt att få ett patent, svårigheten är väl snarast att få ett patent godkänt som också är en bra uppfinning i nåt slags kommersiellt avseende. Samt att sedan lyckas bevaka och skydda det. Och däri ligger ju också att det ska vara ett bra patent såtillvida att man hindrar konkurrenter att kringgå det.

......

Att mönsterskydda något efter det att man publicerat/offentliggjort det går inte. Men produkten kan ju vara bra ändå!

Fast då kan väl ingen annan mönsterskydda den heller? Har den väl blivit publicerad, dvs sålt i ett ex eller visad i sin helhet offentligt, kan ingen annan heller komma och påstå att det är deras idé.

Därmed är det upp till vem som helst att kombinera surfbräda och kajak, och sälja dem.

Idén verkar kunna mönsterskyddas, men jag ser inte vari nyskapandet skulle ligga som berättigar ett patent. Konceptet kajak är knappast nytt. Fenor under ej heller och skrovformer finns av alla de slag. Problemet med mönsterskydd är väl att det inte är lika hårt skyddat som patent. Ändrar man lite på längd, linjer, placering av fenor, fenform, säte, överbyggnad mm går man runt det.

Nä, lite så är det, mönsterskydd är lättare att få, men som regel så smalt att det lätt kan kringgås - om det nu snarare är en princip man ska skydda.

Dock vill jag påstå att man kan skydda tämligen teoretiska principer eller egenskaper för en produkt. Ibland blir det ett bra skydd, eller så blir det bara ett till patentnummer. I viss mån är det dock så att patent i sig imponerar på kunder, och skrämmer de som annars skulle kopiera, men i själva verket inte är så bra på patenträtt, eller så fräcka att de vågar chansa i största allmänhet.

Nu är det väl så att kajakerna skulle kunna vara just en lyckad kompromiss eller kombination, och får man då köpa nåt som nån lagt ned många timmar på att finslipa, och som är klart att dra igång produktion av, så framstår väl inte 100 kkr som särskilt mycket.

Är kajaker normalt patent- eller mönsterskyddade?

Jag inbillar mig att de inte är det, utan att respektive konstruktör/tillverkare lever med risken att någon börjar tillverka och sälja kopior (vilket ju också har skett ibland).

Är kajaker normalt patent- eller mönsterskyddade?

Jag inbillar mig att de inte är det, utan att respektive konstruktör/tillverkare lever med risken att någon börjar tillverka och sälja kopior (vilket ju också har skett ibland).

Det handlar mer om upphovsrätt. Det var ett uppmärksammat mål för en massa år sedan där en person gjutit en form på ett motorbåtsskrov. Han hävdade att det var "en snarlik båt" och inget plagiat men uppmätning samt att en skada på originalformen fanns med på kopian gjorde att bevisningen höll och han fälldes.

Det har funnits ett antal patent på båtbottnar bl a Sigurd Isacssons aktre del på botten med integrerade trimplan på Flipperbåtarna och Bo Oldenburgs sk fiskfjällsbotten på några Rydsbåtar.

För att det skall vara värt att patentera något måste upphovsmannen tro att det finns någon ekonomisk vinning vid en eventuell tvist. Att registrera ett patent kräver troligtvis att en patentingenjör anlitas och det kostar också några kronor.
Det är inte helt gratis att driva en tvist och den lilla mängd pengar som finns att hämta är den tillräckligt lockande?

Jag har för mig att Struer patenterade Cleaver x och eventuellt också Tiger. Det fanns några som tillverkade skroven på licens och några som kopierade rakt av och kom undan(?).

Vingpaddeln var också patenterad.

Minimikostnaden för ett patent är väl ansökningsavgiften, som numera är högre. Jag minns inte men några tusen istället för några hundra för ett antal år sen om jag minns rätt.

Att anlita nån som skriver patentet kan väl kosta rätt olika, det krävs ju lite nyhetsundersökningar och liknande, så jag skulle nog säga att en hyfsat okomplicerad uppfinning kostar sisådär 25 000:- om allt är väldigt rättframt. Det kan förstås kosta väldigt mycket mer också.

Att sedan nationalisera kostar väl 30 - 60 000:- per land för ett enkelt patent - för översättning och handläggning.
Så även ett "billigt" patent kostar sexsiffriga belopp ganska snabbt om man vill ha patentet i flera länder.

En förhoppning om värdet i ett patent kan säkert se väldigt olika ut, men värdet kan ju ligga i att det hindrar folk från att göra intrång snarare än att man ska tjäna på tvisterna vid intrång. Att hindra konkurrens kan ju förstås vara oerhört lönsamt, och redan på enstaka affärer innebära miljonvinster.

I kanotsammanhang är det väl dessvärre svårt att ens omsätta miljoner om man ser till en marknad som Sverige.

Nu tror jag dock att vi är väldigt OT.

Själv tycker jag det är rätt kul att någon försöker hitta nåt "nytt" i kanotsammanhang, och att det verkligen leder till prototyper osv.
Om det sedan är en bra kanot har jag verkligen ingen aning om. Kul ändå!

Goda Goda herr patent Ingenjör jag skulle vilja patentera en kajak.

Öhhhh......... jaha vad är det för unikt med den då?

Jo den är spetsig i ändarna

Öhhhhh.... jaha det låter intressant....... men vi har det lite körigt just nu du kanske kan komma tillbaks om en månad eller så.

Jag brukar titta på Dragons Den väldigt vanligt är att folk kommer släpandes med allehanda grunker. Responsen blir i princip alltid densamma "men den där kan ju vem som helst göra, tyvär inte intresserad"

Kommer man ut med en unik sak har man i princip några år på sig att sälja som bara den. Går det bra är det bara en tidsfråga innan det börjar dyka upp kopior.

Jag frågade en gång en kille från som hade tillverkning i Hong Kong om han inte var rädd att bli kopierad. Han svarade att bara man inte var för girig så gick det alltid bra. Typ exemplet är Foppa toffeln som kostade 500:- medans kopian gick att köpa för några tjugor.

Hans Friedel

Det går ju alltid att välja olika strategier. Den som tillverkade foppatofflor som såldes till det lägsta priset fick antagligen inget över. Antagligen var affären sämre än så till och med.
Det finns alltid de som gör såna affärer.

Sen är det självklart så att patent och andra skydd är olika lämpliga inte bara beroende på vem som gör bedömningen utan även beroende på just produkten, marknaden, konkurrensläget osv.
Genom att patentera så publicerar man också sånt som man annars kunde ha hållit hemligt.

Beklagar att vi är så off-topic, men kanske själva kajakprodukten inte är intressantare nu.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg