Vad tänka på med vandringsstavar?

Planerar ett avlångt paket från tomten. Användningsområdet är fjällvandring samt spöa upp mig när jag valt en dålig vandringsväg eller inte planerat in solsken. :)

Jag har förstått såpass mycket att det ska vara flick-lock låsning på stavar. Att de blir korta ihopskjutna känns som en fördel. Vikten verkar inte slå så mycket, mellan 200-300 gram per stav om man tittar igenom de vanligaste butikernas utbud. Aluminium känns bättre än kolfiber och så mycket mer blir det inte i vikt.

Jag har läst någonstans att man skulle undvika stavar med någon form av dämpning. Stämmer det?

Finns det annat att tänka på? Märken? Kan någon recensera Black Diamond Trail Shook Compact? De verkar vara intressantas hittils. Har kollat igenom Getout, Addnature och Naturkompaniet.

mvh
Jultomte-pal

Att tänka på när man väljer vandrarstavar

Mina personliga tankar kring val av stavar är följande:

• Två stavar är bättre än en stav.
  • Ett bekvämt handtag, gärna i kork som är skönare än plasthandtag.
  • Enkla justerbara handledremmar är bra för att avlasta handleder.
  • En bra spets av slitstarkt material som ger bra grepp på olika sorters underlag. Vanlig stålspets slits ut direkt. (Det finns säkert någon annan här på forumet som kan tala om vilket material det ska vara).
  • Flick-lock är bäst, men andra låsfunktioner fungerar också bra.
  • Avtagbara snötrugor kan vara bra att ha.
  • Utbytbara spetsar kan vara en fördel om det finns.

Har du tänkt att använda staven till att staga upp t.ex. en tarp? Då finns det säkert andra personer här på forumet som kan ge specifika tips kring vandringsstavar för just detta ändamål. Det är ju alltid bra om man kan använda saker till mer än ett ändamål.

Jag har ingen erfarenhet av dämpade stavar så det kan jag inte säga någonting om. Själv använder jag sedan 8 år tillbaka ett par stavar från Leki. De fungerar fortfarande prima.

Har ingen erfarenhet av dämpade stavar så det kan jag inte säga någonting om. Själv använder jag sedan 8 år tillbaka ett par stavar från Leki. De fungerar fortfarande prima.
Trugor är bra om du skidar. Fungerar kanon till tarp och enkeltält.

Jag har Axcess R70, skridskostaven...

...och den är jättebra.. inte minst eftersom jag är lång.
Den kan man skruva ut ordentlig (kan ju bli lång som rackarn) för att få stöd utför, men visst blir den lite större ihopskruvad.
Det finns alla möjliga tillbehör och spetsar, den kostar inte hysteriskt åsså är det ett "panchomärke" så man slipper bli påkommen med att köpa överprisade "Hyper alpine Diamond"-märken.

5cent

Finns många bra och ett gäng mindre bra. Flick-lock är smidigast, sitter ihop bra och lätt att justera hur hårt delarna ska sitta ihop. Den andra varianten fungerar men är känsligare för om staven blir blöt.

Av de stavar jag provat (Gipron, BD, Komperdell, Axcess, Leki) tycker jag Gipron som även säljs som Black Diamond är vettigast då de går att få med just Flick-Lock. Har även använt en Komperdell som var lätt och bra. Axcessen som finns på Apoteket var mycket sämre än de andra, dåligt handtag, dålig spets, dålig handlovsrem jämfört med de andra. Det enda som var ok var egentligen själva röret och vikten.

Handtagen som jag gillar bäst är de i gummi för att de är bra grepp och lite sämre ledningsförmåga samt tåliga. Sen finns det även med plasthandtag, skumhandtag samt kork. Att välja ett rör i aluminium känns givet då kolfiber är väldigt svåra att reparera i fält har jag märkt.

Dämpning har jag även testat. Verkar vara vara bra på riktigt hårt underlag men onödigt i fjällen.

Mvh Ingvar

hej
inte handledsrem utan ska liksom vara som man stoppar handen i.
staven bör transporteras upp och ner på ryggan så slipper man köpa ny underdel -inte vidare skoj
fliplåsning, definitivt på vintern, dyrare skruvlåsning håller även på sommaren.
ju fler delar ju enklare att transportera.
god tur
vänligen nils

Kapar tråden: jag har aldrig använt stavar, men har funderat på att "pröva på" detta när jag ska gå i Norge i september, eftersom jag nu när jag passerat 40 blivit lite knastrig i knäna och ofta tänkt att jag skulle vilja ha nåt att hålla balansen med när jag går neråt.

Såg att Lidl skulle ha ihopfällbara stavar nästa vecka för runt 200 kr. Tänker köpa dessa och testa om stavar är nåt för mig

http://www.lidl.se/cps/rde/SID-B505..._se/hs.xsl/2715.htm?action=showDetail&id=5327

Jag är 184 cm och stavarna skall kunna varieras mellan 110-135 cm. Är det tillräckligt långt?

PS. Huruvida Lidls stavar är av fullgod kvalitet eller ej behöver jag inga synpunkter på. Jag tänker mig detta mer som en pröva-på-grej.

Jag är 172 cm och ställer in mina stavar till ca 115 cm. Det jag själv tycker är viktigast när det gäller stavar är att de är robusta och har ett skönt grepp... Sen kan man ju slänga in packeteringsstorlek, material, spetsar, pris osv bland variablerna inför ett köp.

Dryga 200 för att få känna på om man vill använda stavar eller ej känns helt klart överkomligt. Om de sedan visar sig hålla fullgod kvalité så är det ju perfekt.

Kapar tråden: jag har aldrig använt stavar, men har funderat på att "pröva på" detta när jag ska gå i Norge i september, eftersom jag nu när jag passerat 40 blivit lite knastrig i knäna och ofta tänkt att jag skulle vilja ha nåt att hålla balansen med när jag går neråt.

Såg att Lidl skulle ha ihopfällbara stavar nästa vecka för runt 200 kr. Tänker köpa dessa och testa om stavar är nåt för mig

http://www.lidl.se/cps/rde/SID-B505..._se/hs.xsl/2715.htm?action=showDetail&id=5327

Jag är 184 cm och stavarna skall kunna varieras mellan 110-135 cm. Är det tillräckligt långt?

PS. Huruvida Lidls stavar är av fullgod kvalitet eller ej behöver jag inga synpunkter på. Jag tänker mig detta mer som en pröva-på-grej.

Det må gå fint att kapa en 4 år gammal tråd.
Vid gång på plan mark tror jag du kommer trivas bäst med stavarna ca 125 cm långa, kortare i uppförslut och längre i nedförstlut.

De kanske kommer vara lite korta för optimal funktion i branta nedförsbackar, men inga direkta problem, det blir bara inte optimal belastning på armarna.
Lycka till med stavgång från en som inte går med stavar längre, pga att det för mig personligen känns som nytta 2% av tiden och besvär resten, medan många tycker tvärtom.
Hoppas du finner dig själv i den senare kategorien snart.

Komperdell Denali(bortåt tio år gamla, kanske inte finns längre?) har funkat riktigt bra för mig, tappade båda trugorna på Aconcagua(berodde nog mest på att jag varit för slö och inte tryckt på dem ordentligt från början) men det var inga problem att köpa nya.
Stabil teleskoplåsning, har praktiskt taget "hoppat stav" över vattendrag och klippskrevor med ryggsäck på utan att stavarna sjunkit ihop. Men man ska nog inte skruva isär staven för mycket, polaren gjorde detta, minns inte märket på staven, och det ramlade ut en miljon små brickor, o-ringar, klämbussningar och annat... ;-)

Jag har nu testat stav i fjäll och kan säga att jag gillade att ha stavar speciellt när jag gick nedför. Jag hade dock enbart en stav med mig. Jag kunde gå snabbare nedför och samtidig kändes det bättre i benen då jag inte behövde spänna mig så mycket.

Längden var fullt tillräcklig (110 -135 cm) Felet med mina Lidl -stavar är att man för att vika ihop dem drar dem rakt ut, tänk som tältbågepinnar med ett elastiskt snöre i mitten. Det innebar att stavarna drogs isär om stavspetsen på minsta sätt fastnade lite i blåbärsris eller mossa. Då dras staven isär när man drar loss den.
Inte så bra konstruerat.

Men jag gillade principen. Det blir kanske ett par bättre stavar till nästa gång jag går, dvs bästa sommar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg