Vad steker ni i?

Myten att smör skulle bli dåligt på några dar sommartid är utbredd, mitt smör hemma står i köksskåpet i rumstemperatur och blir iallafall inte dåligt innan det är slut i byttan efter nån månad eller så.

Cocosfett i papperskakformar på vintern och rapsolja på sommaren. Om jag nånsin steker men ett par deciliter fett i maten per dygn och en halv dl på gröten ger lite extra kalorier. Man måste dock dricka mycket för att få i sig fett. Glöm inte det. Överblivet fett brukar jag hälla i pulvermoset.

Steker gör jag inte heller, men gärna rejält med olivolja och skirat smör i maten. Den förra i en liten plastflaska, det senare i en tät ask med snäppspännen. Prövat med påfyllningsbara tuber, men smöret var för hårt att få ut, åtminstone i högre berg och i fjällen på sommaren. Skirat smör håller sig bättre (och hårdare) än vanligt, plus att man slipper bära på de 20% vatten.

Smör funkar fint om det inte är extremt varmt. Håller sig mer än en vecka även i södra Sverige. Gott till det mesta. Förvaras bäst i tät burk.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg