Vad steker ni i?

Har ni med er vanligt steksmör på turen, vilket jag gissar på kan bli lite dåligt sommartid, eller har ni några andra bra tips?

Oliv- eller rapsolja (mer smakneutralt) i liten burk brukar det bli i varmt väder. Nu när jag var iväg förra veckan i Jämtland var det kallare än i kylen = ren lyx och man kan ha med vad som helst i flera dagar.

Är det kallt har jag smör och olja, är det varmt endast olja. Varierar mellan raps och olivolja efter tycke.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

olivilja, finns små plastflaskor som inte är högre än några centimeter.
tar du med dig en större flaska så kan du ta dig en hutt framåt småtimmarna, det gör gott i kroppen.

Vanligt smör (brukar inte vara något problem med konsistens eller hållbarhet för 1-2v tur i svenska fjällen), alternativt en lten flaska olivolja. Smöret är även fint på mackan;)

Jag har alltid med en halvliters petflaska olja på veckoturerna, för att kunna spetsa den annars alltför magra torrmaten med litet fett. Går även bra att steka i. Smör kan faktiskt få en liten härsken bismak mot slutet om det är varmt, fast det beror säkert på hur man förvarar det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg