Tja, MSR Windpro är vingligt utan Trillium base, men mycket stabilt med Trillium base. Samma sak med Rapid Fire samt (givetvis) bensinvarianterna Whisperlite och Simmerlite.
Angående den smälta Piezotändaren, så hade jag då köket på ett campingbord vid Hornborga naturum, så där hade det i vart fall inte funkat med någon pinne. F.ö. så var jag vid köpet införstådd med att Piezo-tändaren inte skulle hålla för evigt, men fler än tre måltider hade jag nog allt hoppats. Piezo-tändaren var ju trevlig så länge den funkade och jag hade för säkerhets skull tändstål som backup. Kanske borde Primus göra Piezotändaren i ett mer värmetåligt material?
Det är inte otänkbart att jag köper ett Windpro + Trillium base till sommaren och lägger Gravityn på hyllan eller blocket. Men det återstår att se.
Angående Trangias höga vikt, så får du också ta med vikten för grytor + lock när du jämför Trangia med moderna friluftskök. För längre turer bör ju även bränslets vikt beaktas vid jämförelsen och enligt Xxargs så är Trangia med gasoltillsats betydligt bränslesnålare än de flesta spindelkök. F.ö. finns ju även några Multifuelbrännare till Trangia.
/Niklas
När jag funderar på vikter på olika kök, och det gör jag ofta, så räknar jag naturligtvis även med grytorna, det är inte så att jag låter grytorna åka med i vikten för det ena köket men inte för det andra, det tror jag knappast ens en efterbliven hade gjort. Samma grytor om man skall jämföra två kök. Det säger sig självt. Men hur man än räknar så om man är intresserad av att bära lätt, att minska sin börda på ryggen, att göra vandringen skönare, så köper man inte ett trangia. Det är bara att surfa in på alla sidor som behandlar vandring med lätt/ultralätt packning och se efter - där finns ingen som rekommenderar trangia. Men om man är jättestark och inte bryr sig om hur mycket ryggan väger när man svingar upp den på ryggen - då är jag övertygad om att trangia är det bästa köket (med gas tillsats) eller för att dra det längre - om inte vikten är viktig kanske spisen hemifrån köket är det bästa. Med andra ord, när det kommer till friluftsaktiviteter är inte bara prestandan utan även vikten en faktor som måste vägas in. Om man då säger att trangia är bäst, det är bäst vindskydd och bäst för matlagning, då har man struntat i om det är bäst vikt. Man har helt enkelt tagit bort en av flera viktiga faktorer. Jag tror att alla som sysslar med seriöst friluftsliv vet att det är många faktorer man måste beakta - prestanda, vikt, volym, pris etc, etc. För mig har vikten blivit allt mer viktig eftersom jag har märkt vilken stor skillnad det gör vad din packning på ryggen väger. Skall man ut en helg är säkert trangiat bra men skall man bära allt man behöver ett par veckor så bör man titta på vartenda gram och då finns det modernare alternativ tycker jag. Var sak till sitt ändamål med andra ord.
Det jag gillar med Primus Gravity:
1. Slang till gasburken vilket gör att du kan vända på burken vid kall väderlek för bättre effekt. (funkar inte med toppmonterade kök)
2. Du kan fixa till vilket vindskydd din hjärna kan tänka ut eftersom gasflaskan är långt bort och inte riskerar att bli överhettad.
3. Den stora, vida brännaren är bra för seriös matlagning, stekpannan värms över stor yta.
4. Den sortens brännare är tyst, man kan njuta av fåglarnas kvitter medans riset kokar.
5. Vikten är låg, 260 gram för köket, till detta kan du välja titaniumkastruller om du verkligen vill spara vikt. Finns numera ett stort utbud av titaniumkastruller till vettiga priser. Dels på naturkompaniet samt även på många amerikanska sidor.
Nackdel med gaskök: Kan inte flyga med bränslet, men om man inte skall flyga så är det nog oslagbart tror jag. Dessutom är ju avgaserna väldigt rena.
Detta är bara mina åsikter.
/Gustav