Har någon erfarenhet av hybridcykeln Nishiki Ultra Pro? Letar efter en hybrid med 28-tums hjul och alu-ram. Ska i första hand använda den ToR till jobbet (ca 70% grus och 30% asfalt) och för motion, men helst även till cykelsemester med packning (asfalt och grus). Plånboken säger stopp vid ca 9000 kr. Har nu reducerat antalet alternativ till två:
- Nishiki Ultra Pro, Tiagra vxl, 9000kr
- Scott Atacama Comp, Deore vxl, 6700kr (2001 års modell)
Ja, jag vet - det är två olika sorters cyklar. Nishikin är racerbetonad medan Scott-cykeln bygger på MTB-komponenter. Hade i princip bestämt mig för Scott, men efter att ha provcyklat Nishikin blev jag störtförälskad - SÅ kvick, snabb och urrolig att cykla. Jag är bara rädd för att den inte är byggd för mina ändamål (dvs grus med och utan packning); framför allt de smala hjulen ("Rigida Contour wheelset with 28/28 spokes").
Har någon erfarenhet av Nishiki Ultra Pro och vad den tål? Kan något bredare däck vara en lösning? Tacksam för all hjälp!
/Andreas
- Nishiki Ultra Pro, Tiagra vxl, 9000kr
- Scott Atacama Comp, Deore vxl, 6700kr (2001 års modell)
Ja, jag vet - det är två olika sorters cyklar. Nishikin är racerbetonad medan Scott-cykeln bygger på MTB-komponenter. Hade i princip bestämt mig för Scott, men efter att ha provcyklat Nishikin blev jag störtförälskad - SÅ kvick, snabb och urrolig att cykla. Jag är bara rädd för att den inte är byggd för mina ändamål (dvs grus med och utan packning); framför allt de smala hjulen ("Rigida Contour wheelset with 28/28 spokes").
Har någon erfarenhet av Nishiki Ultra Pro och vad den tål? Kan något bredare däck vara en lösning? Tacksam för all hjälp!
/Andreas