Vad skulle Sträng gjort istället?

Fredrik Sträng ska göra seven summits på sju månader. I mina ögon är detta slöseri med pengar, tid och Fredriks kompetens. Jag menar inte att hans mål inte är krävande men däremot tycker jag att projektet är fantasilöst och att det inte utvecklar klättersporten. Seven summits har ju gjorts förut och alla topparna är förhållandevis enkla. Därför är min fråga till forumet vilket projekt ni skulle ge er på om ni hade Fredriks energi och driv, hans tid, och hans pengar (eller kanske snare sponsorkontakter :) ) ?

Jag skulle utforska sydöstra Grönlands kust som är nästan obseökt av klättrare men där det finns en enorm potential för alpin klättring, långa klippturer och bigwalls. Allt detta i en mycket isolerad miljö med ~15-20mil till närmaste bebodda plats. En poäng skulle också vara att ta sig dit i så god stil som möjligt, dvs antingen skida dit över inlandisen från den bebodda västkusten eller paddla från Tasilaq på östkusten ( en lååång paddling).

Alternativt skulle jag klättra infinite spur på Mt. Foraker i Alaska.

Att hävda Everest enkelhet känns sådär med tanke på hur säsongen artat sig.

Var och en väljer sina egna mål, vilka Fredrik Strängs beslutsgrunder är vet varken du eller jag.

Lycka till med dina mål!

Jag håller med om att man ska vara väldigt försiktig med att prata om "enkla" berg. Den förfärliga statistiken på Mt. Everest visar ju tydligt att det verkligen inte är ett enkelt berg. Vad jag menade är att det finns berg i närheten av seven summits bergen som är betydligt svårare. Enskilda bestigningar av seven summits bergen väcker ju ingen större uppmärksamhet utan man måste "paketera" dem för att sticka ut. Ett försök på Lhotses sydvägg skulle ju väcka enorm internationell uppmärksamhet för att ta ett extremt exempel.

Vet inte om det skulle utveckla klättersporten som sådan direkt. Men att klättra "7 Summits" no:2, dvs. de nästa högsta bergen på varje kontinent är ju definitivt ett par snäpp svårare än orginalet...

soderkisen; sa:
Vet inte om det skulle utveckla klättersporten som sådan direkt. Men att klättra "7 Summits" no:2, dvs. de nästa högsta bergen på varje kontinent är ju definitivt ett par snäpp svårare än orginalet...

Ironi vad jag kan förstå?! Är själv ingen klättrare men kan iaf begripa så mycket att ett berg på 7000 m kan vara svårare att klättra än ett berg på 7500 m, eller?

Man ska kanske skilja på "enkelt" och "ofarligt".

Att ta sig upp på everest med en organiserad expedition kanske inte kräver mycket mer än kondition, pannben och pengar. Men det är och förblir livsfarligt.

På andra änden av skalan finns extremt svåra boulderproblem. Betydligt färre som skulle klara av dom, men i princip riskfritt.

öringen; sa:
Ironi vad jag kan förstå?! Är själv ingen klättrare men kan iaf begripa så mycket att ett berg på 7000 m kan vara svårare att klättra än ett berg på 7500 m, eller?

Nja, det var inte menat som ironi. Trådskapare efterfrågade nåt mer fantasifullt projekt än "7 summits" och jagf föreslog 2:eek:rna. Vet inte om nån tidigare genomfört det. Däremot vet jag att både K2 och Dychtau räknas som sjuhelvetes svåra toppar att bestiga...

Det kanske finns olika typer av äventyrare dessutom. En del är oerhört inriktade på just klättring av vissa slag, medan andra letar efter nya bedrifter och projekt som är ogjorda, och där det går att få spons och uppmärksamhet.

Det är väl återigen så att Everest inte är en lättsam trofé, men det finns ju gott om svåra saker att göra, även obestigna toppar där, och jag tror nog att det finns riktigt svåra saker som är under 8 000 m. Fast det är ju inte riktigt samma hype i kvällstidningarna då.

Hur var och en prioriterar, och varför är ju deras ensak, och jag antar att motivet till olika bedrifter presenteras på hemsidor osv.

Annan sorts klättring

helmutlotti; sa:
Jag skulle utforska sydöstra Grönlands kust som är nästan obseökt av klättrare men där det finns en enorm potential för alpin klättring, långa klippturer och bigwalls. Allt detta i en mycket isolerad miljö med ~15-20mil till närmaste bebodda plats.

Viste inte att Fredrik Sträng höll på med Bigwalls och klippklättring? Klättrare är ett ganska brett begrepp. Bara för att man har pannben, kondis, iskyla i svåra stunder och är duktig på att pulsa i snö på hög höjd innebär det inte att man sätter en 8C boulder eller gör nyturer i A4-klass.

Ang. sponsor: Fredriks största sponsor är hans farsas företag som håller på med värmepumpar. Jag tror att de flesta kunder som köper värmepumpar är betydligt mer intresserade av 7 summits än av nya toppar på Grönland. Om sponsorn hade varit Edelrid eller Petzl kanske det hade varit en annan sak. De flesta som är sponsrade av klätter-märken håller på med mer klätter-inriktade projekt, t.ex Manfred Huber, Chris Sharma osv.

Trådskapare efterfrågade nåt mer fantasifullt projekt än "7 summits" och jagf föreslog 2:eek:rna. Vet inte om nån tidigare genomfört det. Däremot vet jag att både K2 och Dychtau räknas som sjuhelvetes svåra toppar att bestiga...

Håller helt med. Alla "tvåorna" utom en är svårare än de högsta.
Dychtau och K2 är som sagt mycket svårare än Elbrus och Everest.
Mt Kenya vs. Kili och Tyree vs. Vinson - tvåorna mycket svårare.
Ojos del Salado och Logan är svårare än Aconcagua och Denali.
Endast Ngga Pulu anses vara en lättare bestigning än Puncak Jaya.
Mig veterligen har ingen lyckats klättra alla tvåorna. Några är dock på gång.

Re: Annan sorts klättring

Ang. sponsor: Fredriks största sponsor är hans farsas företag som håller på med värmepumpar. Jag tror att de flesta kunder som köper värmepumpar är betydligt mer intresserade av 7 summits än av nya toppar på Grönland.

Men det är precis det jag känner. Att detta är något man mest gör för att få sponsorer. Som klättrare tycker jag projektet mest känns krystat ( även om han säkert har roligare än vad jag har här inlåst på mitt kontor :) ). Han kunde ju t.ex fortsatt i Dauhlagiri-andan och plockat de obskyrare 8000m-berg som ingen svenskar klarat: Manaslu, Makalu, Kanchenjunga,... Tror nog man kan fixa bra med sponsorer för sådana projekt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg