Fredrik Sträng ska göra seven summits på sju månader. I mina ögon är detta slöseri med pengar, tid och Fredriks kompetens. Jag menar inte att hans mål inte är krävande men däremot tycker jag att projektet är fantasilöst och att det inte utvecklar klättersporten. Seven summits har ju gjorts förut och alla topparna är förhållandevis enkla. Därför är min fråga till forumet vilket projekt ni skulle ge er på om ni hade Fredriks energi och driv, hans tid, och hans pengar (eller kanske snare sponsorkontakter ) ?
Jag skulle utforska sydöstra Grönlands kust som är nästan obseökt av klättrare men där det finns en enorm potential för alpin klättring, långa klippturer och bigwalls. Allt detta i en mycket isolerad miljö med ~15-20mil till närmaste bebodda plats. En poäng skulle också vara att ta sig dit i så god stil som möjligt, dvs antingen skida dit över inlandisen från den bebodda västkusten eller paddla från Tasilaq på östkusten ( en lååång paddling).
Alternativt skulle jag klättra infinite spur på Mt. Foraker i Alaska.
Jag skulle utforska sydöstra Grönlands kust som är nästan obseökt av klättrare men där det finns en enorm potential för alpin klättring, långa klippturer och bigwalls. Allt detta i en mycket isolerad miljö med ~15-20mil till närmaste bebodda plats. En poäng skulle också vara att ta sig dit i så god stil som möjligt, dvs antingen skida dit över inlandisen från den bebodda västkusten eller paddla från Tasilaq på östkusten ( en lååång paddling).
Alternativt skulle jag klättra infinite spur på Mt. Foraker i Alaska.