Vad steker ni i?

Myten att smör skulle bli dåligt på några dar sommartid är utbredd, mitt smör hemma står i köksskåpet i rumstemperatur och blir iallafall inte dåligt innan det är slut i byttan efter nån månad eller så.

Cocosfett i papperskakformar på vintern och rapsolja på sommaren. Om jag nånsin steker men ett par deciliter fett i maten per dygn och en halv dl på gröten ger lite extra kalorier. Man måste dock dricka mycket för att få i sig fett. Glöm inte det. Överblivet fett brukar jag hälla i pulvermoset.

Steker gör jag inte heller, men gärna rejält med olivolja och skirat smör i maten. Den förra i en liten plastflaska, det senare i en tät ask med snäppspännen. Prövat med påfyllningsbara tuber, men smöret var för hårt att få ut, åtminstone i högre berg och i fjällen på sommaren. Skirat smör håller sig bättre (och hårdare) än vanligt, plus att man slipper bära på de 20% vatten.

Smör funkar fint om det inte är extremt varmt. Håller sig mer än en vecka även i södra Sverige. Gott till det mesta. Förvaras bäst i tät burk.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg