Vad styr vilka kajaker som säljs mest?

Tjabba

Hur man handlar.

Tillfället gör tjuven, säger man och det stämmer i mitt fall. Man har ju en idé vad man vill och sedan vill man genomföra detta - inom sin ekonomi - och då tar man ofta tror jag bollen i luften och blir nog ganska nöjd. Man har ju tänkt på detta länge och små drömmt/planerat - sen går det nog fort till verkställighet, tror jag.
Man skaffar ju sig en ideal idé och försöker att landa nära den.

Nöjd kund

Finns inget roligare än att hitta "rätt" kajak till en kund som sedan kommer tillbaka med ett leende på läpparna, både bra reklam och roligare att jobba då! Att marknaden styr gäller nog mest lågpriskajaker med bra marginal som lägger mycket krut på marknadsföring men som kanske säljer en eller två modeller - då måste ju faktiskt försäljaren prata för dessa. Mitt tips är att aldrig köpa innan man testat minst ett tiotal och gärna lyssnat på försäljare från olika firmor, då genomskådar man lätt de som säljer för marginalen...

Till sist... KVALITET och komfort kostar och ska få kosta!

Tyvärr priset

Tyvärr tror jag att priserna styr väldigt mycket vilka kajaker som väljs. De flesta använder sina kajkaer under en relativt begränsad period under året och där imellan är det kanske lite sporadiska turer. Man får inte glömma att i en kajakkostnad ingår även kapell, paddlar. jackor, flytvästa och gud vet vad. En fin paddel är ju inte direkt billig... allså spar man på nått.. känns kajaken bra och har rimligt pris.. så slår man till. Jag skulle oerhört gärna ha en Foster designad kajak, men det kostar långt över 25 000... en Point 65 XP kostar runt 16 000... är skillnaden när jag paddlar under en 3 årsperiod verkligen så stor? ..

inte så dyrt att paddla

Är verkligen kajak så dyrt när man hjämför. Jag tycker nog inte att kanot är ett så dyrt intresse. Man köper en kajak en paddel flytväst och så är det bara att köra. Hur mycket som hellst och när man vill helt gratis. En kanot får man i och för sig gräva lite i plånboken för att köpa men väljer man rätt har man den länge.En paddel är inte dyr om man ser sig omkring annan utrustning för liknande material för andra verksamheter är det rena kapet. Hjämför man med en cykel tex där man ständigt behöver serva och byta delar och att byta ut ett växelsystem som slitits ut lätt kan kosta mer än cykeln i sig är kajaken kanon allt man behöver är lite glasfiber plast och gelcoat så fixar man lätt kajaken.

Hm, huvudsaken är ju förstås att man själv tycker att det är prisvärt och det gör ju du!

Fast jämförelsen med cykeln är väl kanske en partsinlaga; växelsystemen håller oerhört många mil skulle jag vilja påstå, och få växlar är så dyra att de kostar mer än en ny cykel inklusive just växlarna. Fast det är ju en svindlande tanke, och får ju verkligen betraktas som "mindre prisvärt" om så är fallet...

Det som är bra med kajaking är väl att att det går utmärkt att göra ett billigt insteg som nybörjare genom att köpa begagnat eller från Estland - eller både och. Sen kan man ju kanske avgöra hur mycket man tycker att sporten är värd i det egna fallet.

Ville inte ta exemplet golf och tog cykel istället har själv för några år sedan ställts i situationen att det skulle bli lika dyrt att byta grejorna som att köpa nytt med samma komponenter. Tar man exemplet Cykel och tittar runt kan man lätt se att så fort ordet Carbon finns med i specifikationen blir det svindyrt. Poängen med mitt inlägg är att man köper en kajak och en paddel sedan är det bara ut och köra. Pajar grejorna är det lätt att reparera själv. Dessutom känns det som om andrahandsvärdet på Paddelprylar är ganska högt i jämförelse med tex Cyklar.

Nog är paddling en förhållandevis billig sport. Tag en MTB t.ex. Kassett, kedja och klingor bör bytas med jämna intervall vilket medför en ganska betydande årskostnad. Däck är inte heller helt gratis. Så visst är underhåll på en cykel kostsamt. Slalomskidor + pjäxor kostar lätt 10 000 kr och känns moderna ca 3 år. Till detta kommer kläder, liftkort och eventuella resor.
Min Struer Cleaver-X köptes för ca 13 000 kr för tolv år sedan. Den är fortfarande en fröjd för ögat och tillräckligt utmanande för mig.
Det är klart, paddlar man bara en vecka om året är en kanot en stor investering, men kör man flera gånger i veckan är det värt vart enda krona.

Tja, ett slags lägsta instegskostnad är väl:

Kajak: 5 000:- komplett (beg)

Cykel: 3 000:- (beg)

Klättring inne: 1 000:-

Klättring ute topprep: 2 500:-

Långfärdsskridsko: 1 500:-

Jogging: 500:-

osv.

Med undantag av inomhusklättringen kostar sedan de övriga sporterna ingenting (utom ev biltransport) att utöva. Ridning och golf är ju sporter som kostar lite grann initialt och sedan en hel del "per löpande" också. Av ovanstående råkade kajak bli dyrast, men det skiljer ju inte jättemycket.

Jo, Mezzner ditt rimliga exempel visar rätt tydligt en möjlig instegskostnad. Fast om vi skall vara lite petigare så handlar det väl om instegsinvestering. En kajak har inte så mycket värdeminskning även om du paddlar den ofta. Jag har sett kamrater som köpt och sedan sålt för en större peng (inflationens effekt ej medräknad). Kajakägandet behöver sålunda inte innebära någon kostnad alls, om man vårdar sin investering och säljer den på ett bra sätt. Jag är rätt övertygad om att jag får tillbaka mer (i kronor "räknat", kanske även i "värde") än vad jag gav. Åtminstone för kajaken (den var redan begagnad och jag slapp initial värdeminskningen, och dessutom en rätt attraktiv modell). Flytväst och paddel, och annat skrot (tillsammans med några exempel från din lista), lär jag inte få mycket pengar för när jag väl har köpt och blött/smutsat ner dom första gången...

Inom ett valt prissegment så tror jag att det största drivet till val att kajaktyp, märke och modell kommer från de erfarenheter man har fått från sin närmaste omgivning... Men det lär ju inte vara en helt förvånande eller unik/märklig slutsats...

Tjing!
Patric

Helt rätt, om man bara kommer sig för att realisera sin tillgång, när man slutat paddla, så påverkas kostnaden, och beloppet jag angav borde kallas utgift eller utbetalning istället för kostnad.

Det slog faktiskt mig också när jag tittade i tabellen - att av de olika utrustningarna var det säkert kajaken som bäst behöll sitt värde, särskilt om den inköpts begagnad.

Av det övriga KAN ju i bästa fall cykeln ha ett "tredjehandsvärde", medan olika sportskor och sydda klättergrejor och rep är ganska svårsålda i andra hand. (Därför tog jag upp att dessa inköptes nya.)

Mezzner; sa:
Helt rätt, om man bara kommer sig för att realisera sin tillgång, när man slutat paddla, så påverkas kostnaden, och beloppet jag angav borde kallas utgift eller utbetalning istället för kostnad.

Realisera sin tillgång... Nja, kanske inte just realisera men visst, poängen är ju klar! Ett bättre köp än begagnad kajak är svårt att hitta. Står sig mycket bra i andrahandsvärde och man adderar med lätthet "värde" till den kompletta utrustningen (släng med en ny paddelväst, en paddel eller vagn och man får igen pengarna) Köper man på hösten och säljer på våren med lite is i magen kan man paddla nästan gratis under en säsong (inräknat mat och liknande)

Slitaget på en kajak är med lite vård alltså nästan försumbart :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Henkes Vilka paddlingskläder används Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilka kämpar! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilka fötter på torrdräkten? Paddling allmänt 8
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
ulf juhlin Vilka tvålar löddrar i saltvatten? Paddling allmänt 8
Kalle E I vilka situationer? Paddling allmänt 17
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg